عنوان پایاننامه
طراحی مدل اجتماعی تدوین بودجه در حوزه علوم تحقیقات و فناوری در ایران
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76235;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76235
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- فرزانه جلالی علی آبادی
- استاد راهنما
- بیتا مشایخی
- چکیده
- با وجود اینکه طبق ماده 138 قانون برنامه چهارم، و ماده 219 قانون برنامه پنجم توسعه ایران، به منظور استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی، دولت موظف است زمینه های لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در کلیه دستگاه های اجرایی فراهم آورد، تاکنون با گذشت یک دهه این مهم تحقق پیدا نکرده است. تحقیقات پیشین نشان داده اند که در نظام های بودجه ریزی، نقش افراد و معانی و اداراکات ذهنی آن ها نباید نادیده گرفته شود. چرا که اگر با رویکرد تفسیری به بودجه بنگریم، بودجه ریزی به مثابه یک پدیده اجتماعی ست که از طریق تعامل کنشگران اجتماعی تولید و بازتولید می شود. بررسی مطالعات داخلی حاکی ازین است که برخلاف توجهی که از این منظر به بودجه ریزی در بافت هایی غیر از ایران شده است، مطالعات داخلی بر تحقیقات کمّی در زمینه بودجه ریزی متمرکز بوده اند. با توجه به اهمیت مسئله و در راستای بهبود وضعیت بودجه ریزی در کشور، در تحقیق حاضر قصد داریم با بهره گیری از رویکرد کیفی و روش نظریه بنیادی، از طریق کشف مؤلفه ها و مفاهیم علّی و مداخله گر، "مدل اجتماعی تدوین بودجه در حوزه علوم و تحقیقات و فناوری در ایران" را ارائه نماییم. بدین ترتیب هدف تحقیق حاضر " بررسی معانی و درک ذهنی مشارکت کنندگان در تدوین بودجه در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در ایران و عوامل و مؤلفه های مؤثر بر و متأثر از درک کنشگران در این حوزه" می باشد. بدین منظور با کارشناسان و مدیران بخش برنامه و بودجه و تشکیلات در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مصاحبه های عمیق صورت پذیرفت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها با استفاده از رویه کدگذاری باز، محوری و گزینشی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفته و مفاهیم و مقوله ها و روابط میان آن ها استخراج و مدل پارادایمی تبیین گردید. نتایج حاکی از این است که درک ذهنی تدوین کتتدگان بودجه در حوزه علوم تحقیقات و فناوری بسته به سازمان مورد فعالیت آن ها می تواند حاکی از مذاکره ای بودن ، اطلاعات محور بودن و خروجی محور بودن بودجه باشد.
- Abstract
- Although according to fourth and fifth National Development Plan, the government was bound to implement performance budgeting, it is not achieved after a decade. Researches have showed that the role of individuals and their intellectual perception should not be ignored. In other word, budgeting is a social phenomenon, which is produced and reproduced through social actors' actions. Previous literatures suggest that in spite of strong emphasis on this point of view in the contexts of countries other than Iran, Iranian researchers have just concentrated on quantitative side of the studies. With respect to the importance of this matter and in order to improve the existing situation, in this study, we aim at modeling the budgeting in Iran from social perspective through qualitative approach and Grounded theory method and, as well, by discovering casual and intervening concepts. Indeed, the purpose of this study is to "survey intellectual perception of budget preparators in Iran" and to establish "budgeting social model in the science, research and technology section in Iran". In this regard, deep interviews were conducted with experts and managers of palnning and budget departement in Science, Research and Technology Ministry and also Administration and Planing Organisation of Iran, which has a leading role in budgeting process. Data analysis will be done through coding procedures (open, axial, selective) using MAXQDA software in order to extract concepts and categories. General results illustrate that intelectual perception of budget preprators in the science, research and technology section can be negotiation, information or outcome oriented with regards to the role of individuals. Keywords: Budgeting, Social Model, Intelectual Perception, Grounded theory, Budget preparation