عنوان پایاننامه
طراحی مدل سیاستگذاری خبری اثربخش ویژه انتخابات ریاست جمهوری در سیمای جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت - مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69077
- تاریخ دفاع
- ۲۵ تیر ۱۳۹۴
- دانشجو
- سمیه لبافی پزوه
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- امروزه به دلیل تحولات محیطی، مدیران رسانه باید بیش از پیش وقت خود را صرف راهبری این سازمان ها در سطح کلان کنند. سیاستگذاری رسانه ای در سطوح بالایی سازمان های رسانه ای انجام می گیرد و سعی دارد تا با مشخص کردن اهداف کلان رسانه و مسیر رسیدن به آن ها، این سازمان ها را قادر سازد تا تحولات محیطی را درک و با آنها مقابله کنند. تا کنون در این حوزه مطالعات آکادمیک اندکی انجام گرفته است. در این تحقیق، محقق سعی کرده تا به سوال اصلی تحقیق یعنی ساز و کار سیاستگذاری خبری اثر بخش در سیما به منظور استفاده در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داده و در این راستا مدلی مناسب طراحی کند. به این منظور با استفاده از روش تحقیق نظریه داده بنیاد مدل سیاستگذاری خبری اثر بخش در سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده در دوران انتخابات ریاست جمهوری طراحی شد . روش گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق و ساختاریافته و روش تحلیل داده ها سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) بود. در این تحقیق با 19 نفر از مدیران خبر سیما و خبرگان حوزه رسانه مصاحبه به عمل آمد و در خلال این مصاحبه ها بیش از 800 کد اولیه، 300 کد ثانویه، 160 کد مفهومی و 27 مقوله بدست آمد که این مقولات در 7 طبقه دسته بندی شدند و اجزای مختلف مدل سیاستگذاری خبری در سیما را تشکیل دادند. اولین جزء از مدل محیط رقابتی بخش خبر سیما بود که به عنوان (شرایط علی) انتخاب شد، شرایط علی زمینه ساز وقوع دومین جزء مدل یعنی، پدیده اصلی یا (سوژه محوری و رویداد محوری در پخش اخبار) بود، جزء بعدی مدل راهبرد بود که دراین تحقیق روش سردبیری به عنوان راهبرد تحقق سوژه محوری و رویداد محوری شکل گرفت. شرایط مداخله گر(سیاستگذاری کلان رسانه ملی) و زمینه حاکم( نیاز مخاطب) نیز از دیگر اجزای این مدل بودند که با تاثیر گذاری بر راهبرد زمینه ساز تحقق پدیده اصلی در این مدل محسوب می شوند. آخرین جزء و یا پیامد مدل نیز که از طبقه بندی مقولات بدست آمد و در حقیقت پیامد اجرای مدل است، آگاهی بخشی و القاء باور به مخاطب خبر سیما است. در پایان با استفاده از نتایج حاصل از تحقیق، محقق در قالب روایتی مستند مدل را توضیح داده و در نهایت پیشنهادهایی برای انجام پژوهش های آتی عرضه شده است.
- Abstract
- Abstract There are two mainstreams for explaining the media policy. First, the traditional approach to media policy regards the media outlets as institutions on which policies can be applied. In this respect, it rather highlights the role of governments in how they attempt to make policies for protecting the public interests. The second approach regards the media as a realm not subject to policy in terms of technological advances in communication and emergence of new media devices. Under this theoretical framework, the models and theories in the field of media policy can be separated into two mainstreams. Relying on the first theoretical framework, this qualitative study intended to theorize the policymaking procedure at Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) during the presidential elections. The theory suggests that such a phenomenon revolves around a theme titled "subject-oriented or authentic event", which explains the effective media policy within the context of intervening factors replying on several causal contributing parameters.