عنوان پایاننامه
طراحی مدل جانشین پروری رهبری با رویکرد ارتقاء هوش مصنوعی
- رشته تحصیلی
- مدیریت - رفتار سازمانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37693;کتابخانه دانشکده مدیریت شماره ثبت: 4718
- تاریخ دفاع
- ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
- دانشجو
- مهدی فتاحی
- چکیده
- چکیده: هدف این تحقیق بررسی روابط میان متغیرهای معنویت در محیط کار، رفتار شهروندی سازمانی، کیفیت خدمات و وفاداری مشتری است. معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی هردو متغیرهای جدیدی هستند که در سال های اخیر مطرح شده و اهمیت یافتهاند. در این تحقیق معنویت در محیط کار به صورت کار با معنا در سطح فردی، احساس همبستگی در سطح گروهی و همسویی با ارزشهای سازمان در سطح سازمانی مفهومسازی شدهاست. رفتار شهروندی سازمانی رفتار های فراتر از وظایف رسمی کارکنان است که مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشی کلی سازمان را افزایش می دهد. کیفیت خدمات را میتوان اختلاف بین انتظارات و ادراکات مشتریان آنها از خدمات دریافت شده دانست. نهایتا وفاداری مشتریان، نگرش مطلوب به یک مارک، سازمان یا خدمت و خرید مکرر آن است. اهمیت این تحقیق اولا در بررسی معنویت در محیط کار به عنوان عامل پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی است و ثانیا بررسی اثرات رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یک متغیر درونسازمانی بر کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان به عنوان متغیرهای برونسازمانی است. یعنی قصد ما این است که ببینیم اگر فضای کاری و جو درون سازمان مطلوب باشد طوریکه حتی کارکنان رفتارهای فراوظیفهای شهروندی سازمانی انجام دهند، آیا این امر ادراک و قضاوت مشتریان از کیفیت خدمات و وفاداری به سازمان را افزایش میدهد؟ روش انجام تحقیق پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد که با کمک پرسشنامه انجام گرفتهاست. جامعه آماری در این تحقیق کلیه کارکنان و مشتریان شعب سازمان تامین اجتماعی درشهرستان های اصفهان، خمینی شهر و نجف آباد میباشد. روایی و پایایی پرسشنامهها با کمک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تایید شده است. آزمون فرضیات به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزارهای SPSS و Lisrel صورت گرفته است. نتایج نشان میدهند که: معنویت در محیط کار پیشبینی کننده قوی رفتار شهروندی سازمانی میباشد. رفتار شهروندی سازمانی بر روی کیفیت خدمات اثر مثبت دارد و با وفاداری مشتریان رابطه معناداری ندارد. نتایج بدست آمده تقریبا متناسب با فرضیات محقق و یافتههای محققان خارجی است. قسمت پایانی این تحقیق پس از بحث بر روی نتایج، ارائه پیشنهادات به سازمانها و محققان آینده است.
- Abstract
- This research investigates the relationship between Organizational citizenship behavior, Spirituality in the workplace, Service quality and Customer loyalty.