عنوان پایاننامه
تاثیر دیدگاه های کلامی اصحاب ائمه در جرح و تعدیل راویان مورد اختلاف (مطالعه ی موردی یونس بن عبدالرحمن)
- رشته تحصیلی
- تاریخ و تمدن ملل اسلامی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 556د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70473;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 556د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70473;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شمار
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدمقداد امیری
- استاد راهنما
- مجید معارف
- چکیده
- رساله ی حاضر به بررسی علتهای اختلاف نظر دربارهی برخی از اصحاب برجستهی ائمه علیهمالسلام، مانند یونس بن عبدالرحمان می پردازد و هدف آن شناسایی و ساماندهی شاخصهایی علاوه بر وثاقت، عدالت و مقام علمی، به منظور افزایش امکان فهم جایگاه راویان و مشایخ حدیث است؛ از جمله شاخصهایی مانند: فضای دینی، فرهنگی و علمی که مطالب در آن ارائه و عرضه شده، اوضاع اجتماعی و سیاسی و نسبت آن به طور خاص با یک راوی، انگیزههای شخصی و فرقهای برای قدح یک راوی و ایجاد بدبینی دربارهی او. بر اساس یافته¬های رساله¬ی حاضر، بخشی از علتهای اختلاف نظر دربارهی برخی از اصحاب برجستهی ائمه علیهمالسلام به مبانی کلامی آنان و بخشی دیگر نیز به عوامل دیگر (مانند عوامل اجتماعی و ...) که در تشدید بروز اختلاف دیدگاه های کلامی تاثیر متقابل داشتند، مربوط بوده است. از یافته ها و دستاوردهای این تحقیق می توان به برخی نمونهها اشاره کرد؛ مانند: "عدم دلالت برخی از گزارشهایی که به ظاهر به عنوان جرح برخی مشایخ (به ویژه یونس بن عبدالرحمان) در نظر گرفته شده است، بر جرح آن مشایخ"؛ "بازتاب اختلاف دیدگاه های کلامی با یونس بن عبدالرحمان در به کار رفتن تعبیر «یونسیٌ» درباره ی برخی روات شیعه و تعیین معنای صحیح و دقیق این تعبیر"؛ "نقش فرقههای انحرافی (مانند فرقه ی واقفه) در گستردن فضای بدبینی نسبت به برخی از اصحاب امامان شیعه (مانند یونس بن عبدالرحمان)"؛ "لزوم بازنگری در برخی از ساز و کارهای معمول موجود در احکام جرح و تعدیل"؛ "لزوم توجه به اصول و قواعد فقه الحدیثی «معاریض و توریه» در گزارشهایی که درباره ی مشایخ حدیث نقل شده"؛ "لزوم توجه به فضایی که گزارشها در آن نقل شده، در موارد رفع تعارض در اجتماع جرح و تعدیل درباره ی یک راوی و نیز در موارد معیار قرار گرفتن مضمون روایت یک راوی یا نص امام یا تصریح بزرگان از مشایخ اصحاب امامان به وثاقت یا قدح یک راوی، در جرح یا تعدیل آن راوی". به عنوان نتیجهی یافته های این تحقیق، باید به این نکته اشاره کرد که بررسی گزارشها و جریانهای مرتبط با تاریخ اندیشه و تاریخ حدیث شیعه با نگرش ملل و نحلی صِرف و نیز با استفاده از برخی از روشهای معمول تعادل و تراجیح در حل تعارضهای رجالی، بدون در نظر داشتن دیگر عوامل تاثیرگذار، بررسی کافی و کاملی نخواهد بود.
- Abstract
- This dissertation scrutinizes the causes of diversity in the viewpoints about some of the prominent companions of shi’a Imams (a.), like Younos bin Abdorrahman with the aim of identifing and organizing other characteristics in addition to reliability, justice and scientific position in order to increase the possibility of understanding the position of Hadith narrators (Rwat) and Mashayekh. Some of these other characteristics are: - Religious, cultural and scientific atmosphere in which the issues were expressed; - Social and political conditions and their connections with a Hadith narrator (Rawi) in particular; - Individual and sectarian motivations for invalidating (Jarh) a Hadith narrator (Rawi) and making pessimism about him. According to the findings of this dissertation, some of the causes of the different viewpoints about some of the prominent companions of shi’a Imams (a.), are related to their theological foundations and some of them are related to other factors (like social factors and …) which have a mutual effect on theological viewpoints. Some of the findings of this dissertation are: - “Some of the reports considered as invalidating (Jarh) reports about some of the Imami Mashayekh (like Younos bin Abdorrahman), are not the invalidating ones”; - “As the reflection of opposing Younos bin Abdorrahman in theological viewpoints, the title of Younosi was used for some shi'i Hadith narrators (Rawis) and in this dissertation the true and exact meaning of this title was specified”; - “Some deviationist sects (like Waqifah) have an important role in spread the pessimism about some of the companions of shi’a Imams (a.) (like Younos bin Abdorrahman)”; - “It is necessery to review some of the usual mechanisms in the rules of Jarh and Ta'adil”; - “It is necessery to pay attention to the Hadithological rules of Ma'aridh and Tawriyah in studing the reports narrated about Mashayekh”; - “In the cases of solving the discrepancy when both of Jarh and Ta'adil narrations were reported about a Hadith narrator (Rawi) it is necessery to pay attention to the atmosphere in which the reports were narrated”; - “And so in the cases which the content of a narration (Rewayah) of a Hadith narrator (Rawi) or explicit expressing of Imams or prominent Imami Mashayekh about the reliability or unreliability of a Hadith narrator (Rawi) considers as a standard for Jarh and Ta'adil, it is necessery to pay attention to the atmosphere in which the reports were narrated”. As the result of the findings of this dissertation, it should be noted that scrutinizing the reports and the trends relating to the shi'i intellectual history and the shi'i history of hadith, only by heresiographical view and so by some the usual methods of Ta'adol and Tarajih for solving some the discrepancies between some of Rejali reports is not a sufficient and a perfect scrutinizing.