عنوان پایان‌نامه

تاثیر دراز مدت انواع تصحیحات نوشتاری بر ساختارهای دستوری با درجات متفاوت پیچیدگی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر دراز مدت انواع تصحیحات نوشتاری بر ساختارهای دستوری با درجات متفاوت پیچیدگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1923;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74976;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1923;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74976
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حمیده معرفت

    چکیده در سال‎های اخیر، مطالعات دقیق تجربی تلاش نموده‎اند شواهد تجربی برای اثربخشی درازمدت بازخورد تصحیحی کتبی ارائه دهند. این مطالعات نشان داده‎اند بازخورد تصحیحی متمرکز می‎تواند در درازمدت منجر به تأثیرات مثبت در استفاده‎ی درست از کاربرد معرفه و نکره حروف تعریف انگلیسی شود. تاکنون مطالعات تجربی منتشرشده تأثیر بازخورد تصحیحی کتبی نیمه‎متمرکز و غیرمتمرکز را همراه با ردگیری ساختارهای دستوری خاص در طول زمان، مورد بررسی قرار نداده‎اند. همچنین، در زمینه‎ی واکنش درازمدت ساختارهای دستوری متفاوت به تصحیحات متمرکز و احتمال ارتقای صحت دستوری مشاهده‎شده به دلیل استفاده از راهبرد اجتناب، هیچ داده‎ی تجربی وجود ندارد. مطالعه‎ی حاضر شامل دو مرحله است. مرحله اول، با شرکت 77 ‎زبان‎آموز انگلیسی، به بررسی تأثیرات درازمدت تصحیحات غیرمتمرکز (همراه و بدون بازنویسی) و تصحیحات نیمه‎متمرکز بر استفاده‎ی درست از سه ساختار دستوری با درجات متفاوت پیچیدگی می‎پردازد. مرحله‎ی دوم، که شامل 31 زبان‎آموز انگلیسی است، تأثیرات بازخورد تصحیحی کتبی متمرکز بر روی صحت درازمدت ساختاری نسبتاً پیچیده (شرطی غیرواقعی) و احتمال استفاده از راهبرد اجتناب را بررسی می‎کند. هر دو مرحله شامل یک گروه کنترل است و از طرح پیش‎آزمون-پس‎آزمون استفاده شده است. نتایج نشان می‎دهد تصحیحات نیمه‎متمرکز و غیرمتمرکز منتج به پیشرفت درازمدت در صحت دستوری نمی‎شود، اما تصحیحات متمرکز در درازمدت باعث ارتقای صحت دستوری می‎شود. همچنین، نتایج نشان می‎دهد تصحیحات متمرکز باعث باعث اجتناب زبان‎آموزان از ساختارهای تصحیح شده نمی‎شود. از دیدگاه نظری، پژوهش حاضر فرضیه دقت را تأیید می‎کند، اگرچه در مورد تصحیحات نیمه‎متمرکز و غیرمتمرکز، تأثیرات مثبت دقت در درازمدت پایدار نبود. از دیدگاه آموزشی، پژوهش حاضر نشان می‎دهد در درازمدت، تنها تصحیحات متمرکز به ارتقای صحت دستوری نگارش زبان دوم کمک می‎کند. کلیدواژه‎ها: بازخورد تصحیحی کتبی، غیرمتمرکز، نیمه‎متمرکز، متمرکز، بازنویسی، اجتناب، فرضیه دقت، پیچیدگی
    Abstract
    Carefully designed experimental studies have attempted in recent years to provide empirical evidence for the long-term efficacy of written corrective feedback (WCF). These studies have shown that focused WCF can produce long-lasting positive effects on first and subsequent mention uses of English articles. To date, published experimental studies have not examined the effects of mid-focused and unfocused WCF while attempting to track specific grammatical structures over time. Furthermore, there is no empirical data on the reaction of different grammatical features to focused corrections in the long term and the possibility that the observed gains in accuracy might be the result of an avoidance strategy. The present study consists of two phases. The first phase, involving 77 EFL learners, examines the long-term effects of unfocused corrections (with and without revision) and mid-focused corrections on the accurate use of three grammatical structures of varying complexity. The second phase, which includes 31 EFL students, looks at the effects of focused WCF on the long-term accuracy of a relatively complex grammatical structure (i.e., the unreal conditional) and the possibility of avoidance. Both phases use a pretest-posttest design and include a control group. The results show that mid-focused and unfocused corrections do not produce long-lasting gains in accuracy but that focused corrections do result in improved accuracy in the long term. The results also show that corrected students do not avoid the target of correction. From a theoretical perspective, the study provides support for the noticing hypothesis although the effects of noticing disappeared in the long term in the case of mid-focused and unfocused corrections. From a pedagogical perspective, the study shows that only focused corrections help second language writers improve their accuracy in the long run. Keywords: written corrective feedback, unfocused, mid-focused, focused, revision, avoidance, noticing hypothesis, complexity