عنوان پایاننامه
تبیین نقش ویژگی های منطقه ای در هویت مسکن:نمونه موردی معماری مسکونی مناطق نفت خیز جنوب
- رشته تحصیلی
- معماری
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75937
- تاریخ دفاع
- ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- کاوه رستم پور
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی
- چکیده
- رشد شهرنشینی و لزوم اسکان جمعیت در حال افزایش کشور، به ویژه در سالیان اخیر، باعث هم شکلی کالبدی مسکن در مناطق مختلف گردید که دلیل اصلی آن را می توان در فقدان پیوند میان مسکن با منطقه ی خویش و در نتیجه عدم هویت مندی آن دانست. لذا رساله ی حاضر سعی نمود ضمن تبیین نقش تعامل مسکن و ویژگی های منطقه ای خود در هویت بخشی معماری مسکونی، با ارائه ی الگویی به بررسی چگونگی این رابطه بپردازد. در این راستا و با توجه به جهت-گیری رساله نسبت به مفهوم هویت، به عنوان یک برساخته ی اجتماعی، الگوی هویت مسکن به عنوان حاصل هم افزایی هویت درونی و بیرونی آن به دست آمد که هویت درونی ساخته ی رابطه ی انسان با مسکن و هویت بیرونی ساخته ی سیاست گذاران و برنامه ریزان و طراحان به کمک ویژگی-های کالبدی و انسانی منطقه ای موثر بر مسکن است. بر همین اساس، پژوهش نیز با استفاده از روش های آمیخته تعریف و در دو بخش کمّی و کیفی شکل گرفت. نتایج بخش کمّی پژوهش نشان داد که معماری مسکونی مناطق نفتخیز برای ساکنین خود هویتی ایجاد نموده که با وجود مدها و سلایق متکثر موجود در بازار مسکن، تمایل به بازیابی آن در خانه ی جدید خود دارند. مصاحبه با کارشناسان معماری و شهرسازی کشور نیز مشخص نمود با وجود آنکه ساخت مسکن در کشور تحت نگاه کمّی گرا، حالتی یک سویه پیدا نموده است، تمرکز کارشناسان بر روی توجه به زندگی خانوادگی در هویت درونی مسکن و عوامل اجتماعی در ساخت هویت بیرونی آن قرار دارد. تلفیق نتایج نشان داد که هویت مسکن مقوله¬ای کالبدی، مدیریتی و مردمی است و مسکن از طریق همین عوامل با منطقه ی خود پیوند برقرار می نماید. لذا در حال حاضر دستیابی به هویت منطقه ای، به عنوان حلقه ی مفقوده ی هویت مسکن در کشور، مستلزم توجه ویژه به عوامل مدیریتی از جمله تغییر اساسی در نظام برنامه ریزی تا اصلاح ضوابط طراحی و ساخت مسکن و آموزش معماری منطقه ای میباشد.
- Abstract
- Growing urbanization and the need for state increasing population settlement, in particular during recent years, have led to housing physical homomorphism in various regions around the nation that may mainly attributed to the lack of link between housing and its region and consequently lack of its identity. Therefore, this thesis attempts explaining the role of interaction of housing development and its regional characteristics for identifying residential architecture as well as investigating the way that this relationship or link is created providing a model. In this regard and based on the approach of the thesis on the concept of the identity as a social construction, we obtained the identity model of housing as the result of synergy between internal and external identity. The internal identity is made by the relationship between human and housing while the external one is made by policy makers and planners and designers by the aid of physical and human regional effective characteristics on the housing. Based on what said this research was defined using mixed method and was performed qualitatively and quantitatively. Results obtained from quantitative research showed that the residential architecture in oilfields has created an identity for residents who are inclined to retrieve it in their new houses notwithstanding various modes and tastes in housing market. Interviews performed with architecture and urbanism experts also indicated that while housing construction has developed a unidirectional mode under quantitative viewpoint around the nation, experts focused on noting the family life in the internal identity and social factors in creating external identity. Results in all indicated that the identity of housing is a physical, management and public issue and the housing develops a relationship with region within which it is constructed through these factors. Thus, achieving the regional identity as the missing link of housing identity requires special considering management factors including the basic interpretation in planning system to amend designing criteria and housing construction and regional architectural education