عنوان پایان‌نامه

واکاوی رابطه هویت و فرم در معماری معاصر تهران-توصیف و تشریح فرم و محتوا در بناهای شاخص تهران در دهه چهل و پنجاه



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "واکاوی رابطه هویت و فرم در معماری معاصر تهران-توصیف و تشریح فرم و محتوا در بناهای شاخص تهران در دهه چهل و پنجاه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری‌
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10888;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70773
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    دانشجو
    احسان طایفه
    استاد راهنما
    عیسی حجت

    این رساله به شناخت ویژگی های تاثیر گذار هویتی بر فرم معماری می پردازد. موضوع دقیق این پژوهش، تفسیر فرم معماری تهران معاصر در دو دهه چهل و پنجاه هجری شمسی ( پهلوی دوم) است، فرمی که تلاش می کند، هم بر مفاهیم هویتی و باورهای اصیل بستر تاریخی خویش پایبند باشد و هم از طرفی رویاهای مدرن دگراندیشانه و آینده نگر داشته باشد. این پژوهش، ماهیتی «کل نگـر و تفسیری» دارد و با اتخاذ « رویکردی کیفی» و از طریق روش تحلیل محتوای چند متغیری، موضوع پژوهش را در زیر شاخه های مختلفی پی‌گرفته و تحلیل می کند. این تحقیق با جست‌ و جو در تعاریف معماری، فرم، هویت و پرداختن به هویت در بستر معماری معاصر ایران، تعریف مورد نظر خود را از دیدگاه این پژوهش از مفاهیم فوق ارائه داده است. همچنین با شناخت و آگاهی کامل نسبت به دو مفهوم نقد و واکاوی و با مبنا قرار دادن شباهت های این دو حوزه با یکدیگر، به مدلی جامع برای واکاوی فرم معماری دست پیدا می کند. در مرحله بعد این مدل کمک می کند تا به تجزیه و تحلیل فرم تعدادی از آثار معماری شاخص در دوران پهلوی دوم تهران که از طریق تبیین معیارهایی انتخاب شده اند، بپردازد. حاصل این واکاوی ها، اطلاعات منسجم و دسته بندی شده ای است که می توان از آنها برای رسیدن به نتیجه نهایی تحقیق استفاده کرد. در گام بعدی با شناخت و آگاهی از مفهوم هویت در تفکر ساختارگرا و پساساختارگرا و همچنین جایگزین شدن هویت فردی به جای هویت جمعی، به تفسیر هویتی نتایج حاصل از واکاوی های فرم آثار معماری شاخص تهران پرداخته خواهد شد. این تفسیر باعث پیشبرد تحقیق به سمت رسیدن به ویژگی های هویتی فرم معماری بناهای شاخص دوران پهلوی دوم می شود. این دو دهه با گذشت نزدیک به نیم ‌قرن، رفته ‌رفته خود را به‌عنوان لایه میانی معماری هویتی در بستر معماری معاصر ایران تثبیت می‌کند که این امر، خود بر لایه های بعدی معماری ایران هم مؤثر است. در نتیجه گیری نهایی رساله و با توجه به پژوهش، ریشه چند هویتی و سلیقه ای بودن فرم معماری امروز ایران را، در تفکر تفسیری دنیای پساساختارگرای حاکم بر ذهن جامعه معماری ایران و جهان و البته کمبود دانایی و عدم اعتقاد به وجود و پیروی از هویت موجود در بستر ایران و نیز گسست‌های تاریخی - هویتی در کشور ما خواهیم جست. جامعه‌ای که دیگر کوتاه مدت بودن معماری در طراحی و ساخت را مهم‌ترین ماهیت و بارزترین مشخصه آن می بیند و دیگر مجالی به خودنمایی هویتی فرم، اثر هویتی ماندگار و تاریخ سازی مجدد معماری ایرانی نمی دهد. قابل ذکر است که در مرحله نهایی پژوهش با توجه به دانش جامع پژوهشگر ازبستر مکانی و زمانی تحقیق و از طرفی به تعاریف جامع فرم و هویت در دنیای امروز، وی دست به تفسیر فرم معماری در این دو دهه خواهد زد و ویژگی های هویتی فرم معماری آن را تدوین و ارائه خواهد کرد. با توجه به تفسیری بودن تفکر پساساختارگرا این نتایج می توانند مورد تفسیر و یا انتقاد قرار بگیرند که این امر غیر قابل اجتناب و بر اساس روند فکری حاصله از این پژوهش نیز امری معمول و قابل پذیرش خواهد بود.
    Abstract
    This dissertation tries to know about identity and its effective features on architecture form. The main topic of this research is interpretation of architecture form in contemporary Tehran in decades of 40-50 hegira, this form tries to keep two principles; firstly, adhering about the concept of identity and .the main historical of its beliefs ,secondly; it has other thinking modern and prospective dreams This research has interpretive and general essence method and it continuances and analysis in some different sub topic of main topic by adopting a quality approach and analysis the content of multivariable. This research gives its idea about same concepts like architecture, form, identity and its meaning in contemporary Iran architecture. Also it gives a general model for explication architecture form with knowing and aware of two concepts like criticize and explication and their likeness. In next step, this model helps to analysis some forms from some indicator relics in second Pahlavi era in Tehran by explaining some selected criterions. The result of these explications is to get integration and classified information that we can use them for getting final result of research. In another step, we interpret results of the analysis some selected forms of Tehran by aware of identity concept in structuralism and pos structuralism idea and replacing public with individual identity. This explanation helps us to develop our research to get some identity features of some selected relics in second Pahlavi era. These two decades that had taken near 50 years, reinstate themselves as middle layer of identity architecture while it will be influence next layers. In getting final result step, we find multi identity root and multi style of This society thinks a short length of design and construct time is the best feature without pay attention to show its identity form, continues identity relic and remaking of historical Iranian architecture. In the final step of research, researcher will interpret architecture form in two decades and codify the identity features of architecture form by knowing generally about place and time of research and general definitions of form and identity in nowadays. These results can be able to interpret and criticism because of post structural Think is interpretative that it is not so far and it .is so usual and acceptable due to intellectual approach of this research is based on its results