عنوان پایان‌نامه

آینده نگاری سپهر رسانه ای در تراز چشم انداز بیست ساله کشور



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آینده نگاری سپهر رسانه ای در تراز چشم انداز بیست ساله کشور" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آینده پژوهی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74473;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74473
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

    در این تحقیق، رسانه ملی با توجه به جایگاه و کارکردهایش، به مثابه یک رسانه ارتباطی تبیین شده و سعی می شود پس از شناسایی عوامل کلیدی مؤثر ملی و جهانی و پیشران های اصلی در حوزه های سیاسی, اجتماعی, اقتصادی و تکنولوژیک و نیز توانمندیها و قابلیتهای کلیدی سازمانی, با طراحی سناریوهای محتمل در ده سال آینده سازمان صداوسیما تا افق 1404، چارچوب برنامه ریزی و سیاستگذاری متناسب با شرایط ارائه شود. بدین ترتیب شرایط آینده یک سازمان بسیار بزرگ و بسیار پیچیده مدل شده است که میتواند درک شفافی به متخصصان این حوزه برای برنامه ریزی و ارایه راهبرد بدهد. پارادایم حاکم بر این تحقیق آینده پژوهی انتقادی است و رویکردی اکتشافی نسبت به آینده دارد. در مرحله تحلیل داخلی سازمان به بررسی نقاط ضعف و قوت درونی سازمان در شرایط تهدید و فرصتهای محیط صنعت رسانه به روش مطالعات کتابخانه ای و پانل خبرگان پرداخته ایم. توانمندیها و قابلیتهای سازمان در سه بخش بررسی ورودیها (منابع مالی, انسانی, فنی و تکنولوژیک, فیزیکی) فراوریهای تولید محصول (ساختار و فرایندها) و خروجیها (عملکرد تولید محصولات و خدمات) به صورت مطالعه کتابخانه ای انجام گردید. سپس از خبرگان خواسته شد چالشهای سازمان در هر بخش را مشخص نمایند. سپس آنها تصویری از تحولات احتمالی آینده هر حوزه در افق زمانی تحقیق را بیان نمودند و اقدامات راهبردی که برای رفع چالشها یا رسیدن به موفقیت لازم بود را ذکر کردند. در بررسی محیط نزدیک صنعت نیز سه بخش شرایط رقابت, تحلیل مصرف کننده و مخاطب و جایگاه دولت و مقررات رگولاتوری پس از بررسیهای کتابخانه ای در پانلهای خبرگان طرح و چالشهای پیش رو استخراج گردید. در این مرحله 8 پانل خبرگان مجموعا با مشارکت 36 تن از مدیران و کارشناسان خبره هر حوزه برگزار گردید. پس از جمع بندی مباحث تعداد 185چالش درون سازمانی و 83 از محیط صنعتی استخراج گردید. 48 تصاویر آینده درون سازمانی و 23 از محیط صنعتی هر بخش بیان گردید و 85 اقدام راهبردی درون سازمانی و 66 از محیط صنعتی بیان شد. ابتدا لازم بود تا شاخصهای کلیدی عملکرد رسانه ملی که توصیف کننده دستاوردهای خروجی و عملکرد درونی آن در تعامل با مخاطبین خود می باشد تعیین گردد تا بر اساس آن بتوان متغیرهای موثر بر عملکرد سازمان از هر دو محیط را شناسایی نمود. لذا بر اساس اسناد بالادستی سازمان و نظرات
    Abstract
    In this study, we tried to identify the national and global key factors influencing the IRIB and main drivers in political, social, economical, and technological and as well as key organizational capabilities and advantages and therefore the proable scenarios in the next ten years up to 2025. Thus, the future of a very large and complex organization will be modeled. The dominant paradigm of this study is critical futures studies and has exploratory approach to the future. The internal analysis identified the strengths and weaknesses of the organization and also threats and opportunities in the media industry with expert panels method by Reviewing three sessions: inputs (financial, human, technological, physical resources) processes (structure and process) and outputs (products and services). Then experts were asked to identify challenges for organizations in every sector, the image of any possible future and improvement actions. This session repeat for media industry, that analyze the competition, audience behavior and the government and regulatory. Totally in 8 panels with the participation of 36 executives and experts, 185 organization’s problem and 83 industrys’s challenges were recognized also 48 images of organization and 23 of the industry. According to key performance factors of IRIB, The next step is to classify and prioritize these into 39 and 21 challenges and 20 and 14 images of the future for organization and media industry. conditions of competition in the media sphere evaluated with AHP methods with 17 experts. The results show that people mainly use the media for entertainment and news. In general, the most influential media and major market share belongs to the TV, and then satellite channels, radio, websites, games and DVD movies. in environmental scanning 1368 variables found in public environment and industry. After filtering and classifying these in to138 variables to prepared them for Delphi questionair that contain 34 main trends and 29