عنوان پایان‌نامه

آینده پژوهی حوزه برون مرزی رسانه ملی در افق ۱۴۰۴ از دیدگاه صاحبنظران رسانه و ارتباطات



    دانشجو در تاریخ ۰۸ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آینده پژوهی حوزه برون مرزی رسانه ملی در افق ۱۴۰۴ از دیدگاه صاحبنظران رسانه و ارتباطات" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77823;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77823
    تاریخ دفاع
    ۰۸ دی ۱۳۹۵

    در عرصه بین‌المللی، رسانه‌ها ‌مهم‌ترین‌ ابزار قدرت نرم خارجی‌ هر کشور به حساب می‌آیند. بدون‌ ابزار رسانه‌ای و ارتباطی‌ مؤثر برای‌ اقناع‌ افکار عمومی‌ در سطوح‌ جهانی‌، هیچ‌ کشوری‌ نمی‌تواند در صحنه‌ بین‌المللی‌، منافع‌ و اهداف‌ ملی خود‌ را دنبال‌ نموده و جایگاهش‌ را در نظام‌ بین‌الملل‌ ارتقا بخشد. در آغاز هزار سوم با فروپاشی نظام سوسیالیستی شوروی سابق، عرصه تقابل ایدئولوژی‌های برتر جهان وارد فاز جدیدی شد و در این میان، طرح دو ایدئولوژی‌ اسلام و غرب به عنوان دو رقیب، شکل و جهت خاصی به این تقابل بخشید. همین حساسیت و اهمیت موضوع باعث شد تا دشمنان درصدد بسط و توسعه نظام‌‌های فرهنگی ـ تبلیغی خویش، بویژه در زمینه برون‌مرزی برآیند. در این هماورد سهمگین، جایگاه رسانه‌های برون مرزی به منظور مقابله با هژمونی حاکم و معرفی گفتمان جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای یافت. در این رساله با توجه به اهمیت حوزه برون مرزی صداوسیما، در چهار بعد؛ نیروی انسانی، تکنولوژی، ساختار و استراتژی، دیدگاه صاحبنظران رسانه و ارتباطات در خصوص آینده مطلوب و محتمل حوزه برون مرزی رسانه ملی در افق 1404، شناسایی شد. بدین منظور، در ابتدا با مراجعه به ادبیات تحقیق، مطالعه اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، پیوست حکم مقام معظم رهبری و ..، و مصاحبه با کارشناسان حوزه برون‌مرزی، 96 مقوله احصاء شد. مقوله های مورد نظر با روش دلفی، توسط 25 نفر از صاحبنظران رسانه و ارتباطات در حوزه برون مرزی و بین الملل اعتبارسنجی شد. 24 مقوله در بعد نیروی انسانی، 18 مقوله در بعد تکنولوژی، 15 مقوله در بعد ساختار و 39 مقوله در بعد استراتژی احصاء شد. که مقوله های بعد نیروی انسانی در 4 مولفه؛ جذب، به سازی و نگهداشت، آموزش و تدوین نظامنامه راهبردی، مقوله های بعد ساختار در سه مولفه؛ «ساختار کلان حوزه برون‌مرزی، ساختار سازمانی مناسب بر اساس اداره سازمان و روابط درون سازمان بر اساس نگرش به مکاتب سازمانی و اولویت ساختار سازمانی بر اساس ابعاد ساختاری سازمان»، مقوله های بعد تکنولوژی در دو مولفه، فناوری تولید و توزیع محتوا، فناوری خدمات (سرویس) و مقوله های استراتژی در هشت مولفه، «معیارهای ارسال برنامه به کشور هدف، اولویت گذاری مناطق جغرافیایی، ایجاد خبرگزاری تصویری بین المللی، گفتمان سازی اندیشه امام ورهبری، تعمیق شناخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، نوع قالب برنامه، منابع درآمدی برون مرزی و تخصصی سازی برنامه های ارسالی بر اساس مخاطب»، دسته بندی شده و از نخبگان مورد پرسش قرار گرفت. بر اساس یافته های تحقیق در 4 بعد مورد تحقیق در آینده مطلوب افق 1404، به ترتیب در بعد نیروی انسانی،»مکانیسم جذب تمرکز جذب بر داخل کشور با میانگین 3/48 کمترین میزان اهمیت» و »تحقق در ایجاد سامانه هوشمندانه نظارت بر عملکرد با میانگین 6/68بیشترین میزان اهمیت»، بعد تکنولوژی، «ایجاد ماهواره ای مستقل برای جمهوری اسلامی با میانگین 6/75بیشترین میزان اهمیت و جایگزینی برودبند بجای فعالیت گسترده دربرودکست با میانگین 4/96 کمترین میزان اهمیت»، در بعد ساختار،«محقق شدن «بلوک رسانه ای» کارآمد، به منظور غلبه بر گفتمان نظام سلطه و هژمونی امپراطوریِ رسانه ایِ غرب با میانگین 6/42 بیشترین میزان اهمیت و بزرگی سازمان با میانگین 2/57 کمترین میزان اهمیت»، و در بعد استراتژی، «تقویت نگرش مثبت به وجهه ایران با میانگین 6/91بیشترین میزان اهمیت و تاکید بر نژاد، به عنوان اولویت تهیه و ارسال برنامه ها با میانگین 2/67 کمترین میزان اهمیت »،از دید نخبگان مناسب تشخیص داده شد. در آینده محتمل نیز امکان تحقق پذیری 4 بعد مورد نظر در افق 1404 به ترتیب در بعد نیروی انسانی، » جذب نیروی رسمی با میانگین 2/63 کمترین میزان اهمیت» و «جذب با تمرکز بر هر دو مکانیسم، با میانگین 6/68 بیشترین میزان اهمیت»، بعد تکنولوژی، «ایجاد ماهواره ای مستقل برای جمهوری اسلامی با میانگین 6/75 بیشترین میزان اهمیت و امکان ایجاد شبکه های اجتماعی در فضای بین المللی با میانگین 0/32 در دور دوم دلفی کمترین میزان اهمیت»، در بعد ساختار،«محقق شدن «بلوک رسانه ای» کارآمد، به منظور غلبه بر گفتمان نظام سلطه و هژمونی امپراطوریِ رسانه ایِ غرب با میانگین 6/42 بیشترین میزان اهمیت و بزرگی سازمان با میانگین 2/57 کمترین میزان اهمیت»، و در بعد استراتژی، «تقویت نگرش مثبت به وجهه ایران با میانگین 6/91 بیشترین میزان اهمیت و تاکید بر نژاد، به عنوان اولویت تهیه و ارسال برنامه ها با میانگین 2/67 کمترین میزان اهمیت »،از دید نخبگان تحقق پذیری تشخیص داده شد.
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد