عنوان پایان‌نامه

همتراز سازی شاخصای ارزیابی بهره وری پژوهشگران هنر و علوم پزشکی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "همتراز سازی شاخصای ارزیابی بهره وری پژوهشگران هنر و علوم پزشکی ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77511;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77511
    تاریخ دفاع
    ۲۲ آبان ۱۳۹۵
    دانشجو
    لاله صمدی
    استاد راهنما
    مریم ناخدا

    هدف: مقوله سنجش و ارزیابی‌های همترازسازی شده از مقوله‌های مهم در حوزه علم سنجی است. با توجه به اینکه رشته‌های علمی مختلف از جنبه‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت هستند، مقوله ارزیابی‌های همترازسازی شده در دستور کار سیاستگذاران و برنامه‌ریزان علمی کشور قرار گرفته است. از این رو، تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل همترازسازی شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشگران دو حوزه هنر و علوم پزشکی با رویکرد همسانی انجام شد. روش پژوهش: این تحقیق با استفاده از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفت. در بخش کیفی با استفاده از روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا به شناسایی انواع بروندادهای غالب و نیز موضوعات هر حوزه از حیث بومی یا بین المللی بودن استفاده شد و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، انواع بروندادهای غالب و روش‌های استناددهی، از دیدگاه نمونه هدفمند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، شناسایی و دسته بندی شدند. در بخش کمی پژوهش با استفاده از روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی و از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته دیدگاه‌های افراد نمونه هدفمند، در خصوص وزن انواع بروندادهای هر رشته، گردآوری و سپس داده‌ها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شدند و وزن هر یک از بروندادها در هر رشته شناسایی و رتبه بندی شدند. یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در رشته‌های حوزه هنر، انواعی از بروندادهای غالب وجود دارد که در پایگاه‌های نمایه‌استنادی مانند نمایه هنر و علوم انسانی موسسه تامسون، سایمگو و ایی.اس.آی وجود ندارد. مانند برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی، آهنگسازی، کارگردانی تئاتر، کارگردانی سینما. همچنین مشخص شد که انواع استناد در حوزه هنر از نوع متداول و رایجی که در سایر حوزه‌ها وجود دارد نیست بلکه استناد از نوع پنهان است. نتایج پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که اولاً انواع متفاوتی از بروندادها در رشته‌های حوزه هنر وجود دارد که تا کنون در هیچ کدام از شاخص‌های ارزیابی مد نظر قرار نگرفته بودند و دوم اینکه وزن نسبی بروندادهای غالب در هر رشته نسبت به سایر بروندادها بیشتر بوده است. سپس با استفاده از رویکرد همسانی و تطبیق بروندادهای هم‌وزن، مدلی برای ارزیابی بهره‌وری همترازسازی شده به ازای هر برونداد در هر رشته ارائه شد. همچنین فرم پیشنهادی برای آیین‌نامه ارت
    Abstract
    Objectives: The normalized evaluation is one of the most important subjects in Scientometrics. The Scientific policy makers have been attention the normalized evaluation because there is differences between different disciplines in various ascpects.Hence, the present study aims is to submit an equating of research productivity evaluation indicators with similarity approach of Iranian Art and medical Sciences. Methodology: This study used the mixed method. In the qualitative section, the content analysis and library method was used in order to identification of the dominant outputs and also the subject in the terms of national or international scope. Using the semi-structured interviews for identification of citation behavior and dominant outputs from the perspective of targeted sample. In the quantitative research using a descriptive survey and through the questionnarie, gathered point of veiw of targeted sample and with AHP Technic, determine the value and weight and finally ranked the output in each disciplines. Findings: The findings showed that there are some outputs in the Art that are not found in A&HCI, Scimago and ESI, Such as painting Exhibitons, music compositions, cinema and theater directory and something like this. Also, types of citation in the Art is differ from common citation in other fields, it is hidden citation. Results: The results showed that there are different types of output from the fields of art that so far none of the criteria were not considered, Second, the relative weight of the dominants outputs in any field is higher than other outputs.Then using the similarity approach and matching the same weight of output a model were submitted for equated research productivity evaluation per output in any disciplines.Also The proposed form for Regulations promotion of faculty members in the fields of art were presented.