عنوان پایان‌نامه

ارایه یک مدل بومی شده تدریس و ارزیابی نوشتار آکادمیک پیشرفته زبان انگلیسی در رشته ی آموزش زبان انگلیسی در ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه یک مدل بومی شده تدریس و ارزیابی نوشتار آکادمیک پیشرفته زبان انگلیسی در رشته ی آموزش زبان انگلیسی در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1885;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71630
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    چکیده این پژوهش تلاش دارد که با استفاده ازچند روش پژوهشی یک مدل برای تدریس نوشتار آکادمیک برای دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی در ایران ارایه دهد. برای این منظور، 289 دانشجو رشته آموزش زبان انگلیسی پرسشنامه ویژه ای را پاسخ دادند. علاوه بر این، از 119 دانشجوی این رشته و 13 استاد تدریس مهارت نوشتاری مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عمل آمد. بر اساس یافته های این پژوهش، یک مدل نگرشی نوشتار اکادمیک و یک مدل مهارت نوشتاری به دست آمد. هر یک از مدلهای نگرشی نوشتار اکادمیک مدل مهارت های نوشتاری آکادمیک شامل چهار سازه می باشند. نتایج مدل نگرشی نشان داد که اکثر دانشجویان از دوره های آموزش نوشتار در برنامه درسیشان راضی نیستند. همچنین دوره های آموزش نوشتاردارای اهداف مشخص نیستند و متناسب با نیاز های دانشجویان طراحی نشده اند. بررسی نمونه های نوشتاری آکادمیک دانشجویان نشان داد که توانش نوشتار آکادمیک دانشجویان ایرانی در سطح مطلوبی نیست و دانشجویان نیازمند آموزش در زمینه ی نوشتار آکادمیک هستند. دانشجویان توانش نوشتاری محدودی در زمینه های توالی و تمرکز نوشتار آکادمیک? قواعد? گزینش لغات ? توجه به سبک APA و ایجاد ارتباط? ذکر منابع و ماخذ? و مهارت های پاراگراف نویسی داشتند. بر اساس سازه های تعریف شده مدل مهارت های نوشتاری آکادمیک یک دوره آموزشی آزمایشی طراحی و اجرا شد. نتایج دوره آموزشی آزمایشی نشان داد که دانشجویان نگرش مثبتی به این دوره آموزشی داشتند. دانشجویان همچنین مشتاق بودند که باز خورد مستمر و جامع در مورد تکالیف نوشتاریشان دریافت کنند. این تحقیق اتخاذ یک روش چند مهارتی را برای آموزش نوشتار آکادمیک به دانشجویان ایرانی پیشنهاد می دهد. مضاف بر این? توصیه می شود مطالب درسی? تمرین ها? و گونه های نوشتاری مختلف با در نظر گرفتن یک رویکرد فرایندی به نوشتار آکادمیک به کار گرفته شود.
    Abstract
    Academic writing constitutes an integral part of university students’ academic practices. Therefore, it is essential that educational authorities plan strategies to enhance university students’ academic writing proficiency. This research aims to propose a perceptual model of academic writing for Iranian students of teaching English as a foreign language (TEFL). To achieve the purposes of this study a mixed-methods design was used. The instruments of this study were an academic writing attitude questionnaire (n=289), in-depth semi-structured interviews (119 TEFL students, 13 writing instructors), non-participant observations, a checklist to assess students’ academic writing samples, and a post-study questionnaire (n=14). Based on the findings, an Academic Writing Attitude Model was developed which included four constructs concerning the benefits and challenges of academic writing, i.e. stakeholder-related constraints, pragmatic constraints, effects of academic writing skills on other academic skills, and perceived benefits of learning academic writing skills. The second proposed model, i.e. the Academic Writing Skills Model, consisted of four skills, including genre-based skills, academic language skills, referring skills, and academic paragraphing skills. The results also indicated that the majority of TEFL students are not satisfied with their mainstream writing courses at the university. The analysis of students’ academic writing samples revealed that Iranian students’ academic writing proficiency is low and they need training and explicit instruction on academic writing. The students had limited proficiency in some aspects of academic writing, including the focus and sequencing of academic writing, grammar, word choice and mechanics of academic writing, APA style and communication, citations and references, and academic paragraphing skills. Finally, the results of students’ perspectives on the pilot academic writing course depicted very positive attitudes and perceptions. The students also were interested to receive extensive and formative feedback on their writing assignments. The study proposes that a multi-skills approach to teaching academic writing, including all genre skills, academic writing skills, referring skills, and academic writing paragraph skills can be effective for Iranian TEFL students. In addition, various genres, materials, and activities should be considered with a focus on a process-approach to the teaching of academic writing. Key terms: TEFL; academic writing; model; attitudes; MA students; writing instructors; training; proficiency