عنوان پایاننامه
طراحی پاردایمی سازگار سازی رسانه گری آیین های مذهبی با هویت اسلامی در فضای مجازی (مورد شبکه اجتماعی گردشگری زیارت)
- رشته تحصیلی
- مدیریت - مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75984;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75984
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۹۴
- دانشجو
- سید جمال الدین حسینی
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- براساس نظریه رسانه و دیدگاههای انتقادی در حوزه رسانه وارتباطات، رسانه این قدرت را دارد که محتوای خود را تحت تاثیر خواستگاههای فرهنگی و هویتی بهویژه ماهیت سکولاری خود قرار دهد و محتواهای دینی را تغییر داده و نتیجهای دور از روح و اندیشه محتوای رسانهای شده ایجاد نماید. عمده این نظریات تلاش نمودهاند تا قدرت تسلط فناوری بر فرهنگ را اثبات و تشریح نمایند و از همین رو برخی در نگاهی ناامیدکننده، بین مفاهیم دین و فناوریهای رسانهای مرزی هویتی کشیدهاند. ظهور شبکههای اجتماعی مجازی و در پی آن رشد استفاده از آنها برای محتواهای دینی و آئینهای مذهبی، چالشی نظری ایجاد نموده است که آیا این رسانهها نیز قابلیت تسلط فرهنگی در انعکاس موضوعات دینی را دارند و اگر این چنین است چگونه میتوان از عدم تطابق و ناسازگاری هویتی آئینهای دینی رسانهای شده با موجودیت اصلی خود جلوگیری نمود؟ برای پاسخ به این سوالات، آئین زیارت در دین اسلام به عنوان یکی از این موضوعات دینی انتخاب شد و تلاش نمودیم تا رسانهگری این آئین در فضای شبکههای اجتماعی سازگار با هویت اسلامی در قالب مدلی ارائه شود. بدین منظور، بر اساس مدل پارادایمی نظریه برخواسته از داده، تعداد 14 مصاحبه با مطلعین این حوزه شامل صاحبنظران و اساتید دانشگاهی، رسانهگران برتر در حوزه رسانههای دیجیتال بویژه افراد دارای تجربه در رسانهگری دینی در فضای مجازی و همچنین استفادهکنندگان از رسانههای دیجیتال بهویژه شبکههای اجتماعی با موضوع زیارت انجام شد. در نهایت بر اساس تعداد 31 مقوله استخراج شده، مدل پارادایمی ارائه شد. محور اصلی این مدل مبتنی بر فطری گرایی رسانه گری زیارت قرار دارد که بر چرخش معنایی از مفهوم کاربر و مخاطب به سمت معنای زائر و از معنای رسانه گری به معنای خادمیت تاکید دارد.برای تحقق این موضوع چهار راهبرد ارائه شد.
- Abstract
- According to the theory of media and critical viewpoints in the scope of media and communication, media has the power to impress its content by its cultural and natural origins, especially its secular nature, and can change the religious content and make conclusions far from the spirit and thought of the content on media. Most of these theories have tried to prove and describe the hegemony power of technology on culture and therefore some –with disappointing views- has assigned a natural boundary between religious contents and the media technologies. The emergence of virtual social networks and consequently the growth of using them for religious contents and rites, has brought a theoretical challenge questioning whether these media have the capability of cultural hegemony in reflecting religious subjects and if so how could we prevent from natural inconsistency between religious rites on media and their essential entity? To answer these questions, the rite of “pilgrimage” in Islam as one of the religious subjects is chosen and we have tried to represent, by a model, the medium-being of this rite in the area of social networks that is consistent with Islamic identity. For this purpose, based on the paradigmatic model of “grounded theory”, 14 interviews subjecting pilgrimage have been done with knowledgeable people in this area including thinkers, university professors, top media-workers in the digital media realm and especially those who have experience of religious media-working in virtual space and also the users of digital media, especially social networks. Ultimately, according to 31 extracted categories, the paradigmatic model represented. The main axis of this model is based on media innatism of pilgrimage that emphasizes on the semantic rotation of user and addressee toward pilgrim and from medium-being to servant-being. To realize this, four strategies are represented. Key terms: Social networks, rite of pilgrimage, consisting the interaction of religion and media, grounded theory