عنوان پایاننامه
ارائه مدل ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی در جمهوری اسلامی ایران با مطالعه موردی برنامه های نمایشی مادرانه و سریال فاصله
- رشته تحصیلی
- مدیریت - مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73865;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73865
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- کاظم نظری
- چکیده
- این رساله در پی ارائه مدل ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی در سیمای جمهوری اسلامی ایران است. برای رسیدن به این هدف به مطالعه برنامههای نمایشی پرداخته شد. به این منظور ابتدا نظریات سبک زندگی بررسیشده است. در ادامه نظریات تأثیر و کارکرد رسانه موردمطالعه قرارگرفته است. در قسمت روش الگوی ترکیبی برای تحلیل متون موردنظر و ارائه الگو ارائهشده که ترکیبی از روش نشانهشناسی متون سریالها و روش مفهومسازی بنیادی (دادهبنیـاد) تحلیل مصاحبهها است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعـداد چهارده نفر از مراجع عظام تقلید، وزرای دولتهای گذشته، اعضای هیئتعلمی رشتههای مـدیریت، علـوم تربیتـی، جامعـهشناسـی، اقتصـاد توسـعه، ارتباطات و افراد دارای تجربه کاری در حوزه سیمای ج.ا.ایران مورد مصاحبههای نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل، از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تعبیر و تفسیر قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تلویزیون، سه کارکرد خدمتی اصلی جهت ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی در برنامههای نمایشی ایفا مینماید. اولین کارکرد تلویزیون که در این پژوهش شناساییشده، عبارت از فراهمسازی عواملِ میانجیِ شکوفاییِ سبک زندگی اسلامی-ایرانی اسـت. عوامل میانجی که از طریق مقولات فرعی چون؛ قصه محوری برنامههای نمایشی، اهلیت و وارستگی برنامهسازان و تبلیغ دستاوردهای داخلی صورت میگیرد. دومین کارکرد تلویزیون، نمایش سبک زندگی اسلامی ایرانی در قالب جمعگرایی، بازنمایی زندگی عوام و زندگی طبقات پایین، پرهیز از ستارهپرستی و فردگرایی، همگرایی نهادها، روحیه تعاون و همکاری و الگوسازی از بزرگان دینی و عامه مردم، است که زمینه و بستر شکوفایی و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی محسوب میشوند. درنهایت بهکارگیری استراتژی سهگانه پرهیز از تناقضگویی، آسیبشناختی سبک زندگی بازنمایی شده و پژوهش رسانهای و مخاطبسنجی، سومین کارکرد تلویزیون جهت ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی اسـت کـه در ایـن پژوهش مورد شناسایی قرارگرفته است؛ بهعبارتدیگر از دریچه ارائه الگوی این کارکردها است که در سیمای ج.ا.ایران سبک زندگی اسلامی ایرانی به تصویر درخواهد آمد و خبری از فاصلهها و نامادارنهها در برنامههای نمایشی سیما نیست.
- Abstract
- The present thesis is an endeavor to propose a proper model for the promotion of Islamic-Iranian lifestyle in IRIB Television. To achieve the goals, the research focuses on the drama series as an axis for the promotion of the stated model. Therefore at first the lifestyle theories were investigated with an emphasis on the Supreme Leader's views. Then theories concerning the influence and the function of the media were investigated. To reach the goal, a cross model is applied for analyzing the scripts of the drama series, which is a combination of drama scripts semiotics, Pathology meta-analysis of the present situation and applying grounded theory (conceptualizing data) to the interview analyses. To achieve the model, by using purposive sampling and snowball method, fourteen people of dignified clergymen, previous governmental ministers, and university faculty members of various fields such as management, educational science, sociology, developmental economy and communication and also experienced people in IRIB (TV field) were interviewed in a deeply and semi-structured way and the data was then analyzed and interpreted by open, axial and selective codification. The findings show that television can have three service functions in prompting Islamic-Iranian lifestyle in TV dramas. The first recognized function that was found in this research is that it provides moderator elements for flourishing of the Islamic-Iranian lifestyle. These moderator elements could be realized by subsidiary categories such as: story-based TV dramas, competence of producers and promotion of national accomplishments. The second function found is the displaying of the Islamic-Iranian lifestyle in the forms of collectivism, representation of the life of popular and inferior class, avoiding individualism, convergence of institutions, sense of cooperation and demonstrating religious leaders and popular culture, which can be considered as a base to promote Islamic-Iranian lifesty