عنوان پایان‌نامه

تغییر پارادایم در سیاست گذاری عمومی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مهر ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تغییر پارادایم در سیاست گذاری عمومی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4444;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4444
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مهر ۱۳۹۶

    بازشناختن «سلامت»، بعنوان «ارزشی اجتماعی»، «حقی انسانی»، «کالایی عمومی»، «ثروتی برای نظام¬های اجتماعی»، «نیرویی مولد»، «شاخصه ¬کلیدی اقتصادی پویا»، «معیار جامعه¬ای موفق»، و «معرف حکمرانی مطلوب برای توسعه پایدار»، که نیاز به «همکاری»، «هماهنگی» و «مشارکت همه¬جانبه» دارد، توسعه طیفی از سازوکارها و ابزارهای حکمرانی را بدنبال داشته است. یافتن، معرفی و شرح و بسط دادن یک مدل مفهومی «حکمرانی برای سلامت در ج.ا.ایران»، هدف اصلی این مطالعه کیفی به روش نظریه مبنایی بوده است؛ تا مبانی اطمینان¬بخش آشکار و نظم نظری مطلوب نمایان گردد، و کارکردن روی محتوای آن، به¬طوریکه مرزهای اقدام مشخص شود. بررسی تحولات مفهومی و تحلیل مقایسه¬ای تجارب کشورهای منتخب نشان می¬دهد؛ «اقدامات بین¬بخشی برای سلامت»، «سیاست¬گذاری¬های عمومی سالم» و اخیراَ «سلامت درهمه سیاست¬ها» سه موج اصلی گفتمان سیاست¬گذاری برای سلامت هستند؛ این گذار گفتمانی، انعکاس گذارهای پارادایمی گسترده در بافت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اداری و ملی است، که چشم¬انداز تازه¬ای از «حکمرانی مشترک» مبتنی بر ایده کلی «یکپارچگی»، جهت دستیابی به «انسجام سیاستی» و «همگرایی اجتماعی» را نمایان کرده است؛ الگوی حکمرانی شدیداً «شبکه¬ای»، «چندسطحی» و «چندذینفعی»، برای «سلامت و خوبزیستی مردم»، که بخش مهم تعهد سیاسی و اجتماعی لازم برای عدالت و پیشرفت پایدار می¬باشد. با مقایسه¬، تلفیق و ترکیب شبکه¬های مفهومی استخراج¬شده از بررسی ادبیات جهانی و تجارب موردی، و وضع موجود ایران،در محیط نرم¬افزاری اطلس.تی.آی، نظم نظری¬ای¬ حاصل گردیده که دربرگیرنده ترکیبی از ده نوع ابزار حکمرانی، دو رویکرد بسیج¬ «کل حکومت» و «کل جامعه» و هفت منظر «شناختی»، «اراده سیاسی»، «اجتماعی-فرهنگی»، «نهادی»، «پیاده¬سازی/اجرا»، «پاسخگویی-ارزشیابی»، و «حکمرانی الکترونیک» می¬¬¬باشد. قوام این تنظیم نظری با گنجاندن یک تکیه¬گاه کلیدی در قلب آن، تحت عنوان «پالایشگرسلامت»، که نوآوری مفهومی این رساله می¬باشد، تضمین گردیده است. در این نوآوری، «بخش سلامت به مثابه گره اصلی شبکه حکمرانی» دیده شده، و ارتباط آن در دو سیستم توسعه عمودی و افقی، و دو سیستم دیده¬بانی، و مراقبت و رهبری «سلامت در همه سیاست¬ها» تبیین شده است. در نهایت هم، در هر یک از منظرهای هفت¬گانه مدل، توصیه¬هایی همراه با پیشنهاد ابزارهای حکمرانی جدید یا تقویت نقش ابزارهای موجود ارائه گردیده است.
    Abstract
    Recognizing "health" as "social value", "human right", "public good", "a wealth for social systems", "productive force", "key index of dynamic economic", "criterion of successful society", And "representing good governance for sustainable development", which requires "co-operation", "coordination" and "all-round participation", has led to the development of a range of governance mechanisms and tools. Finding, introducing and elaborating a conceptual model of "Governance for Health in Iran", has been the aim of this qualitative study based on the Grounded theory; to reveal the “Reasonable Basics” and “desirable theoretical order”, and work on its content, so that the boundaries of action are specified. Analysis of Conceptual developments and comparative analysis of experiences of the selected countries shows; "Inter-sectional actions for health", "Healthy public policies" and, most recently, "Health in all policies", are the three main wave of policy discourse for health. this discursive transition reflects a widespread paradigmatic shift in the political, social, economic, cultural, administrative, and national context, in which the new vision of "shared governance" is based on the general idea of "integration" to achieve "Policy Coherence" and "Social Convergence"; the model of highly "network", "multi-level" and "multi-beneficiaries" governance, for "health and well-being" of the People", which is an important part of the political and social commitment that necessary for justice and sustainable development. By comparing, merging and combining the conceptual networks extracted from the review of global literature and case studies, and the current status of Iran, in the the Atlas.ti Softwar, a theoretical order has been obtained that includes a combination of ten type of governance tools, the two "whole of government" and "whole of society" mobilization approaches and the seven aspects; "Cognitive", “Political will”, “Socio-cultural”, “Institutional”, “Implementation”, “Accountability- Evaluation", and" electronic governance". The consistency of this theoretical order is guaranteed by incorporating a “key Stone” at the heart of it, entitled "Health Refiner", which is the conceptual innovation of this thesis. In this innovation, "the health sector has been seen as the main node of the governance network," and its relationship to both “vertical” and “horizontal“ development systems, and both “surveillance”, and “care and leadership” systems of "health in all policies" has been explained. Finally, in each of the seven-dimensional of the model, recommendations are proposed along with proposing new governance tools or enhancing the role of existing tools.