عنوان پایاننامه
تحلیل نسبت تاثیر نظر و عمل در سعادت انسان در نظام اخلاقی - فلسفی اسماعیلیه متقدم (ابو حاتم رازی ،ابو یعقوب سجستانی ، ناصر خسرو)
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-تاریخ و تمدن ملل اسلامی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 547د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67618
- تاریخ دفاع
- ۲۹ فروردین ۱۳۹۴
- دانشجو
- عباسعلی منصوری سرابی
- استاد راهنما
- احد فرامرز قراملکی, امیر عباس علیزمانی
- چکیده
- اگر چه متفکران مورد نظر در این رساله در فهم و بیان چیستی سعادت با هم اختلاف هایی دارند، ولی همه ایشان سعادت را در نسبتی که با مفهوم علم و معرفت دارد جستجو می کنند و این همان طرح و فهمی است که جریان عمومی فلسفه در جهان اسلام از مفهوم سعادت دارد. اما در این میان اختلاف هایی نیز بین این دو جریان وجود دارد.چیستی علم و معرفت و راه رسیدن به آن، دو نقطه کانونی است که نظریه سعادت شناختی آنها را از هم جدا می کند که آن را باید در ادبیات اسماعیلیه ذیل دو بحث «امام و امامت» و « تطابق عالم عین و عالم دین» جستجو نمود. تلقی خاص متفکران اسماعیلی از معرفت باعث می شود که نظر و عمل برای آنها در قالب دو مفهوم دوگانه طرح نشود و عمل به نوعی به نظر ارجاع داده شود. و این برخلاف نگاه فلاسفه است که به عمل به عنوان عامل دوم و فرعی دخیل در سعادت می نگرند. حاصل نگاه خاص متفکران اسماعیلی به مفهوم سعادت و تلقی خاص آنها از معنای معرفت، در حوزه اخلاق این است که متفکران ما در حوزه اخلاق و عمل نیز همچنان معرفت را پیگیری می کنند. یعنی پاسخ ایشان به چرایی لزوم کمال در اخلاق و کسب فضائل اخلاقی و اجتناب از رذائل اخلاقی، نقش مثبتی است که فضائل اخلاقی در حصول معرفت و رذائل در حصول جهل دارند. پیوند وثیقی که متفکران مورد نظر در این رساله بین مفهوم امام با دو مفهوم سعادت و اخلاق می بینند،سبب می شود که پایگاه ایشان در اخلاق پایگاه دینی باشد و نمی توان رویکرد ایشان به اخلاق را در زمره رویکردهای فلسفی-عقلی به اخلاق به شمار آورد.
- Abstract
- Happiness is one of the main questions in the ethics philosophy. Muslim philosophers like other philosopher think and write about this subject. One of the main questions in the issue of happiness is the proportion of theory and practice in attainment of happiness.as much as the essence of happiness is unknown and questionable; the role of the reason in attainment of happiness is the old philosophical question too. In this thesis we will discuss and investigate the proportion of theory and practice in the attainment of happiness in the early Ismaili philosophy and their ethical system (Abu Hatim al-Razi, Abu yaqub sajestani, Nasir khusraw) We want to demonstrate and clarify their idea about the influence of each of the two categories in the happiness. Do they believe only one of these are effective in human happiness or both of them? And if they believe both of them, how is the proportion and ratio of this influence? The proportion is equal or not? And At the second stage we want to sea and investigate the effect of this question on the ethical theory of mentioned thinker. Because the above question determine the ethical theory types. Giving priority to theory and reason lead to a special Moral System that its main aim is preservation dominion and authority of reason and In order to achieve this purpose, introduce justice and mediocrity as criterion of moral action. And giving priority to action and Practical Reason lead to another moral system that emphasize on Release of The human spirit from the nature and carnality and lust .in this moral system justice and mediocrity cannot be as Criterion of moral action. . In this ethical system, release is important not justice and mediocrity. In this ethical system mediocrity isn’t criterion of ethical action. Ismaili like other Muslim philosopher believes that philosophy is as the path to happiness. But Philosophy for the Ismaili represents the esoteric truth behind the exoteric surface of prop