عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل توسعه اخلاق اطلاعات میان دانشجویان ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مدل توسعه اخلاق اطلاعات میان دانشجویان ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74672;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74672
    تاریخ دفاع
    ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
    دانشجو
    مهدی شقاقی
    استاد راهنما
    محمدرضا وصفی

    در پژوهش حاضر قصد بر آن بود تا مهمترین عامل‎هایی که باعث عدم رعایت اخلاق اطلاعات توسط دانشجویان ایران می‎شود را شناسایی کنیم تا بتوانیم با مدل‎سازی مفهومی و عملیاتی، درک بهتری از مکانیسم این عامل‎ها به دست دهیم و رهنمودهایی برای توسع? اخلاق اطلاعات ارائه نماییم. بدین منظور، از چارچوب ترکیبی اکتشافی استفاده کردیم. در بخش کیفی این چارچوب از روش‎های سندی و نظریه‎پردازی داده‎بنیاد و در بخش کمی، از روش مدل‎یابی معادلات ساختاری استفاده نمودیم. نتیج? بخش کیفی، معرفی 36 کد محوری (عامل) به همراه مقولات فرعی و کدهای باز و نیز مدل مفهومی بود که عبارت بودند از: 1. الگوهای تشویق‎گر 2. بی‎ارزشی مدرک 3. بازاری‎شدن 4. تفاوت‎گذاری غیرمعنادار 5. اشرافیت علمی 6. تخصص‎زدودگی 7. ارزیابی غیرعلمی 8. عمل‎نکردن به تعهدات 9. مهاجرت معکوس 10. مبادله فاسد 11. عارضه‎انگاری کنترل 12. غلبه وجه خطابی 13. تک‎افتادگی 14. اداری شدن 15. اثر تکنولوژی 16. کمیت‎گرایی 17. بی‎استفادگی پژوهش 18. اقتصاد رانتی 19. تضاد دانش/مهارت 20. پژوهش ماشینی 21. سست‎بودگی مالکیت فکری 22. فشارهای سیستمی 23. ناکارآمدی اجرایی 24. کالایی‎سازی دانش 25. کشف غیرمستقیم ناکارآمد 26. نگاه آموزشی به پژوهش 27. ایستا بودن ارزیابی 28. غفلت آموزشی 29. نتیجه‎گرایی 30. پیشینه آموزشگاهی 31. گفتمان‎های فرهنگی 32. علم ایدئولوژیک 33. کثرت توجیهات 34. ترس از قضاوت شدن 35. اجتناب از افشاء و 36. روزمرگی سرقت علمی. این عوامل بر اساس نظری? دام‎های اجتماعی روثستاین در چهار ساز? روزمرگی سرقت علمی، بی‎اعتمادی، زمینه‎های ساختاری و رسوبات فرهنگی مدلسازی مفهومی شدند و فرضیه‎ها بر اساس آن تنظیم شد. همچنین، پرسشنام? پژوهش بر اساس کدهای محوری، فرعی و باز ساخته شد و در سه بخش روایی محتوایی، روایی سازه (لیزرل) و پایایی (آلفای کرونباخ) اعتباریابی گردید. مدل مفهومی با داده‎های حاصل از این پرسشنامه، سنجیده شد و اصلاح گردید و با دو مدل کمکی دیگر (مدل سیستمی و مدل پارادایمی) مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‎ها نشان داد که پنج عامل اجتناب از افشاء، گفتمان‎های فرهنگی، پژوهش ماشینی، ناکارآمدی اجرایی، و مبادل? فاسد، پراثرترین عامل‎ها در مدل مفهومی و مدل‎های کمکی بودند. همچنین، ساز? رسوبات فرهنگی اثر مستقیم روی سرقت علمی نداشت و اثر آن، از طریق زمینه‎های ساختاری
    Abstract
    This research aims at the identification of the main elements causing violation of Information Ethics by university students of Iran for modeling, giving better understanding of the mechanisms and interrelations among them, and giving suggestion for improvement. Therefore, we used mixed method framework with exploratory design. In the qualitative step, we used Documentary research and Grounded Theory (GT) method, and in the quantitative step, we used Structural Equation Modeling (SEM) method. Output of the qualitative method was 36 main elements with sub-elements and open codes that are: 1) bad exemplars 2) devalued certification 3) marketed environment 4) insignificant differentiation 5) scientific oligarchy 6) erosion of specialization 7) unscientific evaluation 8) irresponsibility of professors 9) reverse migration 10) immoral scientific trade-off 11) backwashes of control 12) dominance of rhetoric in research 13) isolation of professors 14) bureaucracy 15) effects of technology 16) quantification of scientific values 17) unused dissertations 18) rental economics 19) knowledge/skill dichotomy 20) machined research 21) weakness of intellectual property 22) systemic pressures 23) performance deficiency 24) commodification of knowledge 25) deficiency of plagiarism checking methods 26) educational view to research 27) static evaluation 28) instructional ignorance 29) consequentialism 30) school background 31) cultural discourses 32) ideological science 33) frequency of justifications 34) fear of obloquy 35) avoidance of disclosure, and 36) routine plagiarism. These elements labeled below four components namely cultural backgrounds, structural context, distrustfulness and routine plagiarism and hypotheses framed upon them. Besides, questionnaire constructed and validated in three levels: construct validation (LISREL), content validation (three layer), and reliability (cronbach’s alpha). Conceptual model was evaluated and generalized by the data gathered wi