عنوان پایاننامه
طراحی و مدل سازی مولفه های تشکیل دهنده دیپلماسی ورزش در توسعه روابط بین الملل
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1201;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70117
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی شریعتی فیض آبادی
- استاد راهنما
- محمد خبیری, سیدنصراله سجادی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر طراحی و مدلسازی مولفه های شکل دهنده دیپلماسی ورزش بود. پژوهش حاضر در دو بخش کیفی (تحلیل محتوا) و کمی در نهایت پرسشنامه ای 60 سوالی را در قالب 10 عامل شناسایی کرد که این عامل ها عبارت بودند از: برندینگ و پرستیژ بین المللی، تعاملات فرهنگی، صلح و دوستی، وحدت و همگرایی، مبارزه با انزوا، توسعه اقتصادی، بعد تاریک، تعاملات رسانه ای، توسعه قدرت هوشمندانه و توسعه سیاسی. از میان مولفه های مذکور، توسعه قدرت هوشمندانه بیشترین و مبارزه با انزوا کمترین سهم را در تبیین واریانس کل داشتند. در ادامه با استفاده از نظرات 7 تن از متخصصین این حوزه مدلسازی تفسیری مورد بررسی و تایید قرار گرفت که بر اساس آن توسعه فرهنگی بعنوان متغیر برون زای (مستقل) اصلی و در نهایت برندینگ و پرستیژ بین المللی نیز بعنوان متغیر درون زای (وابسته) نهایی شناسایی گردید. مدلسازی ساختاری نیز نشان داد تمام مولفه ها و ضرایب تاثیر میان آنان مورد تایید بود. مطالعه تطبیقی و ارزیابی دیپلماسی ورزشی جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داد که وزارت ورزش و جوانان با کمک وزارت امور خارجه می تواند نسبت به تدوین یک استراتژی واحد در زمینه دیپلماسی ورزشی اقدام تا از این طریق از اتلاف فرصت های دیپلماتیکی که در رویدادهای ورزشی بوجود می آید، جلوگیری نماید. واژگان کلیدی: دیپلماسی ورزشی، روابط بین الملل، رویدادهای ورزشی
- Abstract
- The main purpose of present study was designing and modelling the components of sport diplomacy on development of International Relations. The methodology was mixed and the qualitative sample included 13 experts of sport diplomacy, while the quantitative sample were 325. The CFA extracted 10 different factors: international branding, anti-isolation, peace and friendship, economic development, political development, cultural development, media communication, dark side (sanctions and restrictions), national unity and soft power. Soft power was the most important factor to predict the sum of the variance, on the other hand international Branding and Prestige had the lowest importance. Keywords: Sport Diplomacy, Sport Events, International Relations