عنوان پایاننامه
طراحی الگوی مدیریت راهبردی در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1362;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78472;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1362;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78472
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- محسن وحدانی
- استاد راهنما
- محمد خبیری, مهرزاد حمیدی
- چکیده
- هدف از این تحقیق طراحی الگوی مدیریت راهبردی در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) و به لحاظ هدف کاربردی بود. در بخش کیفی مشارکت کنندگان شامل 16نفر از اساتید دانشگاه بودند که برای تعیین مولفه های اصلی پرسشنامه از آنان مصاحبه بعمل آمد. نمونه آماری در بخش کمی نیز شامل 145 نفر از مدیران و کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سطوح ستاد و استان بودند. ابزارهای اصلی این تحقیق شامل: 1- پرسشنامه محقق ساخته ای (0/96 = ? )با 43 گویه بود که آمادگی راهبردی سازمان را در سه بعد منابع انسانی، عوامل سازمانی و رهبری و مدیریت ارزیابی می کند. 2- ماتریس های IFE ، EFE و SWOT برای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین استراتژی ها و ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی (QSPM) برای اولویت بندی راهبرد ها 3- ماتریس های مرتبط با الگوی ساختاری- تفسیری (ISM) برای تهیه نقشه راهبردی و الگوی کارت امتیاز متوازن (BSC) برای جاری سازی راهبرد ها بودند. داده های پژوهش با بهره گیری از آزمون های آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی تحلیل عاملی تاییدی و تی تک نمونه ای و با استفاده از نرم افزارهای اطلس-تی، لیزرل و اس پی اس اس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی آمادگی راهبردی در سازمان های ورزشی در 3 بعد اصلی منابع انسانی، رهبری و مدیریت و عوامل سازمانی استوار است که شاخص های مدل از برازش مناسب و معنی داری برخوردار بودند (0/08 RMSEA=0/98 CFI0/99NNFI=). همچنین آمادگی معاونت تربیت بدنی و سلامت در تمامی عوامل در حد قابل قبول بود. نتایج نشان داد که موقعیت راهبردی دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی و دفتر سلامت و تندرستی در موقعیت تهاجمی و موقعیت دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در موقعیت محافظه کارانه قرار داشت. نقشه راهبردی برای هر سه دفتر در سه سطح رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی و توسعه اجتماعی ترسیم شد. در نهایت راهبردها، اهداف راهبردی، سنجه ها ، اهداف کمی، واقدامات و ابتکارات برای دستیابی به چشم انداز هر دفتر احصا شد.
- Abstract
- The purpose of this study was Designing a Model of Strategic Management at the Department of Physical Education and Health of the Education Ministry of Iran. Research method was combined (qualitative – quantitative) and applied research type Based on purpose. In the qualitative part, Participants included ?? university professors who were interviewed to determine the main component of the questionnaire .The sample in the quantitative section also included ??? managers and employees of the physical education and health department of education Ministry at the staff and the provinces. The sample was considered as full-number equal to the statistical society. The main research instrument consisted of : ?- researcher constructed questionnaire (?=?/??) with ?? items that evaluates three dimensions of the strategic readiness included of human resources, organizational factors and leadership and management. ?- To determining the strategic positioning and development strategies was used of the matrix of IFE, EFE and SWOT and to prioritize strategies was used Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM). ?- To map strategy was used matrices related to structural-interpretation model(ISM) and to strategies implementation was used of balanced scorecard. Data were analyzed by using tests of descriptive statistics and inferential statistics, Confirmatory factor analysis and one sample t-test with Atlas-ti, Spss and lisrel software. The results showed that the model of strategic readiness in sports organizations are based in three basic dimensions of human resources, leadership and management and organizational factors that indices of model is appropriate and acceptable (RMSEA=?/??, CFI=?/??, NNFI=?/??). Also strategic readiness of physical education and health department were acceptable in any ?dimensions. The results showed that the strategic position of physical education and sports activities and health office is on an aggressive basis and office position of care to Social problems is on Conservative. Map strategy for all three offices in three levels of learning and development, internal processes and social development were drawn. Finally, strategies, strategic objectives, measures, targets, actions and initiatives to achieve the vision of each office were estimated.