عنوان پایاننامه
ارائه بسته ی مدیریت زنجیره ی تامین سبز در فرآیند تولید و عرضه ی روغن مایع خوراکی : مطالعه موردی شرکت روغن کشی خرمشهر
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - مکانیزاسیون کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 6652;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71714
- تاریخ دفاع
- ۳۰ آبان ۱۳۹۴
- دانشجو
- نرگس بنائیان
- استاد راهنما
- حسین مبلی
- چکیده
- مدیریت زنجیره¬ی تأمین، تمام فعالیت¬های مرتبط با جریان تبدیل کالا، از مرحله ماده¬ی خام تا تحویل کالا به مصرف¬کنندگان نهایی به موازات جریان اطلاعات در سرتاسر زنجیره¬ی تأمین را در بر می¬گیرد، و تأثیر مهمی بر محیط زیست می¬گذارد. مدیریت زنجیره¬ی تأمین سبز نوعی از مدیریت زنجیره¬ی تأمین است که در آن الزامات زیست محیطی رعایت می¬شود و شامل مجموعه¬ای از اقدامات است که به جلوگیری از ایجاد آلودگی و بهبود مدیریت زیست محیطی می¬انجامد. این پژوهش سعی دارد مفاهیم سبز را به زنجیره¬ی تأمین ملحق نماید تا شرکت مورد مطالعه علاوه بر حل مشکلات زیست محیطی فرایند تولید و عرضه¬ی محصولات خود به پیروزی نسبی در مزیت رقابتی نیز دست یابد. این مطالعه به دو چالش مهم در زنجیره تأمین سبز پرداخته است: اول تعیین چارچوب، معیار و سامانه¬ی نظام¬مند انتخاب تأمین-کننده¬ی سبز در صنایع غذایی و دوم ارزیابی چرخه زندگی و انرژی در تولید روغن خوراکی سویا و تعیین نقاط بحرانی آن. بررسی مطالعات انجام شده در انتخاب تأمین¬کننده و شرکای تجاری سبز منجر به تشکیل مجموعه¬ای جامع از معیارهای رایج در فرآیند انتخاب تأمین کننده گردید. سپس بنابر محدودیت¬های موجود در دسترسی به اطلاعات تأمین¬کنندگان و نیز ترجیحات صنایع تولید روغن خوراکی، چهار عامل ارزیابی (فراوانی در مراجع، سازگاری با محصول، فهم و اندازه¬گیری آسان) برای سنجش معیارها در نظر گرفته¬ شد. معیارهای متداول با روشی نظام¬مند ارزیابی گردید و چهار معیار خدماتی، کیفی، سامانه مدیریت زیست محیطی و مالی برای فرآیند انتخاب تأمین¬کننده سبز تعیین شد. سه روش تصمیم¬گیری ویکور، تاپسیس و تحلیل رابطه¬ای خاکستری با اعداد فازی ادغام شد و هر سه روش ترکیبی اجرا و مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که مناسب¬ترین روش انتخاب تأمین کننده¬ی سبز در شرکت روغن کشی خرمشهر، تحلیل رابطه-ای خاکستری فازی است. بر اساس نتایج به دست آمده بیش¬ترین هزینه در تولید به میزان 77% صرف تهیّه¬ی روغن خام می¬شودد، پس از آن بیش¬ترین هزینه صرف تهیه¬ی مواد بسته¬بندی می¬شود. بنابراین، مهم¬ترین شرکای تجاری شرکت، تأمین¬کنندگان آن¬ها هستند. در میان تأمین¬کنندگان نامزد، با استفاده از روش¬های توسعه داده شده در این تحقیق مناسب¬ترین شرکای تجاری سبز برای روغن خام زیتون، پالم، آفتاب، سویا و برای مواد بسته¬بند
- Abstract
- Supply Chain Management includes all activities related to the flow of transformation of goods from the raw material to delivery of good to final consumers as the flow of information thorough supply chain. SCM has an important impact on environment. Green Supply Chain Management calls on type of supply chain to observe environmental obligation and includes a set of actions which lead to pollution prevention and environmental management improvement. Changing conventional chain model to green chain from the suppliers to consumers is the main objective of this dissertation. This research is trying to join green concepts to supply chain; by these actions not only company is able to solve environmental problems in the manufacturing process but also achieve a competitive advantage in supply of products. This study addressed two key challenges in the green supply chain: First determination of the framework, criteria and systematic system for Green Supplier Selection in food industry; and then Life Cycle Assessment of soybean edible oil production and determination of critical (hot) points. Reviews studies on selection of supplier and green business partners leads to form a comprehensive set of common criteria in the supplier selection process. Then based on existing restrictions on access to suppliers information and company preferences, four factors (Frequency of references, product compatibility, understanding and easy measurement) were selected to evaluate the criteria. Within a systematic way, common criteria were evaluated. Four criteria (services, quality, environmental management system and financial criteria) were determined for green supplier selection process. Three Multi Criteria Decision Making methods of VIKOR, TOPSIS and Gray Relational Analysis were integrated by Fuzzy sets; three integrated methods implemented, evaluated and compared. Results showed that the most appropriate GSS method in Khorramshahr edible oil company is Fuzzy GRA. The most costly purcha