عنوان پایاننامه
امکان سنجی تشکیل بازارچه های محلی و تاثیر آن بر معیشت پایدار بهره برداران مراتع (مطالعه موردی : عشایر منتخب استان کرمان)
- رشته تحصیلی
- مهندسی منابع طبیعی - مرتعداری
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7115;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76990;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7115;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76990
- تاریخ دفاع
- ۱۶ آبان ۱۳۹۵
- دانشجو
- حمیدرضا سعیدی گراغانی
- استاد راهنما
- حسین ارزانی, حسین آذرنیوند
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی تشکیل بازارچه های محلی و تأثیر آن بر معیشت پایدار عشایر منتخب استان کرمان می باشد. روش نمونهگیری مورد استفاده در این تحقیق بصورت خوشه ای دو مرحله ای است. اطلاعات لازم برای انجام این تحقیق، از تکمیل 36 پرسشنامه از کارشناسان اداره های منابع طبیعی و عشایری شهرستان های استان کرمان، 794 پرسشنامه از ساکنین شهرستان های استان کرمان و 366 پرسشنامه از عشایر پنج ایل مهم استان کرمان شامل ایلات سلیمانی، مهنی، کچمی، جبالبارزی و آئینه ای در سال 1394 جمع آوری شده است. با توجه به اهداف و فرضیه ها این تحقیق در هفت فاز انجام شد. در فاز اول به بررسی شرایط موجود از لحاظ نوع و میزان تولیدات عشایر و همچنین وضعیت معیشت پایدار پرداخته شده است. در فاز دوم منافع فعلی عشایر ناشی از تولید و فروش محصولات محلی، سالم و ارگانیک سنجش شد. در فاز سوم و چهارم با محاسبه تمایل به دریافت و تمایل به پرداخت محصولات عشایر با استفاده از آزمون لوجیت و انتگرال گیری به بررسی امکان تشکیل بازار عشایر جهت توسعه عرضه محصولات محلی، سالم و ارگانیک پرداخته شد. در صورتی که باشد، بازار امکان شکل گیری خواهد داشت. با توجه به نتایج تمایل به پرداخت گردشگران و مصرف کنندگان در کلیه محصولات بیشتر از تمایل به دریافت عشایر می باشد. بنابراین هر دو گروه تولیدکنندگان (عشایر) و مصرف کنندگان (گردشگران) به ایجاد این بازار تمایل دارند. در فاز پنجم به بررسی آثار تشکیل و توسعه بازار محصولات محلی، سالم و ارگانیک بر توسعه منافع گردشگری پرداخته شد. نتایج حاصل از این بخش نشان می دهد که میانگین تعداد بازدیدهای فعلی گردشگران از مناطق عشایری در صورت تشکیل و توسعه بازارهای محلی در این مناطق به دو برابر افزایش خواهد یافت. در فاز ششم این تحقیق جهت بررسی و تحلیل توسعه جوامع عشایری و بهبود معیشت پایدار عشایر در صورت تشکیل و توسعه بازار محصولات محلی از دو روش AHP و تاکسونومی استفاده شده است. نتایج این بخش نشان داد که در استان کرمان سرمایه طبیعی و اکولوژیکی و سرمایه انسانی با وزن نهایی (33/0) بیشترین تأثیرپذیری را از تشکیل و توسعه بازارهای محلی به خود اختصاص خواهند داد و سایر معیارها در رتبه های بعدی قرار دارند. در فاز هفتم به تعیین نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت در صورت تشکیل و توسعه بازارچه های محلی با استفاده از ماتریس SWOT در راستای مدیریت مراتع پرداخته شده است. براساس محاسبات و ارزیابی های صورت گرفته، نمره نهایی ارزیابی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) 72/2 و نمره نهایی ارزیابی عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) تشکیل و توسعه بازارچههای محلی در راستای مدیریت مراتع 58/2 میباشد. بنابراین استراتژی مناسب برای مدیریت منطقه SO یا تهاجمی میباشد. به این معنی که بازارچه های محلی در صورت تشکیل و توسعه باید با بهرهگیری از نقاط قوت و توانمندیهای خود، از فرصتهای پیش رو نهایت استفاده را داشته باشد تا بتواند در بازارهای داخلی و خارجی از جایگاه مناسبی برخوردار شده و بازار فروش شایستهای را برای عرضه محصولات محلی، سالم و ارگانیک عشایر به دست آورد. کلمات کلیدی: امکان سنجی، بازارچه های محلی، معیشت پایدار، عشایر، استان کرمان
- Abstract
- The present research aims to evaluate feasibility of establishing local markets and its effect on sustainable livelihoods of selected nomads in Kerman province. The sampling method used in this research is two-stage clustering. Data were collected from 36 questionnaires from experts of natural resources and tribal departments of Kerman province, 794 questionnaires from Kerman cities peoples and 366 questionnaires completed by Kerman nomads, including nomadic five tribe of nomads Soleimani, Mehni , Kchami, Jabalbarezi and Aienei in 2015. This research was conducted in seven phases according to the objectives and hypotheses. In first phase we evaluated situation in terms of the type and quantity of production, as well as sustainable livelihoods in nomads. In the second phase current assets of nomads were measured from production and sale of local healthy and organic products. In the third and fourth phases by calculating willingness to get and 1illingness to pay for tribe products using logit and integration we explored feasibility of developing for local, healthy and organic products. When , market is feasible. According to the results of tourists and consumers are willing to pay more than willing to get in. All products are nomads. So both producers (rancher) and consumers (tourists) tend to make this market. In the fifth phase of the effects of market formation and development of local, healthy and organic to the development of tourism interests were discussed. The results of this section show that current average number of visits of tourists from tribal areas as the development of local markets in these areas will be doubled. In the sixth phase of this study is to analyze the development of tribal communities and improving sustainable livelihoods of nomads in the formation and development of the market for local products and taxonomy of the two AHP method is used. The results showed that in Kerman natural capital and ecological and human capital with a final weight (0.33) is sensitive to the formation and development of local markets will account four other criteria followed in the rankings. In the seventh phase to determine the strengths, weaknesses, opportunities and threats in the formation and development of local using SWOT matrix to rangeland management were used. Based on the calculations and assessments, the final score of internal factors (strengths and weaknesses) 2.72 and the final score of external factors (opportunities and threats) on formation and development of local markets 2.58 in rangeland management. So the right strategy to rangeland management is SO or aggressive. This means that if the local markets are developed should take advantage of the strengths use existing opportunities to be able to have a proper place in domestic and foreign markets and obtain market appropriate for local, healthy and organic products. Key words: Feasibility, Local markets, Sustainable livelihoods, Nomads, Kerman province