عنوان پایاننامه
مناسبات فرهنگ بومی با توسعه دولت محور (تجربه آبرسانی روستاهای اورامانات)
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی توسعه روستایی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5003 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79272;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5003 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79272
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمدعزیز احمدی
- استاد راهنما
- موسی عنبری
- چکیده
- موضوع این پژوهش «فهم مناسبات فرهنگ بومی با توسعه دولت محور با تأکید بر تجربه آبرسانیِ روستاهای منطقه اورامانات» است. تجارب برنامه های توسعه در بسیاری از مناطق ایران حاکی از آن است که به دلیل کم توجهی به فرهنگ اجتماعات محلی و نبود مشارکت لازم و واقعی، برنامه ها نه تنها قرین موفقیت نبوده بلکه با هزینه ها و آسیبهای مختلف هم برای دولت و هم جامعه همراه شده است. مسئله این نیست که آیا دولت باید در فرایند توسعه و تغییرات اجتماعی دخالت کند یا خیر؟ بلکه پرسش اصلی این است که میزان و نحوه مداخله دولت چگونه است و در اجتماع مورد مطالعه چه شکلی دارد یا می تواند داشته باشد؟ مسئله اصلی پژوهش، فرایند و دلایل پذیرش یا ردّ تغییرات توسعه ایِ برون زا و دولت محور، یعنی برخی تسهیلات و خدمات بخشداری و آب و فاضلاب روستایی و به تبع آنها کنتورگذاری است. چگونه می توان مناسبات فرهنگ بومی و توسعه دولت محور را در جامعه ی مورد مطالعه سنخ بندی کرد؟ برای پاسخ به سؤالات، پارادایم های مختلف توسعه از منظر فرهنگی، واکاوی شد و یک مدل مفهومی به عنوان "رویکرد پژوهش" تدوین گردید. هدف، فهم اشکال روابط فرهنگ بومی و توسعه دولت محور در عرصه های مشارکت روستائیان این منطقه در فرایند آبرسانی و انشعاب آن تا درب منزل است. کم توجهی به تعامل مناسب اجتماع محلی و کارگزاران توسعه دولت محور، نه تنها باعث افزایش هزینه و ناکامی اقدامات دولت می شود، بلکه به بروز آسیب های مختلف در اجتماع محلی و ایجاد فضایی از تنش و اختلاف در روابط جامعه و دولت می انجامد. بنابر ماهیت موضوع و هدف تحقیق، از روش کیفی و رویکرد تفسیرگرایی استفاده شد. هفت روستا به صورت هدفمند انتخاب شدند و با 27نفر از مطلعین، مصاحبه عمیق صورت گرفت و یافته های حاصله با روش "نظریه مبنایی" تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که مناسبات فرهنگ بومی و توسعه دولت محور در قالب یک پیوستار با درجات متفاوت قابل ترسیم است؛ بر روی این پیوستار می توان سه الگو قائل شد: 1)اگر اجتماع محلی از ادارات مربوطه خواهان رفع کمبود و یا بهسازی شبکه بندی و انشعاب آب باشد و از نحوه ی پاسخگویی ادارات مربوط رضایت نسبی داشته باشد، آنان به الگوی "تعامل" گرایش دارند؛2) اگر درخواست اجتماع محلی از ادارات مربوطه، پاسخی به موقع و اساسی دریافت نکند و مشکل آنان ادامه یابد، الگوی "تقابل" برای توصیف این مناسبات قابل کاربرد است. البته وجود انشقاق در اجتماع محلی نیز می تواند عاملی مؤثر در این تقابل باشد؛3) در میانه ی این دو حد، الگوی "بی طرفی یا بی تفاوتی متقابل" قابل ترسیم است؛ اگر بنابر تشخیص اداره مربوطه، اقدامی برای اجتماع محلی مدنظر قرار گیرد که متناسب خواست و یا شیوه ی معیشت آنان نباشد، اجتماع محلی به یک راهکار درونزای به خودمتکی و مستقل متوسل میشود. در این شرایط، اجتماع محلی با صرف نظر از برخی تسهیلات دولتی، تعهدی به پرداخت هزینه و قبول قیمومیت اداره آب را نمی پذیرد. مقوله ی "حفظ حیثیت" در مقابل سایر روستاهای مجاور و ادارات دولتی، تمام تلاش ها و مشارکت اهالی روستاها را در اقدامات آبرسانی حول خود یکپارچه می کند. حفظ حیثیت را می توان تمایل اجتماع روستایی به اثبات لیاقت و نفی انگ بی کفایتی یا وابستگی به دیگران معنا کرد. مقوله ی « مناسبات فرهنگ بومی با توسعه دولت محور به مثابه یک پیوستار»، حلقه پیوند یافته ها به نظر می رسد.
- Abstract
- Abstract The subject of this study is "understanding the relations between local culture and state-based development with emphasis on some water supplying experiences in Awramanat villages". The development plan experiences in most Iran regions shows that they are not only successful but full of costs and various damages both for government and society due to little attention to local culture and the lack of essential and realistic participation. The main question is not whether state must meddle in development processes and social changes or not; however, it is how the rate and the way of state involvement is and what shape it has or can have in the society. The main problem is the processes and reasons for the acceptance or rejection of exogenous and state-based developmental changes; that is, some district governing and rural water and wastewater facilities and water meter installation. How can the relations between local culture and state-based development be categorized. The aim was to understand the types of relations between local culture and state-based development in the domains of rural people's participation in water supplying processes. Paying little attention to the due interactions between local communities and state-based development authorities not only causes increasing costs and failure of the government actions, but also it leads to various damages in local community and also tension and disagreements in government and people's relationships. Therefore, due to the nature of the subject and the aim of the study, a qualitative method and an interpretational approach was utilized. Seven villages were selected and an intensive interview was done with 27 informants. The findings were analyzed using grounded theory method. The result shows that local culture relations and state-based development can be illustrated along a continuum with different degrees and in three coming pattern: 1) If the local comunity asks related managments to solve problemsor improve water reticulation and partitioning and have relative satisfaction from their reactions, they tend to follow "interaction" pattern; 2) If the local community's request do not receive an appropriate and timely response from the government and their problem continues, this situation can be described as a "contrast" pattern; 3) A "bilateral neutrality" pattern can be illustrated between this two extremes; in case the related offices do something against the local community's will and life condition, they revert to an self-reliance and independent endogenous approach. In this situation, the local community disregards the government facilities and do not commit to pay the cost and accept the guardianship of water management. "Dignity preservation"category, was prominent in front of the surrounding villages and government among the locals. Dignity preservation can be interpreted as the rural community's intendance to prove their competence and to avoid the label of inadequacies to them. It seems that the category of " local culture relations and state-based development,as a continuum is the link of all the findings. Key wordes : Development, Participation, local culture, state-based development, dignity preservation, , Awramanat, water supply.