عنوان پایان‌نامه

رابطه ی علم و ارزش



    دانشجو در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه ی علم و ارزش" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه - فلسفه معاصر
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4175;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69127
    تاریخ دفاع
    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    سیدحمید طالب زاده

    آیا علم یکسره رها از ارزش‌ها است؟ در این رساله تلاش ما بر این بوده است که به موازات و بر اساس تغییر نگرش‌مان به علم، پاسخی منفی به این پرسش ارائه کنیم. برای این منظور، بحث خود را با پاسخ مثبت پوزیتیویسم منطقی به این پرسش شروع کرده و در طول مسیر به پاسخ منفی نزدیک شده‌ایم. پاسخ مثبت مذکور با نگریستن به علم به دیده مجموعه‌ای از گزاره‌ها، دستکم بر دو پیش‌فرض و مبنای فلسفی استوار است. یکی «دوگانگی واقعیت و ارزش» و دیگری نگاه انباشتی و پیوسته به تاریخ علم. بنابراین مسیر پاسخ رساله به پرسش مذکور از نقادی این دو گذشته است. سپس تلاش شده است تا از ایده «علم مثابه مجموعه‌ای از گزاره‌ها» فراتر رفته و در آن به دیده گونه‌ای رخداد انسانی نگریسته شود. این چرخش نگرش، زمینه فلسفی لازم را برای تأکید بر گران‌باری علم از ارزش‌ها و تدقیق معنای آن فراهم ساخت. واژگان کلیدی: رهایی ارزشی علم، دوگانگی واقعیت و ارزش، تحویل‌گرایی،ارزش‌های معرفتی، ارزش‌های غیرمعرفتی
    Abstract
    Is science value-free? In this dissertation we tried to give a negative answer to this question on the based on and along with altering our approach to or conception of science. In this way, we start our discussion with the value-free ideal of logical positivism and in the way we approach the negative answer. The positive answers generally look at science as a set of propositions and presupposes reductionism and fact-value dichotomy. Chapters 2 and 3 of this dissertation are devoted to criticismof reductionism and fact-value dichotomy. Then, we tried to go beyond of "science as a set of propositions" thesis and look at science as a "human event". This change in attitude helps us to insist that science is value-laden and to answer how and to what extent and in what meaning science is value-laden. Keywords: value-free science,fact-value dichotomy, reductionism, epistemic values, non-epistemic values