عنوان پایاننامه
مطالعه تطبیقی سیاست گذاری فرهنگی در ایران و ترکیه
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی -مسائل ایران
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4049;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73709;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4049;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73709
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- اصغر محمدزاده
- استاد راهنما
- صادق زیباکلام مفرد
- چکیده
- اسلام فقاهتی مجموعه نیروهای سیاسی، سازمانها، احزاب و مفاهیمی بودند که حول محور امام خمینی در ابتدای انقلاب و طی دهه 60 شمسی گرد آمدند. میتوان گفت امام خمینی به عنوان دال مرکزی برای جریان اسلام فقاهتی عمل مینمود و سخنان و رفتارهای ایشان نقشی الهامبخش و برانگیزاننده برای نیروها،سازمانها و احزاب جریان اسلام فقاهتی داشت.این جریان نقشی اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا نمود.پرسش اصلی این رساله آن است که جریان اسلام فقاهتی چگونه توانست طی سال های اولیه انقلاب به یک موقعیت هژمونیک (برتر و تعیین کننده) با توجه به تعارضات موجود در اوایل انقلاب دست یابد و پس از هژمون شدن دچار چه چالش هایی گردید.چارچوب نظری رساله حاضر نظریه گفتمان لاکلا وموفه بوده و روش انجام رساله بر اساس روش مطالعه کتابخانه ای می باشد.جریان اسلام فقاهتی توانست به واسطه غیریت سازی با دیگر جریانات واحزاب سیاسی، رهبری امام خمینی ،داشتن پایگاه مردمی گسترده ،روحانیون سراسر کشور ،ایدئولوژی شیعی و در اختیار گرفتن نهادهای انقلابی به یک موقعیت هژمونیک دست یابد. اما این جریان پس از هژمون شدن(1362) دچار یکسری چالشهایی شد. این رساله درصدد بررسی چالشهای جریان اسلام فقاهتی طی سالهای 1368ـ1362 میباشد.مهمترین چالشهای جریان اسلام فقاهتی بعد از هژمون شدن تا زمان فوت امام خمینی شامل چالشهای درونی اسلام فقاهتی (اختلافات بین جناح چپ و جناح راست اسلام فقاهتی، جانشینی رهبری، بازنگری قانون اساسی، جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه 598) و همچنین چالش «بازگشت به حاشیه رانده شدگان» (دیدگاه ها و نظریات پس از انقلاب مهندس بازرگان ،بازگشت سازمان مجاهدین خلق) میباشد.
- Abstract
- Islam fighahati is a collection of political forces, organizations, parties and concepts that assembled around Imam Khomeini in the begining of Islamic revolution and in the 1980s. Imam Khomeini was a nodal point for islam fighahati and led it. Imam stimulated them and was a charismatic leader. Islam fighahati had a great role in Islamic revolution. Our question in this thesis is how islam fighahati gained hegemonic position while we see differences and conflicts in the begining of revolution and what were their challenges after hegemony. Our theoretical framework is Laclau & Mouffe 's discourse theory and our method in this thesis is library research method. islam fighahati gained hegemonic position by these factors: otherization with other political parties and organizations, charismatic leadership of Imam Khomeini, , a widespread popular base(populism), clergy nationwide,shia ideaology and control of revolutionary institutions. But after hegemony, Islam fighahati had a series of challenges. This thesis intends to study challenges from 1984 -1989. The most important challenges of Islam fighahati were: internal challenges (conflicts between the left & the right, leadership succession, review of the Constitution, imposed war and resolution 598) and the challenge of “return of the repressed” (Bazargan's views and theories after Islamic revolution, return of people's Mojahedin organization).