عنوان پایاننامه
طراحی برنامه راهبردی فدراسیون دو ومیدانی جمهوری اسلامی ایران
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1256;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74029;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1256;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74029
- تاریخ دفاع
- ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- احسان مهاجرشجاعی
- استاد راهنما
- محمود گودرزی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه راهبردی فدراسیون دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران می باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی است و از ترکیبی از روش های کیفی و کمّی برای گردآوری و تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. جامعه آماری شامل 65 نفر متشکل از هیأت رئیسه، رؤسای هیأت ها و کمیته های فدراسیون و نخبگان مدیریت ورزشی دانشگاهی و قهرمانان این رشته ورزشی بودند که به علت محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد و نمونه به صورت کل شمار بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه های باز و بسته بود که روایی آن ها با استفاده از نظر اساتید مجرب و برای پایایی آن ها در یک مطالعه مقدماتی از ضریب آلفای کرونباخ (?=0.6) استفاده شد. سپس، کمیته راهبری پژوهش با تعیین ضریب اهمیت و رتبه هر یک از قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدید ها و مشخص کردن موقعیت راهبردی فدراسیون و تطبیق عوامل داخلی و خارجی، چهارده استراتژی (راهبرد) را به ترتیب 3 راهبرد SO، 4 راهبرد ST، 4 راهبرد WO، و 3 راهبرد WT استخراج و هر یک از راهبرد-ها را به برنامه های عملیاتی خرد کردند. در عین حال، چشم انداز، مأموریت، ارزش های محوری و اهداف کیفی آن مشخص شدند. فدراسیون دو و میدانی در موقعیت راهبردی تهاجمی SO قرار داشت. بنابراین راهبرد ها در جهت توسعه و گسترش فعالیت های فدراسیون می باشند. برای ارزیابی امکان پذیری راهبرد های پیشنهادی در مواجهه با شرایط محیطی از ماتریس ارزیابی کمُی QSPM استفاده شد.
- Abstract
- This research was practical based on the purpose and descriptive on the method. Statistical population of this research included directors’ board of the federation, Committees’ directors and the sport management professors. Statistical sample equaled the population (N=65). A researcher-made questionnaire was designed to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by sport management professors. In order to determine the reliability of the questionnaire, Cronbach’s alpha was used (?=0. 6). The data were collected through field method by means of open questionnaire and interview with the subjects to the point of theoretical saturation in order to determine mission statement, prospect, strengths, weaknesses, opportunity, and threat. Then, the data were reviewed by the steering committee and nine strengths, thirteen weaknesses, nine opportunities, and nine threats were finalized. The steering committee then determines the importance scores of each SWOT points and specifies the strategic situation of track and field federation. The results showed that the federation is resided in SO situation. Finally, fourteen Strategies were determined by analyzing SWOT Matrix which were concluded from three SO strategies, four WO strategies, four ST strategies, and three WT strategies. The strategies were prioritized through QSPM quantitative strategic programming matrix and the titles of action plans were determined corresponding to each strategy.