عنوان پایان‌نامه

طراحی الگویی برای مقصدهای گردشگری با رویکرد تحلیل شبکه ( مطالعه موردی : روستاهای کوهستانی - دره ای محور هراز شهرستان آمل )



    دانشجو در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی الگویی برای مقصدهای گردشگری با رویکرد تحلیل شبکه ( مطالعه موردی : روستاهای کوهستانی - دره ای محور هراز شهرستان آمل )" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68012;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1995
    تاریخ دفاع
    ۲۶ فروردین ۱۳۹۴
    دانشجو
    مهدی حسام
    استاد راهنما
    محمدرضا رضوانی

    چکیده یکی از راهبردهایی که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به‌منظور رشد و توسعه مناطق روستایی به آن توجه می¬شود، توسعه و گسترش گردشگری در نواحی روستایی می¬باشد. از ویژگی‌های گردشگری، ماهیت پراکنده آن است. به همین دلیل در چند سال اخیر موضوع همکارهای شبکه‌ای در گردشگری موردتوجه بسیار قرارگرفته است. در اقتصاد بسیاری از کشورها، شبکه¬ها نسبت به سایر حوزه¬ها در گردشگری اهمیت بیشتری دارند. ازاین‌روی پرداختن به رویکرد تحلیل شبکه‌ای و کاربردهای آن در توسعه گردشگری بسیار ضروری می‌باشد. از مهم‌ترین اثرات مثبت گردشگری می‌توان به توسعه کسب‌وکارهای مربوط به آن اشاره کرد. یکی از مسائلی که باعث توسعه این کسب‌وکارها می¬شود، روابط آن‌ها در قالب شبکه می¬باشد. در این پژوهش با بهره‌گیری از پارادایم کیفی و تئوری بنیانی به شناسایی و تحلیل انواع روابط شبکه¬ای در بین کسب‌وکارهای گردشگری نواحی روستایی در روستاهای دره¬ای – کوهستانی محور هراز، شهرستان آمل پرداخته شد. برای گردآوری اطلاعات از تکنیک‌های مصاحبه عمیق و گروه‌های بحث متمرکز بهره برده شده است. جامعه آماری، کسب‌وکارهای گردشگری در ناحیه موردمطالعه است و نمونه‌های تحقیق به روش نمونه‌گیری گلوله برفی از میان 216 نفر از کسب‌وکارهای گردشگری انتخاب شد. با انجام مصاحبه‌ با 40 کسب‌وکار گردشگری بطور میانگین 1 ساعت و 12 دقیقه از هر کسب و کار، اشباع تئوریک حاصل گردید. نتایج نشان می¬دهد مهم‌ترین روابط شبکه¬ای در بین کسب‌وکارهای گردشگری در منطقه موردمطالعه، استقراض، مشورت، اطلاعات، معامله، نیروی انسانی، ارجاع متقابل و مشورت می¬باشد. در ادامه این روابط در بین تمامی کسب‌وکارها با ابزار پرسشنامه به‌صورت دوبه‌دو مورد و به‌صورت دو قسمت دریافت و دادن روابط، مورد سنجش قرار گرفته و داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده روش تحلیل شبکه در نرم‌افزار Usinet با انجام 13 آزمون در سه سطح کلان، میانی و خرد مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دهنده روابط بسیار کم و شکننده کسب‌وکارها با یکدیگر می‌باشد. همچنین برای سنجش میزان تأثیرپذیری انواع گروه‌های کسب‌وکاری از این میزان روابط با استفاده از 4 شاخص و 42 گویه، پرسشنامه‌ای تهیه و بین 138 کسب‌وکار به‌صورت نمونه اجرا شد که نتایج بیانگر تأثیر بسیار مثبت همکاری‌های شبکه‌ای بر نوآوری، کارایی، همگرایی و مکمل بودن کسب‌وکارها و تمایل آن ها به گسترش این روابط می باشد. همچنین مشخص گردید کسب وکارهای رستوران داری بیشترین تأثیرپذیری مثبت را از این روابط دارد. در انتها با استفاده از ادبیات تحقیق و نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل شرایط منطقه مورد مطالعه، الگویی جهت توسعه گردشگری ارائه گردید. واژگان کلیدی: گردشگری روستایی، روابط شبکهای، تئوری بنیانی، تئوری شبکه ای، روستاهای جاده هراز.
    Abstract
    Abstract One of the strategies regarding development and growth of rural regions in most countries is to promote rural tourism. One of the features of rural tourism is its fragmented physical nature, therefore, in the recent years the rural tourism networks is of concern in this realm. In most countries the rural tourism networks concept is growing importance. In the economics of many countries the concept works better in tourism that other sector. An analytic approach on rural tourism networks and its application in development of tourism is of essence. One of the most important positive effects in tourism seen in the flourishing of the related and marginal businesses; and this is due their adopting the rural tourism networks concept according to the ground they paradigm where attempt is made in this study to analyze the types of the rural tourism networks in mountainous-valley route of Haraz rural areas in order to substantiate this topic title. In-depth interviews and focus group discussion are conducted to collect data. The statistical population consists of the tourism and related business and the sample are selected through the snow ball effect sampling method among 216 businesses. For conducting interviews with 40 tourism businesses an average of 1 hour and 12 minutes of every business are spent to obtain embedment. The most important network cooperation is found in the borrowing, manpower, information, consulting, revising, and trade. Continue on with this case of pairwise relationships between businesses with the questionnaires, as both the receiving and the relationships examined and data using network analysis software with 13 Usinet on three macro-level, intermediate and wisdom were analyzed. The results indicate that our relations are very small and fragile businesses. To assess the influence of various business groups, the rate of 4 of the 42 items using a questionnaire prepared samples was conducted among 138 randomly Business. The results indicate a very positive impact on cooperation in network innovation, efficiency, convergence and complementarity of businesses and their tendency to develop these relationships. Also showed most positive influence from these relationships have a restaurant business. Finally, the literature and the results of the analysis, the area under study, a model presented for tourism development. Keywords: rural tourism, network relations, grounded theory, network theory, Haraz rural areas