عنوان پایان‌نامه

مدلسازی ریاضی چند هدفه برای مساله مسیریابی وسائط نقلیه برداشت و گذاشت در محیط رقابتی



    دانشجو در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی ریاضی چند هدفه برای مساله مسیریابی وسائط نقلیه برداشت و گذاشت در محیط رقابتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3102;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71544
    تاریخ دفاع
    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    دانشجو
    نرگس نوروزی
    استاد راهنما
    محسن صادق عمل نیک

    حمل و نقل اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست بر جای می‌گذارد؛ افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی کاهش تاثیرات خطرناک حمل و نقل ضرورت پیاده‌سازی یک برنامه‌ی مدون را برجسته می‌سازد که مدل‌های مسیریابی وسائط نقلیه سبز می‌توانند راهگشا باشند. به ¬علاوه در شرایط دنیای واقعی، توزیع کنندگان در یک فضای رقابتی به توزیع محصولات می‌پردازند به طوری که زمان سرویس‌دهی به مشتریان می‌تواند بر میزان فروش تاثیر قابل توجه‌ای داشته باشد. امروزه با توجه به اهمیت هزینه‌های توزیع، بیشتر سیستم های حمل ونقل در پی برنامه ریزی سیستم خود به صورت برداشت و دریافت به طور همزمان هستند. به عبارتی وسائط نقلیه موظف به برداشت کالای منقضی به طور همزمان با تحویل کالا می¬باشند. گسترش استفاده از این نوع سیستم برنامه-ریزی سبب افزایش توجه محققان به این دسته از مسائل شده است که این سیستم علاوه بر کاهش هزینه‌های اقتصادی و ثابت وسائط نقلیه به کاهش در هزینه‌های سوخت مصرفی و گازهای آلاینده نیز می‌پردازد. در این رساله، به بررسی این مسایل و ارائه مدل‌هایی با ملاحظات اهداف چندگانه نظیر کمینه‌سازی هزینه‌های طی مسیر، افزایش امید ریاضی کسب سود، کاهش هزینه های سوخت و آلاینده؛ افزایش رضایت مشتریان پرداخته می‌شود. برای حل مدل‌های پیشنهادی، روش‌های دقیق و فراابتکاری مختلفی نظیر محدودیت اپسیلون، وزن‌دهی، معیار جامع، الگوریتم بندرز مبتنی بر تجزیه، بهینه‌سازی انبوه ذرات، شبیه‌سازی تبرید، انبوه ذرات چند هدفه، الگوریتم ژنتیک چند هدفه بر پایه ناچیرگی، الگوریتم هارمونی چندهدفه، الگوریتم تکامل تفاضلی چند هدفه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت مطالعه موردی به منظور پیاده‌سازی مساله در دنیای واقعی مورد بررسی می‌گیرد. واژه‌های کلیدی: مسیریابی وسائط نقلیه، برداشت و گذاشت همزمان، کاهش سوخت مصرفی، محیط رقابتی، بهینه سازی چند هدفه
    Abstract
    Transportation is very important in both production and service systems. Besides reducing the economic costs, the environmental issue is in attention. Reducing the fuel consumption decreases emissions, pollutant impact and increases society health as well. Green vehicle routing problem are a major key to reduce hazardous effects of transportation such as air pollution, Greenhouse Gas (GHG) emissions, noise and the like. On the other hand, the reaching time to the customers affects the amount of sale, and if the vehicle presents the service to customers later than its rival, it will miss a part of its sale. For this reason, distribution companies design the routes of fleets with respect to the condition of other competitors to obtain the maximum sale. Hence, to maximize the sales amount, the company should serve to the customers earlier than its rival. Also, customers are served forward and backward with the same vehicles. A vehicle routing problem with simultaneous delivery and pickup (VRPSDP) derives in reverse logistics that make the use of returned goods, and therefore both economic and environmental objectives are satisfied. Serving customers in separate routes causes more transportation cost, more use of the vehicle capacity, more fuel consumption and more emissions emitted. In this thesis, three new mathematical models are presented and to solve the presented models, some new exact and meta-heuristic methods are used. Finally a case study is presented. Kewwords: vehicle routing problem; Simultaneous delivery and pickup; reducing fuel consumption; Competitive environment; Multi-objective model