عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر هویت برند و نیاز به خود ابرازی بر هم هویتی هوادارتیم و ارزش ویژه برند تیم های فوتبال لیگ برتر ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۱ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر هویت برند و نیاز به خود ابرازی بر هم هویتی هوادارتیم و ارزش ویژه برند تیم های فوتبال لیگ برتر ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1191;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69761
    تاریخ دفاع
    ۰۱ مهر ۱۳۹۴

    هدف کلی از تحقیق حاضر مطالعه تاثیر هویت برند و نیاز به خودابرازی بر هم هویتی هوادار-تیم و ارزش ویژه برند باشگاهای لیگ برتر فوتبال ایران در جهت ارایه مدلی برای تقویت ارزش ویژه برند تیمی بوده است. تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی-همبستگی که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری از نوع تحقیقات پیمایشی بوده که به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را هواداران تیم های پرطرفدار لیگ برتر فوتبال ایران (تراکتور سازی تبریز، استقلال تهران، فولاد مبارکه سپاهان، پرسپولیس تهران و ملوان بندر انزلی ) در چهاردهمین دوره لیگ برتر( 93-94) ایران تشکیل می دادند. تعداد نمونه آماری مورد نیاز با استفاده از از فرمول تعیین حجم نمونه برای شیوه معادلات ساختاری تعداد 155 تا 465 نفر برای این مطالعه مناسب ارزیابی گردید، که در نهایت تعداد 600 پرسشنامه به در بین هوادارانی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، توزیع گردید و تعداد 495 مورد از پرسشنامه ها قابل بررسی و تحلیل ارزیابی گردیدند. از پرسشنامه های استاندارد ارزش ویژه برند یو و دانته (2009)، ترکیبی از پرسشنامه هایِ هم هویتیِ هوادار-تیمِ میل و آشفورث (1992) و ون و برنسکامب (1993)، پرسشنامه ابعاد هویتِ برند تیمیِ کو (2009)، پرسشنامه نیاز به خودابرازیِ باتاچاریا و سن (2003) به عنوان ابزار تحقیق استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار بر اساس نظرات 15 نفر از محققین حوزه بازاریابی و روانشناسی ورزش مورد تایید قرار گرفت. مقدار پایایی نیز بر اساس آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 82/0 به دست آمده است. جهت تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها از نرم افزارهایSPSS نسخه 20 و AMOS نسخه 22 استفاده گردید. جهت سنجش روائی مدل تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده و بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که هویت برند تیمی تاثیر مثبت و معنادری بر هم هویتی هوادار-تیم و ارزش ویژه برند تیم های لیگ برتر فوتبال ایران داشته؛ ابعاد نیاز به خودابرازی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر هم هویتی هوادار-تیم و ارزش ویژه برند تیم های لیگ برتر فوتبال ایران داشته است. هم هویتی هوادار- تیم نیز تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند تیم های لیگ برتر فوتبال ایران داشته است. شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار بوده است.
    Abstract
    The aim of the current study was to study the effect of team brand identity and self-definitional needs dimensions on fan-team identification and team brand equity of football clubs in Iran pro league, and providing a model for development of team brand equity. The study was a descriptive-survey research and a practical one. Research population involved the fans of football teams that were famous for having eager fans in 14th period of football pro league in 1393-94. According to a formula for determining sample for SEM approach a sample between 155 and 465 was found to be proper for this study, and finally 600 questionnaires were distributed among fans selected through random sampling, that among returned cases, 495 questionnaires were found to be valid for data analysis. The research tool was a combination of standard questionnaires such as Yoo and Donthu (2001) questionnaire for brand equity, Mael and Ashforth (2003) as well as Wann and Branscomb (1993) questionnaire for Fan-team identification, Koo (2009) questionnaire for Team identity dimensions as well as Batacharia & Sen (2003) questionnaire for of self-definitional need elements. Questionnaire's face and content validity were verified according to comments of 15 sport marketing and psychology scholars. The questionnaire's reliability was also found to be 0.82 according to Choronbach’s alpha. SPSS version 20 and AMOS version 22 were used for data analysis. To measure the validity and fitness of the model, structural equations modeling (SEM) has been applied, and based on direction analysis the relationships of variables were verified. According to research findings team brand identity had a positive and significant effect on fan-team identification and team brand equity. Self-definitional needs had a positive and significant effect on fan-team identification and team brand equity. Fan-team identification also had a positive and significant effect on team brand equity. Key word