عنوان پایاننامه
بررسی دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا پیرامون انسان کامل با تاکید بر نقش این جهانی و کارکردهای آن
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-تاریخ و تمدن ملل اسلامی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 562د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72084;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 562د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72084
- تاریخ دفاع
- ۲۹ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- عباس بخشنده بالی
- استاد راهنما
- حسن ابراهیمی
- چکیده
- یکی از مهمترین مسائلی که در عرفان نظری شیخ اکبر محیالدین ابنعربی مطرح گردید، بحث انسان کامل است که برای اولین بار به صورت مستقل تدوین شد. برخی صاحبنظران عرفان، راه افراط و تفریط در این مسئله را پیش گرفته و فقط به سیر کمالی سالک الی الله و رسیدن به مقام خلافت و امتداد آن بسنده کردند، ولی ابنعربی علاوه بر این مهم، به نقشها، وظائف و کارکردهای دیگری هم اشاره نموده و آنها را در کمال انسان کامل دخالت میدهد. انسان کامل از نگاه ابنعربی که مورد توجه جدی صدرالمتالهین شیرازی هم قرار میگیرد، علاوه بر کمال حقیقی و ذاتی که به دست میآورد، در سیر نزولی خود به سوی عالم تکوین بازگشته و در میان عالم عناصر به نقشهایی میپردازد. لذا اهمیت دارد که به کارکردها اینجهانی نیز اشاره شود. نقشها و کارکردهای انسانهای کامل از زاویههای مختلفی قابل بررسی است که در این رساله که به روش توصیفی-تحلیلی نگارش شده، به ارتباط انسان کامل نسبت به انسانهای دیگر اشاره خواهد شد. طبق این مسئله، انسان کامل از نگاه ابنعربی و ملاصدرا به انسانهای دیگر هم توجه کرده و از مسیر تعالی آنها غفلت نخواهد نمود. چنین انسانی که واسطهی میان حق تعالی و خلق میباشد، به نقش تکوینی نسبت به انسانهای دیگر پرداخته و با توجه به جایگاه خلافت الهی در میان انسانها، گاهی برای آنها البته به اذن الهی، عناصر را به تسخیر و تصرف در میآورد. نقش دیگری که انسان کامل در ارتباط با انسانهای دیگر انجام میدهد، نقش اجتماعی و سیاسی است؛ به این معنی که انسان کامل از نگاه ابنعربی و ملاصدرا اوضاع و شرایط اجتماعی جوامع دینی را نادیده نگرفته و حتی لیاقت زعامت بر خلق را دارد و تلاش میکند اوضاع اجتماعی به سوی تعالی مدیریت شود. مهمترین نقش اینجهانی و یا دنیوی انسان کامل در رابطه با انسانهای دیگر را میتوان در هدایت و ارشاد خلق توصیف نمود. ابنعربی و ملاصدرا با اشاره به نمونههای گوناگونی از انبیاء و اولیای الهی، به این مهم اشاره کرده و آن را جزء وظایف اصلی چنین انسانهایی میدانند. همچنین، انسان کامل با توجه به محدودیتهای عقل بشری، مرجعی علمی در امور شریعت برای انسانهای دیگر میباشد.
- Abstract
- One of the most important issues in theoretical mysticism that was raised by Mohieddin ibn Arabi is discussed perfect man, that it was developed independently, for the first time. Some experts in the science of Spirituality failed in this and they were satisfied with the course of human perfection, and to become worthy of the caliphate and stretches, but Ibn Arabi, referred to other roles, duties and functions, in addition to the discussions and enters them in complete perfection. Perfect human, from the perspective of Ibn Arabi, which is confirmed by sadrolmote'allehin Shirazi, in addition to the inherent perfection of the natural and acquired, it will return to a decline in the developed world and it plays a role among the elements world. According to the evidence presented, from the perspective of Ibn Arabi and Molla Sadra, perfect human is not limited to the prophets and apostles of God, and many people can get to this place with their efforts, therefore, it is necessary to run their and the roles of the people are surveyed. The roles and functions of perfect human are pervasive elements in the universe, that the roles of other people are some of them. According to this, the view of Ibn Arabi and Molla Sadra, perfect human, pay attention to other people and he will not neglect their path of excellence. This man or woman who is the mediator between God and creation, according to a formative role in relation to other people, and given the place of God's reign among human, he or she may capture the development for which by the permission of God. Role, the perfect human to do, in conjunction with other human beings, is social and political role. This means that, from the perspective of Ibn Arabi and Molla Sadra, perfect human ignore the situation of religious communities and he's worthy for leadership, and the community tries to push society towards human excellence s. The most important secular role of perfect human in relation to other human beings is creating guidance. Ibn Arabi and Molla Sadra referred to the issue by referring to various samples of prophets and saints of God, and defined it as one of the main tasks of such people. Another important role of perfect human is the perfect man, that he can have multiple instances; due to the limitations of human reason is a scientific reference for the people in the law.