عنوان پایان‌نامه

بررسی دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا پیرامون انسان کامل با تاکید بر نقش این جهانی و کارکردهای آن



    دانشجو در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا پیرامون انسان کامل با تاکید بر نقش این جهانی و کارکردهای آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 562د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72084;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 562د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72084
    تاریخ دفاع
    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حسن ابراهیمی

    یکی از مهم‏ترین مسائلی که در عرفان نظری شیخ اکبر محی‏الدین ابن‏عربی مطرح گردید، بحث انسان کامل است که برای اولین بار به صورت مستقل تدوین شد. برخی صاحب‏نظران عرفان، راه افراط و تفریط در این مسئله را پیش گرفته و فقط به سیر کمالی سالک الی الله و رسیدن به مقام خلافت و امتداد آن بسنده کردند، ولی ابن‏عربی علاوه بر این مهم، به نقش‏ها، وظائف و کارکردهای دیگری هم اشاره نموده و آن‏ها را در کمال انسان کامل دخالت می‏دهد. انسان کامل از نگاه ابن‏عربی که مورد توجه جدی صدرالمتالهین شیرازی هم قرار می‏گیرد، علاوه بر کمال حقیقی و ذاتی که به دست می‏آورد، در سیر نزولی خود به سوی عالم تکوین بازگشته و در میان عالم عناصر به نقش‏هایی می‏پردازد. لذا اهمیت دارد که به کارکردها این‏جهانی نیز اشاره شود. نقش‏ها و کارکردهای انسان‏های کامل از زاویه‏های مختلفی قابل بررسی است که در این رساله که به روش توصیفی-تحلیلی نگارش شده، به ارتباط انسان کامل نسبت به انسان‏های دیگر اشاره خواهد شد. طبق این مسئله، انسان کامل از نگاه ابن‏عربی و ملاصدرا به انسان‏های دیگر هم توجه کرده و از مسیر تعالی آن‏ها غفلت نخواهد نمود. چنین انسانی که واسطه‏ی میان حق تعالی و خلق می‏باشد، به نقش تکوینی نسبت به انسان‏های دیگر پرداخته و با توجه به جایگاه خلافت الهی در میان انسان‏ها، گاهی برای آن‏ها البته به اذن الهی، عناصر را به تسخیر و تصرف در می‏آورد. نقش دیگری که انسان کامل در ارتباط با انسان‏های دیگر انجام می‏دهد، نقش اجتماعی و سیاسی است؛ به این معنی که انسان کامل از نگاه ابن‏عربی و ملاصدرا اوضاع و شرایط اجتماعی جوامع دینی را نادیده نگرفته و حتی لیاقت زعامت بر خلق را دارد و تلاش می‏کند اوضاع اجتماعی به سوی تعالی مدیریت شود. مهم‏ترین نقش این‏جهانی و یا دنیوی انسان کامل در رابطه با انسان‏های دیگر را می‏توان در هدایت و ارشاد خلق توصیف نمود. ابن‏عربی و ملاصدرا با اشاره به نمونه‏های گوناگونی از انبیاء و اولیای الهی، به این مهم اشاره کرده و آن را جزء وظایف اصلی چنین انسان‏هایی می‏دانند. هم‏چنین، انسان کامل با توجه به محدودیت‏های عقل بشری، مرجعی علمی در امور شریعت برای انسان‏های دیگر می‏باشد.
    Abstract
    One of the most important issues in theoretical mysticism that was raised by Mohieddin ibn Arabi is discussed perfect man, that it was developed independently, for the first time. Some experts in the science of Spirituality failed in this and they were satisfied with the course of human perfection, and to become worthy of the caliphate and stretches, but Ibn Arabi, referred to other roles, duties and functions, in addition to the discussions and enters them in complete perfection. Perfect human, from the perspective of Ibn Arabi, which is confirmed by sadrolmote'allehin Shirazi, in addition to the inherent perfection of the natural and acquired, it will return to a decline in the developed world and it plays a role among the elements world. According to the evidence presented, from the perspective of Ibn Arabi and Molla Sadra, perfect human is not limited to the prophets and apostles of God, and many people can get to this place with their efforts, therefore, it is necessary to run their and the roles of the people are surveyed. The roles and functions of perfect human are pervasive elements in the universe, that the roles of other people are some of them. According to this, the view of Ibn Arabi and Molla Sadra, perfect human, pay attention to other people and he will not neglect their path of excellence. This man or woman who is the mediator between God and creation, according to a formative role in relation to other people, and given the place of God's reign among human, he or she may capture the development for which by the permission of God. Role, the perfect human to do, in conjunction with other human beings, is social and political role. This means that, from the perspective of Ibn Arabi and Molla Sadra, perfect human ignore the situation of religious communities and he's worthy for leadership, and the community tries to push society towards human excellence s. The most important secular role of perfect human in relation to other human beings is creating guidance. Ibn Arabi and Molla Sadra referred to the issue by referring to various samples of prophets and saints of God, and defined it as one of the main tasks of such people. Another important role of perfect human is the perfect man, that he can have multiple instances; due to the limitations of human reason is a scientific reference for the people in the law.