عنوان پایان‌نامه

تاثیر دیوارهای سبز بر کاهش آلودگی هوا و تعدیل دمای محیط در شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر دیوارهای سبز بر کاهش آلودگی هوا و تعدیل دمای محیط در شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری‌
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11230;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74746;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11230;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74746
    تاریخ دفاع
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
    دانشجو
    مریم آزموده
    استاد راهنما
    شاهین حیدری

    روند سریع توسعه شهرها بسیاری از فضاهای سبز را از بین برده و موجب بروز مشکلاتی از جمله آلودگی هوا و جزیره گرمایی شهری شده است. معماری نیز باید ضمن کاهش این مشکلات عناصر خود را در جهت اهداف توسعه پایدار هماهنگ سازد. برای بازگشت طبیعت به فضای شهری و برقراری دوباره چرخه متعادلی از پارامترهای اقلیمی، سطوح سبز می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند. هم اکنون بهره‌گیری از این جداره‌ها به یکی از اجزای مهم طراحی معماری تبدیل شده که فواید بسیاری از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی و کنترل دما را داراست. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر نماهای سبز بر کاهش آلودگی هوا از طریق جذب آلاینده‌ها و کاهش جزیره گرمایی در شهرهاست. این پژوهش در دو فاز کلی تاثیر جداره‌های سبز بر آلودگی و کنترل دما صورت گرفته است. در مرحله‌ی اول،میزان جذب آلاینده های ناشی از وسایل نقلیه توسط دیوارهای سبز ، با آنالیز شیمیایی نمونه‌هایی از سطوح سبز شامل نمونه آزمایشگاهی و نمونه‌های شهری انجام گرفت. برای این بررسی، این نمونه‌ها در معرض دود ناشی از اگزوز خودرو قرار گرفت و میزان جذب آلاینده ها در گیاه توسط دستگاه یو-وی اسپکتروفوتومتر انجام گرفت. در مرحله‌ی دوم و در بررسی تاثیر سطوح سبز بر کنترل دما، از دستگاه دیتا لوگر استفاده شد که به صورت اتوماتیک اطلاعات مربوط به دمای هوا و رطوبت نسبی را ضبط می‌کرد. روش بررسی بدین ترتیب بود که در آن دو دیوار سبز شهری انتخاب شده و فواصل مشخصی از آن توسط دستگاه مذکور در دو فصل گرم و سرد سال اندازه‌گیری شد. در ادامه با استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای با برنامه Envi-met نتایج گسترده‌تری حاصل شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بهره‌گیری از جداره‌های سبز در فضای شهری شهر تهران می‌تواند موجب کاهش حضور آلاینده‌ها در هوا شود. با توجه به آزمایشات انجام شده میزان این جذب قابل توجه بوده و کیفیت هوای خرداقلیم‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد. از لحاظ تاثیر این سطوح بر کاهش دما نیز بررسی ها نشان داد که سطوح سبز می‌توانند در فصول گرم دما را تا کمتر از 1 درجه سانتیگراد کاهش دهند. نتایج حاصل از شبیه‌سازی موید نتایج حاصل از مطالعات میدانی بود.
    Abstract
    The speedy process of urbanization is destroying urban green spaces and causing a lot of problems including urban heat island and air pollution. The architecture elements should also reduce environmental challenges in order to coordinate sustainable development aims. For introducing nature back into the urban landscape and causing a balance cycle between climate factors, green surfaces can be the key element of this transformation. Nowadays, green facade technology has become an important design component that can provide multiple benefits such as reducing air pollution, energy consumption and air temperature.The main focus of this research is studying the impact of green walls on reduction of air pollution by absorption of pollutants and also reduction of urban heat island in cities. This research has been done in two phases. First, the absorption rate of cars’ gasoline by urban green walls has been evaluated with chemical analysis on samples of vegetation surfaces including an experimental case and urban cases. These surfaces had been exposed to car’s exhaust and the concentrations of pollutants were determined by UV spectrophotometer absorption method. Second, air temperature and relative humidity was recorded by a data logger, in certain points with definite distances from two green walls in hot and cold seasons. Finally the results were extended by simulating models by Envi-met program. The result of this research shows that the plants effectively absorb pollutants and improve microclimates’ air quality. It was also proved that during warm seasons, green-walls can reduce air temperature up to 1.0 degree of Celsius. The result of simulation was similar to what was gaind in experimental step.