عنوان پایان‌نامه

انسان شناسی امنیت تیموس ( روح) به مثابه بعد مغفول امنیت



    دانشجو در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "انسان شناسی امنیت تیموس ( روح) به مثابه بعد مغفول امنیت" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4338;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79482;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4338;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79482
    تاریخ دفاع
    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    دانشجو
    حسن خدادی
    استاد راهنما
    سعید حاجی ناصری

    کلیه نظریه های روابط بین الملل که زیر مجموعه پارادایم های کلان امنیت بین الملل قرار دارند، بر انسان شناسی خاصی استوارند. به نظر می رسد، نظریه های متعارض روابط بین الملل همگی بر مبنای انسان تک ساحتی مادی، متشکل از دو عنصر "میل" و "عقل " و عاری از هر گونه بعد روحانی وغیر مادی ) عنصر تیموس یا عزت نفس (استوارند، که از میان سه سائقه و محرکه انسان یونانی عصر افلاطون و ارسطو (میل، تیموس«عزت نفس و شجاعت» و عقل) تنها با یکی از انگیزه های عقل یا میل برانگیخته می شود. با اندکی تامل می توان تقسیم بندی جدیدی از پارادایم های امنیتی روابط بین الملل ارائه داد. بنابراین می توان در کنار دو پارادایم «عقل محور» و پارادایم «میل محور» از پارادایم سومی و جدیدی بنام پیش پارادایم «روح محور» یا پارادایم «عزت جویی و منزلت طلبی» نام برد. جریان اصلی در نظریات روابط بین الملل و سیاست خارجی تمام تلاش خود در پاسخگوئی به مسائل را بر استفاده از مفاهیم قدرت، امنیّت و منافع گذاشته است. رساله حاضر با این اعتقاد که حتماً مفاهیم دیگری نیز می توانند مسائل را تبیین کنند، سعی می کند تا سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقاطع دفاع مقدس و مناقشه هسته ای ایران را با استفاده از مفهوم «عزّت جوئی» تبیین کند. بدین منظور بعد از بررسی انسان شناسی فلسفی نظریه های امنیّت و متعاقباً آشکارگی خلاء تئوریک و غفلت پارادایم های امنیّتی از عنصر منزلت طلب نفس انسانی بنام «تیموس»، می توان مفهوم «عزّت جوئی و منزلت طلبی» را به سه مؤلّفه «محدودیّت خودخواسته در منازعات» ، « اولویّت هویّت» و « منزلت جوئی» تبدیل و منازعات دوران جمهوری اسلامی ایران را تشریح و تبیین کرد.
    Abstract
    All the major theories of international relations under the paradigm of international security are based on certain anthropology. It seems, conflicting theories of international relations are all based on one-dimensional man material, composed of two elements of "desire" and "wisdom" and devoid of any spiritual dimension and non-material) elements of the thymus or self-esteem (based, the International provided. Therefore, in addition to the paradigm of "man-centered" and the paradigm of "desire-driven" third paradigm and a new paradigm called the "soul-centered 'or paradigm of" self-seeking and status-seeking "name. Mainstream theories of international relations and foreign policy all their efforts in addressing issues on the concepts of power, has been security and interests. The present essay must have the belief that other concepts can explain things foreign policy of Iran Islamic Republic of Iran to the establishment by means of "self-seeking" to explain. After the study of philosophical anthropology security doctrines and the subsequent appearance of theoretical vacuum and neglect security paradigm of the human soul seeking prestige element called "thymus" the concept of "self-seeking and status-seeking" into three components' self-imposed restriction on conflicts "," priorities identity "and" seeking dignity "and become a modern state in Iran to explain the conflict.Key words: anthropology, thymus, paradigm, self-seeking and self-esteem