عنوان پایاننامه
بررسی شعر ایلیا ابوماضی در پرتو سطوح چهارگانه علم دلالت
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4610;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81896;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4610;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81896
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- سلیمان ملک زاده
- استاد راهنما
- معصومه شبستری
- چکیده
- دانش دلالت یا معناشناسی دانشی است که امکان جداسازی آن ازدیگر علوم زبانی ناممکن مینماید. این علم در درجه اول به بررسی معانی میپردازد و در درجه بعدی دلالت الفاظ بر معانی و هر چیزی را که به انتقال معنا مرتبط می گردد، مثل نماد های زبانی و غیر زبانی وعلائم و اشارههای دلالتگرا را مورد بررسی قرار می دهد. پژوهشگر در این پژوهش به کاوش در سطوح چهارگانه علم دلالت که شامل سطح صرفی،سطح نحوی،سطح واژگانی کلمات و سطح موسیقیایی و آوایی و آهنگ کلمات می¬باشد، در10قصیده بامضمون اجتماعی وسیاسی و5قصیده بامضمون رمانتیسم ایلیا ابوماضی میپردازد. پژوهشگردرسطح موسیقیایی،به بررسی دلالت های وزنی،حرف روی وتکرارحروف می پردازد؛درسطح صرفی،افعال،تعریف وتنکیروفعل های مجهول راموردبررسی معنایی قرارمیدهد؛درسطح نحوی،بابررسی تقدیم وتاخیر،ضمائرواستفهام،سعی درکشف مقصود حقیقیشاعردارد.درسطح واژگانی،بامشخص کردن حوزه های واژگانی هرقصیده،قصدشاعرراازواژه هاوتکرارآنها،شرح وبسط می دهد. واژگان کلیدی:ایلیا ابوماضی،معناشناسی،علم دلالت،صرف،نحو،موسیقی،حوزه واژگانی.
- Abstract
- Implicit knowledge or semantics can not be distinguished from other linguistic sciences. This knowledge mainly deals with meanings and then considers lexical implication of meaning and all other items associated with conveying meanings including linguistic and non-linguistc symbols as well as implying signs. The study investigates four levels of implicit knowledge which consists of conjugational, syntactic, lexical, and musical levels in odes written by Ilia Abumazi. As it is expected that there is interaction and exchange between thought and language, the study evaluates ontological reflections and Ilia Abumazi’s thoughts on the basis of the levels and examines the poet’s success or failure in conforming implicit knowledge criteria and semantics to conceptual meaning consideration. Key words: Ilia Abumazi, semantics, implicit knowledge, conjugation, syntax, intonation, lexical field.