عنوان پایاننامه
ارائه الگوی گردشگری شهری الکترونیک با رویکرد فرهنگ دیجیتال. کلان شهر تهران
- رشته تحصیلی
- جغرافیا و برنامه ریزی شهری
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72205;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2075;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72205;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 2075
- تاریخ دفاع
- ۲۸ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- فرهاد جعفری
- چکیده
- گردشگری و شهر دو پدیده همزاد یکدیگر هستند. به این معنا که گردشگری به عنوان یک پدیده انبوه از شهرها آغاز شد و این شهرنشینان بودند که توانستند جریان های گردشگری را از اشکال پراکنده، به صورت سازمان یافته و انبوه درآورند. امروزه گردشگری در نظام اقتصاد بینالملل، به یکی از مهمترین بردارهای مبادلات تجاری و فرهنگی میان کشورها بدل شده است و نقش اساسی در بهبود استانداردهای زندگی افراد، بویژه در کشورهای در حال توسعه ایفا می کند. در عرصه گردشگری جهان?، فناوری اط?عات رکن اساس? و نقش تع?ـ?ن کننـده ای در رقابـت بـ?ن کشـورها ا?فـا م?کند و کاربرد و افزا?ش کارا?? بخش های گوناگون خدمات توسط ا?ن فنآوری ها با سرعت غ?ر قابل باوری در حال تعمـ?م و گسترش است. متاسفانه وضعیت وب سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی گردشگری ایران بویژه کلان شهر تهران بعنوان ویترین کشوردر اینترنت چندان مطلوب نیست. خدمات کلیدی و اساسی گردشگری الکترونیکی، نظیر اطلاع رسانی به روز و کاربرپسند، ارتباط دو طرفه با کاربران، پشتیبانی از زبان های زنده دنیا، خدمات رزرو و روادید، آژانس های برخط و دیگر خدمات حیاتی مورد نیاز برای جذب گردشگر، یا وجود ندارند و یا در اغلب موارد پاسخگو نیستند. این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیلی است برای ارائه الگوی گردشگری شهری الکترونیک در کلان شهر تهران تلاش کرده است ابتدا سطح توسعه گردشگری شهری الکترونیک را بررسی و سپس عوامل تاثیرگذار بر آن را شناسایی و اولویت بندی نماید. برای ارائه این الگو، از تئوری غنای رسانه و مدل آی. سی. تی. آر. تی. و تکمیل و اصلاح آن با شرایط تهران بهره گرفته شده است. به این منظور پس از کسب دیدگاه نخبه گان درباره شاخص های مناسب وب سایت های گردشگری، نظرات جامعه آماری پژوهش (317 نفر) در قالب شش گروه عرضه کننده و تقاضا کننده خدمات گردشگری از طریق پرسشنامه اخذ شد. براساس نتایج حاصل از تحلیلهای آماری آزمونهای پارامتریک ازجمله آزمون های آنووا، توکی و تی و هم چنین اعتبار سنجی از نخبه گان حوزه گردشگری به روش دلفی مشخص شد سطح گردشگری شهری الکترونیک در کلان شهر تهران پائین است و عامل فنی مدیریتی از عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تاثیر بیشتر در توسعه گردشگری شهری الکترونیک دارد. در نهایت برای توسعه گردشگری شهری الکترونیک و وب سایت های گردشگری در کلان شهر تهران 30 شاخص در قالب الگوی وب سایت مناسب گردشگری معرفی شد. نتایج بدست آمده در این تحقیق نه تنها برای نهادهای مسئول در برنامه ریزی شهری و توسعه گردشگری شهری مفید است، بلکه راهکار مناسبی برای توسعه گردشگری الکترونیک با رویکرد فرهنگ دیجیتال محسوب می شود.
- Abstract
- Tourism and urban are twin phenomena. It means that present-day tourism as a superabundant phenomenon originating from cities and there were the urbanists who could organize tourism from disorganized form to systematic form. Today, tourism in an international economic system transforms into an important issue in cultural and commercial transactions between countries and have a substantial role in improving people’s standards of living, particularly in developing countries. In worldwide tourism, information technology has a fundamental part and play a determinative role in competition between countries. Utilization and efficiency of various services provided by this technology is extending and expanding with incredible speed. Unfortunately, Iranian tourism web sites and information databases especially in metropolitan Tehran as the country’s showcase in internet are not comprehensive and appropriate. Fundamental and vital services providing by electronic tourism such as update and adequate information for the users, intercommunication with the users, supporting all the living languages, reservation services and facilities in issuing visa, online agencies and other essential services for attracting tourists neither are present nor are sufficient enough. This study with the aim of modeling electronic urban tourism, in its practical objectives and quantitative approach, at first tries to evaluate the level of development in electronic urban tourism then explore effective elements in developing electronic urban tourism and prioritize them respectively. To present its model, the study uses Media Richness Theory and its ICTRT (information, communication, transaction, relationship and technical merit) model in tourism website evaluation, modifies and amends it in accordance with the tourism supplies and demands in metropolitan Tehran. To this end, the researcher at first considers the viewpoints of the elites about the effectiveness and appropriateness of the elements, then evaluates and analyses the viewpoints of the research population (N= 317) in the form of six groups from suppliers and demanders of tourism services by using questionnaires. The results of the parametric tests such as analysis of variance (ANOVA), Post Hoc Analysis (Tukey test) as well as validation of the results by using Delphi technique from tourism elites reveal that electronic urban tourism in metropolitan Tehran is in low level. The study also shows that technical and administrative factor has more effective than economic factor and cultural and social factor on development of electronic urban tourism. Ultimately, 30 elements are presented in the framework of appropriate modeling tourism website. The results of the research are not only useful for the responsible organizations in urban planning and development of urban tourism but also provide appropriate guidelines for development of electronic tourism with an approach toward digital culture.