عنوان پایان‌نامه

امکان اجرای احکام عمومی عقود در ایقاعات



    دانشجو در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان اجرای احکام عمومی عقود در ایقاعات" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 559د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72029;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 559د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72029
    تاریخ دفاع
    ۱۸ آبان ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    احمد باقری

    از دیرباز تا کنون تحقق عقود به صورت فضولی و مشروط، جایگاه خود را در رویه عرفی حاکم بر معاملات پیدا کرده است و اغلب فقیهان نیز جز در موارد منع صریح شارع، این قبیل تصرفات را با احراز شرایط تصحیح و احکام آن را بیان کرده اند. همچنین عقود در دو قسم لازم و جایز تعریف و امکان انحلال هر یک از آن ها از طرق مختلف فسخ، تفاسخ و انفساخ تبیین شده است. احکام ناظر به عقد فضولی، عقد مشروط، لزوم و جواز عقد و نیز طرق انحلال آن، از دامنه احکام اختصاصی هر عقد خارج و به همه عقود تعمیم داده شده است،به گونه ای که می¬توان عنوان "احکام عمومی عقود" را بر آن ها اطلاق نمود. هرچند در متون فقهی گاه به تناسب و صرفا مصداق محور، جریان برخی از احکام یاد شده در بعضی از ایقاعات مورد توجه قرار گرفته است، اما مسأله ی امکان تعمیم احکام عمومی عقود به ایقاعات به عنوان قضیه ی کلی مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای احکام عمومی عقود در ایقاعات، آرای فقیهان و اختلاف نظر آن ها را در خلال ابواب مختلف و در پاسخ به مسأله اصلی تحقیق مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در صدد است از طریق نقد و ارزیابی ادله ی نقلی و عقلی که می توان برای امکان و جواز تعمیم احکام عمومی عقد به ایقاع، به آن ها استناد کرد، این هدف را دنبال نماید. بر اساس یافته¬های این تحقیق، ایقاعات همانند عقود، قابلیت دارند به شکل فضولی انشاء و با اجازه ی دارنده ی حق تنفیذ گردند. از طرفی می توان ادله ی امکان و جواز اشتراط در عقود را به ایقاعات نیز تسری داد و چنان چه شارع از مشروط نمودن ایقاع منع نکرده باشد، قائل به صحت آن شد. همین طور بر مبنای حکم شارع و بنای عقلا می توان ایقاعات را مشتمل بر دو قسم جایز و لازم دانست و طلاق رجعی، ایقاعات مبتنی بر اذن و وصایا را به عنوان ایقاعات جایز شناسایی و معرفی کرد. همچنین انحلال ایقاعات از اثنا، ممکن و قابل تصور است و می توان با احراز شرایط، مشروعیت فسخ، تفاسخ و انفساخ را در آن ها پیش بینی نمود.
    Abstract
    Fulfillment of contracts as unauthorized and conditional has made a hit in the common-law procedure governing transactions and most of the Islamic jurists have also corrected such manipulations after meeting all conditions and have stated its edicts, except when the divine lawgiver has explicitly forbidden it. Contracts have also been defined in two sorts of irrevocable and revocable and the liquidation possibility of each of them has been explained through cancellation, mutual cancelation, and automatic termination of contract. The edicts observing inquisitive contract, conditional contract, the necessity and permission of contract, and different ways of its liquidation have gone beyond the domain of special edicts of each contract and have been generalized to all contracts, so that it can be possible to name them 'general edicts of contracts'. The current of some of the mentioned edicts in some of unilateral legal acts has been put into consideration proportionately and evidence-oriented in jurisprudent texts. But the possibility of expanding the general edicts of contracts to unilateral legal acts as a general case has not been studied yet. Aiming at proving the enforcement of the general edicts of contracts in unilateral legal acts, this research has analyzed the jurists' thoughts and the divergence of their view in different notions of unilateral legal acts. Based on the findings of this study, unilateral legal acts can be written inquisitively as contracts and it can be possible to confirm inquisitive unilateral legal act with the permission of the rightful. On the other hand, the reason of conditioning permission in contracts can be expanded in unilateral legal acts and if the religious judge does not prohibit making unilateral legal act conditional, it can profess to its correctness. Unilateral legal acts encompass two sorts of permissible and necessary based on the religious judge's verdict and wise persons and it can be possible to recognize an