عنوان پایان‌نامه

ارائه مدل مکان یابی تعیین ظرفیت عناصر زنجیره تامین حلقه بسته (مورد مطالعه در صنعت خودرو)



    دانشجو در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدل مکان یابی تعیین ظرفیت عناصر زنجیره تامین حلقه بسته (مورد مطالعه در صنعت خودرو)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74156;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74156
    تاریخ دفاع
    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چکیده: کنترل جریان مواد و محصولات در مراکز نگهداری و توزیع کننده در بسیاری از صنایع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق می باشد.علاوه بر این تعیین ظرفیت و تعیین مکان عناصر زنجیره تامین حلقه بسته در پژوهش‌های اخیر نیز اهمیت خاصی دارد. در دنیای کنونی بحث بازآوری و استفاده مجدد محصولات مصرفی اهمیت خاص پیدا نموده است. پژوهش حاضر به بررسی مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته می¬پردازد. زنجیره تامین حلقه بسته نه تنها شامل جریان جلو، بلکه جریان معکوس نیز می‌باشد. شرکت‌هایی در ارتباط با زنجیره تامین حلقه بسته خود موفق هستند که هماهنگی و یکپارچگی بین زنجیره معکوس با زنجیره رو به جلو بوجود آورند. در پژوهش حاضر پس از بررسی ادبیات موضوع، مدل جامع‌تری نسبت به کارهای گذشته ارائه شده است. ضعف مدل‌های قبلی در ارتباط با در نظر گرفتن محدود اعضاء و اهداف می¬باشد، علاوه بر این مدل های قلیلی با توجه به فضای عدم قطعیت ارائه شده است. مدل ارائه شده تمامی جریان های مرتبط با جریان قطعات، مجموعه ها، محصول برگشتی را دربرمی‌گیرد. علاوه براین با در نظر گرفتن چهار هدف فازی سودآوری ،اثرات زیست محیطی،وزن دهی اعضا و زمان تحویل در زنجیره تامین حلقه بسته سعی نموده است، اختیارات تصمیم گیرنده را افزایش دهد. از دیگر تمایزهای مدل حاضر آنست که اغلب حالت های برگشتی از مشتریان در نظر گرفته شده است. در نهایت جهت بررسی مدل، بازیافت باتری خودرو جهت احداث مراکز زنجیره تامین حلقه بسته به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. واژه‌های کلیدی: زنجیره تامین حلقه بسته،برنامه‌ریزی ریاضی چند هدفه فازی،الگوریتم های فرا‌ ابتکاری، صنعت باتری خودرو
    Abstract
    Abstract Controlling flows material, products, and stocks in storage and distributors are emphasized in many industries requiring precise planning. Moreover, to determine the components capacity, members locating in conditions, which the demands has, return mode is of the most discussed issues in the closed loop supply chain nowadays. The Present research deal with closed-loop supply chain field. Not only closed loop chain considers traditional material current, but also looks at reverse current, further consists of rejected and outdated products. Companies, which are successful in term of their reverse chain, join this chain coordination with the forward chain. The proposed model contains flows, sets and return product. In this fuzzy multi-objective mathematical model, reverse logistic members like de-montage, removers, redistributors and second-hand customers are also present in addition to supply chain forward variables, moreover, according to returned product quality, various processes of reusing the product or their parts will be regarded. The present study tried to offer a multi-channel, multi-objective, multi-period closed loop supply chain in fuzzy mode, and concentrated on locating members and determining current and multi- planning of supply chain members. The chain, various kinds of markets, includes new, second-hand and parts market, which planning does not consider answering to this market demands. This model includes product and all parts as sets, parts and material. The model considered, four objectives in profit, environmental effect, members weighting and delivery time of the closed loop supply chain. Among other distinctions that consider returned situation from customers. Finally, automobile battery-making industry will be investigated as a case study. Keywords: Closed loop supply chain management, Battery-making industry, Meta heuristic, Fuzzy multi objective mathematical programming