عنوان پایان‌نامه

تبیین و نقد اهداف ، اصول و روشهای تربیت اخلاقی بر مبنای فلسفه شخص گرایی



    دانشجو در تاریخ ۰۷ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین و نقد اهداف ، اصول و روشهای تربیت اخلاقی بر مبنای فلسفه شخص گرایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه تعلیم و تربیت
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70551;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2358
    تاریخ دفاع
    ۰۷ مهر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    خسرو باقری نوعپرست

    چکیده هدف این رساله، تبیین و نقد اهداف، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی بر مبنای فلسف? شخص¬گرایی است. برای نیل به این هدف، از دو روش «قیاس عملی» و «نقد توسّعی» استفاده¬شده است؛ با استفاده از روش نخست، اهداف، اصول و روش¬های تربیت اخلاقی مبتنی بر فلسف? شخص¬گرایی و با بهره¬گیری از روش دوم، چالش¬های جدی شخص¬گرایی و تربیت اخلاقی مبتنی بر آن کشف و معرفی می¬گردند و در برخی موارد، بدیل¬هایی نیز ارائه می¬شود. بر این اساس، یافته¬های مطالع? حاضر در چهار قسمت تدوین¬شده¬اند؛ نخست، در سطح اهداف، غایت تربیت اخلاقی فلسف? شخص¬گرایی، «شخص¬شدن» است. این مفهوم، بیانگر تحقق حیات آرمانی است که به بایدهای بنیادین حیات و خوشبختی پاسخ می¬دهد. از آنجا که شخص¬شدن، نمود تخلق به فضایل اخلاقی است، پرورش فضایل اخلاقی، اهداف واسطی این رویکرد به شمار می‌آید؛ دوم، اصول تربیت اخلاقی شخص¬گرا که در سه سطح انسان شناختی، معرفت ¬شناختی و ارزش ¬شناختی استنتاج شده¬اند، عبارتند از: انجام فعالیت اخلاقی، ترغیب به تصمیم¬گیری، تشکیل اجتماع، پرورش تشخص (انسان شناختی)، کل نگری، پرورش تفکر، سازگاری با موقعیت، اعتبار¬یابی داعیه¬های معرفتی، ارائه و طلب توجیه برای داعیه¬های معرفتی (معرفت ‌شناختی)، توجه به نیاز، تعالی بخشیدن، پیروی از ارزش-های آرمانی کلی، پرورش همه‌جانب? ارزش¬های آرمانی کلی و به¬کارگیری قوانین اخلاقی (ارزش شناختی)؛ سوم، روش¬های تربیت اخلاقی شخص¬گرای متناظر با این اصول شناسایی می¬شوند که عبارتند از: فراهم آوردن فرصت برای انجام عمل اخلاقی خیر، خَلق موقعیت انتخاب و زمینه¬سازی برای ارزشیابی آن، اقدام خودانگیخته به مشارکت در اجتماع‌های زندگی و عمل، شخصی کردن آموزش (انسان شناختی)، آموزش گشتالتی، آموزش حل مسأله، آگاه ساختن از ظرفیت‌های موقعیت و التزام عملی به آن‌ها، بررسی و تحلیل تجربی داعیه¬های معرفتی، استناد به ادل? عقلی، شواهد تجربی و نظام باورهای صادق در داعیه¬های معرفتی (معرفت ‌شناختی)، شناسایی نیازهای اخلاقی، مشاهده، نقد و سازمان¬دهی، طراحی و اقدام خودجوش متربیان در فعالیت‌های اجتماعی، هدف گزینی و التزام به هنجارها و طرح معماهای ارزشی (ارزش¬ شناختی). سرانجام، به چالش¬های فلسف? شخص¬گرایی و تربیت اخلاقی مبتنی بر آن اشاره‌شده است، چالش¬هایی نظیر ناسازواری درونی دیدگاه آن در باب آزادی، نقض کل نگری، آرمان¬گرایی و ناسازگاری با شرایط دنیای معاصر در مفهوم اجتماع، تأکید صرف بر نقش انسان در شکل¬گیری فضایل اخلاقی بدون پیگیری استلزام¬های جهت¬گیری آن، خصوصی¬گرایی افراطی و کم توجهی به الگو، کم توجهی به ساحت عاطفی و ابهام درجایگاه قوانین اخلاقی در ارتباط با منش خوب. علاوه بر این¬ها، بنا به وجه توسّعی نقد، مطالع? حاضر در مواردی جایگزین¬های اصلاحی ارائه می¬دهد. کلید واژه¬ها: فلسف? شخص¬گرایی، تربیت اخلاقی شخص¬گرا، اهداف تربیت اخلاقی شخص¬گرا، اصول تربیت اخلاقی شخص¬گرا، روش‌های تربیت اخلاقی شخص¬گرا و چالش‌های تربیت اخلاقی شخص¬گرا.
    Abstract
    Abstract The focus of this study is explaining and criticizing the goals, principles and methods of moral education based on the philosophy of personalism. To achieve this goal, two methods are employed: "practical inference" and "ampliative criticism". The first method is employed to identify the goals, principles and methods of moral education based on the philosophy of personalism, and also the second method is applied to introduce and explore serious challenges of moral education; and in some cases, alternatives are presented as well. Accordingly, the findings of this study have been developed in four parts; first, at the level of goals, the ultimate purpose of personalistic moral education is to become a person. This concept represents the substantiation of the ideal life that responds to the fundamental oughts of life and happiness. Since, becoming a person means attainment of moral virtues, education of the moral virtues is the intermediate goal of this approach. Secondly, the principles of personalistic moral education deriving from three levels of anthropological, epistemological and axiology are: doing moral activities, encouraging to make decision, forming community, educating personalization (anthropological), holism, educating thinking, adapting with the situation, validating the epistemic claims, presenting and seeking justification for the epistemic claim (epistemological), paying attention to the need, transcending, following the universal ideal values, educating comprehensive universal ideal values, and applying moral laws (axiology). Thirdly, methods of moral education corresponding to these principles are: providing opportunity for doing good moral action, creating a situation to choose and prepare the ground for its evaluation, acting spontaneously to participate in communities of life and practice, personalizing instruction (anthropological), instructing Gestalt and problem solving, edifying aboutsituation potentialities and practical obligation to them, investigating and analyzing epistemic claimsempirically, referring to rational reasons, providing empirical evidence and system of true belief in the epistemic claims (epistemological), identifying moral needs, observing, criticizing and organizing, spontaneous-designing and acting of educators in educational social activities, selecting goals and making commitment to the norms, and presenting value puzzles (axiology). Finally, challenges of the philosophy of personalism and its pertinent moral education are suggested here. These challenges are internal non-consistency of its view on freedom, the violation of holism, idealism and incompatibility with the conditions of the contemporary world on the concept of community, absolute focus on human role in shaping moral virtues without pursuing its implications, radical privatization and low attention to modeling and areas of emotional, and ambiguity in moral laws status in connection with character. However, this study offers corrective alternatives in some cases. Keywords: Philosophy of Personalism, Personalistic Moral Education, Goals of Personalistic Moral Education, Principles of Personalistic Moral Education, Methods of Personalistic Moral Education and Challenges of Personalistic Moral Education.