عنوان پایاننامه
ارائه چارچوب پیاده سازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از رویکرد تفسیری
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75078;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75078
- تاریخ دفاع
- ۲۶ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمدحسین رونقی
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- فناوری اطلاعات بزرگترین نوآوری عصر جدید محسوب میشود زیرا تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و علمی اثربخشی داشته است. بازاریابی اینترنتی جنبههای فنی و خلاقانه اینترنت مانند طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش را در هم میآمیزد. بازاریابی اینترنتی فرایند بازاریابی یک برند از طریق اینترنت است که شامل اجزای بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم و بهکارگیری سایر فناوریها جهت ارتباط کسبوکار با مشتریان میشود. پیادهسازی موفق برنامههای بازاریابی مزایای متعددی برای سازمان به همراه دارد. بازاریابی اینترنتی میتواند یک راه اثربخش جهت دستیابی به برخی اهداف مانند آگاهی از برند و ارتباطات باشد. در حوزه علوم انسانی تفسیرگرایان معتقدند انسان موجود پیچیدهای است و افراد گوناگون در برخورد با یک واقعیت عینی رفتار، برداشت و تفسیرهای متفاوتی دارند. به بیان دیگر به دلیل وجود دیدگاههای متفاوت در یک بستر اجتماعی اتکای صرف به واقعیت عینی، مشابه نظر اثباتگرایان، نمیتواند همیشه اطلاعات درست وکاملی ارائه دهد. ازهمینرو در این پژوهش سعی شده است مقوله پیادهسازی بازاریابی اینترنتی از منظر تفسیر ذینفعان و مشتریان مختلف مورد تحلیل قرار بگیرد. این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی جهت پیادهسازی بازاریابی اینترنتی انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی و بر اساس چرخههای روش علم طراحی است. در مرحله اول پژوهش با استفاده از روش فراترکیب بیش از 450 مقاله در حوزه بازاریابی اینترنتی مورد ارزیابی قرار گرفت با استفاده از تحلیل محتوا ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش آنتروپی شانون تعیین شده است و چارچوب علمی پژوهش تدوین شد. در مرحله دوم از روش دلفی کیفی جهت ارزیابی تفسیر خبرگان و عوامل اجرایی صنعت نوشیدنی در خصوص بازاریابی اینترنتی استفاده شده است. سپس در مرحله سوم بر اساس روششناسی سیستم نرم چارچوب ترکیبی - ذهنی تدوین و در مرحله چهارم در یکی از شرکتهای تولیدکننده نوشیدنی ایرانی چارچوب پژوهش پیادهسازی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد کدهای راهبردهای بازاریابی، اینترنت و تجارت الکترونیک، راهبردهای کسبوکار و رفتار مصرفکننده دارای بیشترین ضریب اهمیت در پیادهسازی بازاریابی اینترنتی است. همچنین ابزارهای بازاریابی موبایلی و بازاریابی ایمیلی دارای بیشترین اهمیت در صنعت نوشیدنیاند. از دیگر نتایج پژو
- Abstract
- Information technology has been considered the greatest innovation of the new era because it has a lot of fruitful social economic and scientific impacts. E-marketing joins creative and technical aspects of the Internet, including: design, development, advertising and sales. E-marketing is the concentration of all efforts in terms of adapting and developing marketing strategies into the virtual spaces: web, social media and other online tools and resources. It includes both direct response marketing and indirect marketing elements and uses a range of technologies to help connect businesses to their customers. The successful implementation of marketing plans can bring about important benefits to a company. E-marketing can be an effective way to achieve some of main goals such as brand awareness and communication. According to Interpretivists, individuals are intricate and complex and different people experience and understand the same objective reality in very different ways and have their own, often very different, reasons for acting in the world. Because there can be several different valid viewpoints in a social context, interpretivists claim based on facts alone may not always be correct. Therefore we try to evaluate E-marketing implementation by experts and consumers' interpretation. This research aims to design an E-marketing implementation framework base on design science cycles by using mixed method. Step1, In order to design and explain a comprehensive model, all dimensions of E-marketing have been identified through systematic literature review using 450 papers and Meta-Synthesis method. Step2, evaluate interpretation of experts by Delphi method. Experts were chosen from two types of statistical population: academic faculty members and managers who work on beverage and soft drinks industry in Iran. Step3, Soft systems methodology was used for creating mixed framework in beverage industry. Step4, Created framework was applied in a soft drinks and non-alcoholic beers company in Iran; to evaluate the results a descriptive survey was applied. The results reveal Business strategies, E-marketing planning and consumers’ interpretation are the main criteria in E-marketing implementation. Also results show mobile marketing and email marketing are effective E-marketing tools in beverage industry. At the end the research results demonstrate a comprehensive framework for E-marketing in beverage industry. Keywords: E-marketing Implementation, Interpretive Approach, Design Science, Soft Systems Methodology, Beverage Industry.