عنوان پایان‌نامه

اعمال حاکمیت دولت بر بنگاه های خصوصی سازی شده متولی خدمات عمومی



    دانشجو در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اعمال حاکمیت دولت بر بنگاه های خصوصی سازی شده متولی خدمات عمومی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق عمومی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002538;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76743;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002538;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76743
    تاریخ دفاع
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵

    نظام خدمات عمومی برطرف کننده نیازهای عمومی است و به این جهت، ناکارآمدی آن، نظم عمومی را مختل می کند و نهایتاً کارآمدی و مشروعیت حاکمیت را با چالش مواجه می سازد. خصوصی سازی خدمات عمومی، بدون پیشبینی و اِعمال تمهیدات حاکمیتی، منجر به بروز آسیب هایی جدی خواهد شد. با توجه به ماهیت منفعت شخصی طلب بخش خصوصی، اصول خدمات عمومی که دربردارنده حقوق شهروندی مردم در بهره مندی از خدمات عمومی هستند، نقض خواهند شد؛ به جهت ویژگی های ساختاری خاص مصادیق خدمات عمومی، شرایط انحصار و وضعیت اقتصادی مسلّط ایجاد شده و رقابت از بین می رود و هدف خصوصی سازی یعنی بهبود کارایی، حاصل نخواهد شد؛ بسیاری از خدمات عمومیِ پرهزینه و دیربازده، توسط بخش خصوصی ارائه نخواهند شد؛ توزیع عادلانه خدمات عمومی محقق نخواهد شد؛ از بروز پیامدهای خارجی منفی، جلوگیری نشده و آثار آن جبران نشده باقی می مانند و حقوق مصرف کننده از حیث بهره مندی از قیمت و کیفیت متناسب، تضییع خواهد شد. با توجه به این آسیب ها، حاکمیت نباید خصوصی سازی خدمات عمومی را بدون درنظر گرفتن ابزارهای حاکمیتی، اجرایی نماید. «دکترین کارکرد عمومی» و «خدمات عمومی نوین»، مبنای نظری لازم را برای اِعمال حاکمیت دولت بر این بنگاه ها فراهم می آورند و این بنگاه ها را تبدیل به شرکت های منفعت عمومی می کنند. بر این اساس، دولت می تواند با سیاست گذاری مناسب و با استفاده از ابزارهای بنگاهداری، سهامداری، حقوق رقابت و مقررات گذاریِ بخشی، به اِعمال حاکمیت بپردازد.
    Abstract
    Public service system is resolver of public needs and that its inefficiency disrupts the public order and finally challenges the efficiency and legitimacy of government. Privatization of public services without anticipating and applying sovereigntive arrangments, will lead to serious injuries. Due to the nature of self-interest seeking of private sector, principles of public service, which includes the rights of citizens in the enjoyment of public services, will be violated. Due to the specific structural features of public service industries, monopoly and dominant position caused and competition disappears and privatization aim of improving efficiency can not be achieved. Many costly and late returns public service will not be provided by the private sector. Equitable distribution of public services will not be achieved. Negative externalities will not stop and their effects remain uncompensated and consumer rights in terms of price and quality will be trampled. Due to these damages, the government should not privatize public services regardless of sovereigntive measures. Public function doctrine and new public service provide the theoretical foundations for exercising of sovereignty over these firms and convert these firms into public interest companies. Accordingly the government can be govern by appropriate policy making and by using the tools of entrepreneurial, shareholdering, competition law and regulatory.