عنوان پایاننامه
بازتاب فرهنگ سیاسی-اجتماعی اشکانی در دوره ساسانی
- رشته تحصیلی
- تاریخ - تاریخ ایران قبل از اسلام
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4453;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77240;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4453;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77240
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- فرشید نادری
- استاد راهنما
- روزبه زرین کوب
- چکیده
- تاریخ و فرهنگ ایران اشکانی به شکل شایسته و درخوری مورد پژوهش و تحقیق قرار نگرفته است. یکی از راه های مناسب در بازنگری و بازخوانی روشمند این دوران، مطالعه آن از منظر پای بندی و یا عدم تقید به سنن و مواریث فرهنگی ایران است. از این منظر می توان برخی اتهام ها و کلی گویی های تاریخ نویسی سنتی درباره ایران اشکانی را در بوته نقد و بررسی محققانه قرار داد. از سوی دیگر بررسی « بازتاب فرهنگ سیاسی و اجتماعی اشکانی در دوره ساسانی » به عنوان موضوع این رساله، در همین راستا در پی ترسیم خطوط استمرار و تداوم فرهنگ و سنن ایرانی از مجاری ایران اشکانی به ایران ساسانی است. مساله بنیادین این پژوهش تحقیق پیرامون جریانی در تاریخ ایران باستان تحت لوای استمرار و تداوم فرهنگ و سنن کهن ایرانی از دوران هخامنشی و ای بسا پیش تر به دوران اشکانی و سپس انتقال آن از مجاری ایران اشکانی به ادوار آتی است. بر این اساس علیرغم تهاجم اسکندر و جانشینانش به ایران و تشکیل امپراتوری سلوکی در ایران، ساختارهای فرهنگی جامعه ایرانی چندان دستخوش دگرگونی و تحول بنیادین نگشته و مسیر خود را با وجود موانع و دشواری های پیش روی، ادامه داده است. پژوهش حاضر نه تنها از روش های مطالعات تاریخی بهره جسته است، بلکه برخی نظریه های علوم اجتماعی از جمله نظریه « تاریخ فرهنگی » را نیز به منظور روشن شدن برخی زوایای تاریک تارخ ایران اشکانی به یاری طلبیده است. با این وجود، گذشته از روش های مذکور، آنچه در این رساله حائز توجه و اهمیت بیشتری است، تلاش در جهت تغییر برخی دیدگاه ها و مفاهیم رایج سنتی درباره مطالعات این حوزه از تاریخ ایران است. به عنوان یکی از مهمترین یافته های پژوهش اخیر، می توان به سرزندگی سنن کهن ایرانی در دوره اشکانی و پذیرش جریان موسوم به « استمرار فرهنگی » در مقابل جریانی موسوم به « گسست و انقطاع فرهنگی » در دوره اشکانی اشاره نمود. دیگر اینکه توجه به برخی شعایر و سنن یونایی از جانب اشکانیان را می بایست نه از منظر شیفتگی و دلباختگی بلکه از منظر اقتضائات سیاسی و تبلیغاتی آنان نگریست. در پایان، باید گفت ساسانیان در بسیاری از موارد میراث خوار فرهنگ سیاسی و اجتماعی اشکانیان بوده اند.
- Abstract
- The history and culture of Iran in Arsacid period have not sufficiently been investigated. One way for a suitable reexamination and review of this era could be studying the reliance or negligence to the Iranian cultural heritage. From this point of view, some of the charges and traditional history-writing generalizations toward Arsacids can be scientifically criticized. Accordingly, the title of this dissertation “The Reflection of Parthian Socio-Political Culture in Sasanian period” aims at delineating the progression and constancy line of Iranian culture and tradition from the route of Aasacid era to Iranian Sassanid?. The foundational research interest of this study is investigating a progression in the history of ancient Persia under the influence of a progression and constancy of Iranian ancient culture and tradition from Achaemenian and probably earlier to … and then its transfer from Iranian … to the subsequent eras. Hence, despite Alexander and his successors’ invasion to Persia and foundation of … empire in Persia, cultural structures of the society of Iran were not much undergone changes and fundamental transformations, and has continued its route albeit the confronting obstacles and problems. The present study has not only employed historical research methods, but also drawn upon some of the sociological theories such as “cultural history” in order to enlighten some vague aspects of the history of Iranian …. . However, in addition to these methods, what is noticeable and of significance in this dissertation is an attempt to alternate some viewpoints as well as customary traditional concepts towards studies of this section of the history of Iran. As one of the significant findings of the present study, it can be referred to vivaciousness of the Iranian traditional customs in … and approval of the so-called trend “cultural progression” as opposed to the so-called trend “cultural interruption and discontinuity” in … . Also, it should be said that inclination towards some Greek rites and customs by … could not have been seen as a sign of interest and attachment but a sign of their political and propagandistic scandal. Finally, it should be mentioned that Sassanid had much inherited political and social cultures from.