عنوان پایان‌نامه

الگوی ظرفیت جذب و اکتساب تکنولوژی در صنعت هواپیما سازی مسافربری ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "الگوی ظرفیت جذب و اکتساب تکنولوژی در صنعت هواپیما سازی مسافربری ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی هوا فضا
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77375;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77375;کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 499;کتابخانه دانشکده علوم و فنون نوین شماره ثبت: 499
    تاریخ دفاع
    ۲۵ آبان ۱۳۹۵

    هواپیما سیستمی پیچیده شامل زیرسیستم های گوناگون، اعم از سازه، آیرودینامیک، پیشرانش و ... می باشد. بنابراین مانند سایر سیستم های پیچیده، توسعه فناورانه یک هواپیما با قابلیت رقابتی بودن، کاری پر هزینه خواهد بود. به طور سنتی، فرایند طراحی هواپیما از تخمین اولیه وزن خالص هواپیما هنگام برخاستن، آغاز می شود. این روش تا حدودی کاربردی نمی باشد؛ زیرا طراحی ماهیتا یک مفهوم تکاملی بوده و روش های سنتی به تخمین های خام و دسترسی به پایگاه داده طراحی هایی که از قبل موجود است، وابسته می باشد. بعلاوه این روش ها با فرضیات مبهمی درگیر است که می تواند قابلیت اطمینان را در محصول نهایی تحت تاثیر قرار دهد. لذا بسیاری از فرضیات در مراحل بعدی تغییر خواهد کرد. براساس تحقیقات صورت گرفته، فرایند طراحی هواپیما از منظر ساخت و تولید ممکن است سبب تغییراتی در مراحل بعدی شود. این تغییرات، عمدتا به دلیل افزایش هزینه های ساخت و تولید است. لذا به منظور جلوگیری از افزایش هزینه ها، دانش طراحی در فاز صفر باید افزایش یابد تا این اطمینان حاصل شود که طراحی مفهومی با سایر فرایندهای بعدی سازگاری کافی دارد. یکی از این فاز های مهم در طراحی، شناسایی فناوری های و نحوه اکتساب آنها مورد نظر می باشد که می تواند پنجره فرصت در تولید هواپیماهای رقابتی باشد. این الگوی جدید در مرحله ارزیابی طراحی مفهومی فناوری ها باید صورت گیرد اکتساب فناوری می باشد که شامل گام های شناسایی، ارزیابی و انتخاب خواهد بود. درفرآیند اکتساب فناوری نیز موضوعات و چالشهای گوناگونی مطرح هستند که یکی از اصلی ترین آنها تعیین روش مناسب اکتساب فناوری می باشد. نوع روشی که برای اکتساب یک فناوری پیشنهاد و بکار گرفته می شود تاثیر بسزایی در موفقیت کسب فناوری و نهایتا بهبود عملکرد بنگاه خواهد داشت . لذا ضروری است که نهایت تدبیر و دقت در این زمینه بکار گرفته شود. از طرف دیگر با افزایش رقابت بین بنگاه های هوایی و در سطح کلان تر کشورها در بازارهای محصولات و فناوریهای هوایی ، ایجاد ظرفیت جذب فناوری برای رقابت امری الزامی است اما این ظرفیتها به طور خودکار جامه عمل نپوشیده و می بایست مهارت ها برای حرکت به سمت آنها گسترش یابد. بنابراین توانمندی برای جذب و استفاده از دانش و فناوری امری مهم در توضیح این مطلب است که چرا بعضی بنگاهها و در حالت کلی تر کشورها در خلق و کسب ارزش از فناوری توسعه یافته خارجی بهتر از دیگران هستند. می دانیم یادگیری قدم اول و عاملی اساسی در نوآوری و افزایش رقابت پذیری محسوب می شود. یادگیری زمانی حاصل می گردد که درک درستی از داده های محیطی وجود داشته باشد و ظرفیت لازم برای دریافت این داده ها ایجاد گردد ظرفیت جذب چون یک مفهوم سودمند در درک فعالیت های مدیریتی و بهره برداری از فناوری ها، سبب توانایی انجام اثربخش نوآوری ها می گردد. توانایی جذب باعث ایجاد فرصت هایی برای نوآوری یا به بیان دیگرباعث کاهش محدودیت های ترکیب داخلی منابع دانش در یک مدل نوآوری می شود. هدف این تحقیق ارائه الگوی علمی و در عین حال اجرایی بـرای اکتسـاب فناوری با رویکرد ظرفیت جذب زنجیره فناوریهای منتخب سازه وبدنه هواپیمای مسافربری اسـت تا جامعه دانشگاهی و صنعتی را در مواجهه با این چالش یـاری رسـاند . در این الگو ابتدا توانمندی و جذابیت زنجیره فناوری های منتخب بررسی می شود سپس ابعاد ظرفیت جذب و اکتساب با استفاده از روش تاپسیس فازی به تفکیک هر فناوری مشخص شده و ضریب موفیقت هر استراتژی محاسبه می گردد.
    Abstract
    Today, technology is presented for various reasons and is considered as a candidate for investment. Firms have to obtain technology for growth, competitiveness, product and service presentation, daily activities, meeting organizational damage, environmental, legal and governmental conditions, and many other reasons. One of the areas of science and technology that has a significant impact on improving living standards and serving the citizens is the airline industry which has an important role in improving the standard of living with the development in commercial and public sectors. One of the most important characteristics of this emerging industry is the multiplicity of application of new technologies, including composite structures technology. Entry of composite structures into the aerospace industry is for meeting its exceptional and unique needs, and it can be said that the perfect position and continuation of aerospace industry development depends on the progress of composites and the relevant techniques. One of the most significant parameters in the design of aircraft construction is the light weight along with good stability against the stresses and forces imposed which leads to reduced fuel consumption and increased payload, and specifies the position of these products in the aerospace industry. Absorptive capacity is defined as the ability to identify, acquire and apply knowledge in the environment, and technology acquisition is often referred to processes, strategies and using opportunities that provide the possibility of achieving desired goals in a short time. In this study, the most important issues and challenges on facing the composites industry are discussed in various domains including: Supply of raw materials, technology and production capacity, final market and product trade, business environment and political content of the industry. Finally, the impact of absorptive capacity on technology acquisition in the field of technology of civil aircraft industy is studied. Due to the highly variable environment civil aircraft companies must have agility and the ability to exploit transient environmental opportunities, but companies’ resources are limited on the other hand. Therefore, this limitation requires companies to have the ability to be separated from their existing technologies in order to enter new areas of technology, so, they must have a technology roadmap that will respond to the future needs and will identify the entry and exit points. Also, providing management training and establishing management consultancy companies specially in the field of composite technology can be very useful and productive.