عنوان پایاننامه
تحلیل شاخصهای رقابتی رفتارهای استراتژیک شرکتهای تولیدی دارویی ایران با استفاده از تئوری بازی
- رشته تحصیلی
- مدیریت - مدیریت تولید و عملیات
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76474;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76474
- تاریخ دفاع
- ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
- دانشجو
- سیدحسین سیداصفهانی
- استاد راهنما
- عزت اله اصغری زاده
- چکیده
- نظریه بازی ها را می توان به عنوان ابزاری مناسب در بررسی و اتخاذ یک راهبرد معقول با توجه به وجود فضای رقابتی در میان مجموعه ای از رقبا در نظر گرفت. با عنایت به این ویژگی در یک ساختار همکارانه با اطلاعات کامل به بررسی مجموعه ای از رفتارهای استراتژیک سه هلدینگ معتبر پرداخته شده است. انتخاب طبقات دارویی بر مبنای ارزش درمانی و با ملاحظه بازار رقابتی و سهم این طبقات در پیشگیری و درمان بخش مهمی از بیماران مورد ارزیابی قرار گرفته است که نهایتاً منجر به انتخاب پنج دسته درمانی مهم قلبی و عروقی، ضدسرطان، آنتی باکتریال، اعصاب و روان و تنفسی گردیده است. مزایای رقابتی متعددی در تمامی فضاهای کسب و کار قابل ذکر می باشد که دستیابی به موثرترین آنها حائز اهمیت ویژه ای می باشد که بدین منظور به شناخت دقیق و احصاء شاخص های مطرح در رقابت صنایع دارویی کشور پرداخته شده است که این شاخص ها در سه مجموعه معتبر ازگروهای دارویی البرز، تأمین و شفا مورد بررسی قرار گرفته اند. شایان ذکر است که این گروه سرمایه گذاری دارویی دارای سهمی بالغ بر هشتاد درصد در پنج دسته درمانی شناسایی شده است. در هریک از دسته های دارویی و بدنبال آن مزایای رقابتی شناسایی شده به احصاء راهبردهای مدون جهت حصول هر یک از این مزایا پرداخته شده است. به عنوان یک روش نوآورانه به ارائه مدلی جهت محاسبه مقادیر ماتریس پی آمد پرداخته شده است که در این مدل سعی بر ملاحظه مهمترین عوامل تأثیرگذار در تغییرات سهم بازار گروه های دارویی مورد مطالعه بوده است. با استفاده از نتایج بدست آمده از این مرحله در فضایی همکارانه با اعمال روش تعادل نش به تعیین راهبرد مناسب برای هر سه گروه دارویی در تمامی دسته های درمانی پرداخته شده است. نهایتاً می توان اذعان کرد که نتیجه نهایی پژوهش منجر به افزایش سهم بازار تمامی گروه های منتخب در هر یک از مزایای رقابتی گروه های درمانی در یک فضای همکارانه می گردد.
- Abstract
- the competitive indexes analysis of strategic behavior of iranian pharmaceutical production companies by game theory Game theory can be considered a useful tool in reviewing and adopting a sensible strategy by considering the competitive environment among a set of competitors. Due to this feature in a cooperative structure with complete information to evaluate a set of strategic behavior for three famous and valid Iranian pharmaceutical groups. Pharmaceutical classes selected based on the therapeutic value and competitive market and share of these classes in the prevention and treatment of an important part of desease that eventually led to the selection of five important treatment sections including cardiovascular, anti-cancer, anti-bacterial, psychiatric and respiratory. Several notable competitive advantages in all areas of business that are important to achieve the most effective of them is necessary. The most important factors evaluated in three famous and authentic Iranian pharmaceutical groups including, Alborz group, TPICO group and Shafa group. In each of these classes of medications and subsequently recognized competitive advantages identified strategies to achieve each of these benefits. As a contribution have provided a model to calculate the resulting matrix values that this model considers the most important factors in market share changes. By using the results of this step in the collaborative game the Nash equilibrium has been achived for all groups. Finally, it can be acknowledged that the results will lead to increased market share of all groups in each of the competitive advantages of the treatment groups in a cooperative game. Keywords: Game Theory, Cooperative Game, Nash Equilibrium, Strategic Behavior, Competitive Advantage