عنوان پایاننامه
مدل سازی نقش فرهنگ سازمانی و انگیزه خود تعیینی بر اخلاق ورزشی ورزشکاران نخبه ایران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی و مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1535
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- علیرضا حجی پور
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی, سیدنصراله سجادی
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر، مدل¬سازی نقش فرهنگ¬سازمانی و انگیزه¬خودتعیینی بر اخلاق¬ورزشی ورزشکاران نخبه ایران بود. روش تحقیق، همبستگی، از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش تمام فوتبالیست-های لیگ آزادگان کشور (432 نفر)، فصل1396-1395، نمونه آماری 223 بازیکن بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع¬آوری اطلاعات از پرسش¬نامه¬های¬¬ انگیزه ورزشی (SMS-II)، اخلاق¬ورزشی (MSOS) و پرسش¬نامه¬ فرهنگ سازمانی (OCAI) مدل ادگار شاین، استفاده شد که روایی محتوایی آن با نظر 18 تن از اساتید و صاحبنظران گرایش برنامه¬ریزی و مدیریت ورزشی و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. برای تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی (آزمون شاخص¬های مرکزی و آزمون شاخص ¬های پراکندگی) و آمار استنباطی (آزمون کالموگروف – اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، تی تک¬نمونه¬ای، ) و برای مدل¬سازی از روش معادلات¬ساختاری استفاده شد. یافته¬ها نشان داد بین فرهنگ¬سازمانی و اخلاق¬ورزشی (41/0 r=و 05/0 p<) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. هم¬چنین بین انگیزه¬خودتعیینی و اخلاق¬ورزشی (39/0 r= و 05/0 p<)، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. نتایج آزمون تحلیل¬مسیر حاکی از برازش مدل ارتباط بین فرهنگ¬سازمانی و انگیزه¬خودتعیینی با اخلاق¬ورزشی بود. تمامی بارهای عاملی بین مولفه¬ها و عوامل در سطح معقولی (بیشتر از 4/0) قرار داشت و مدل از برازش مناسبی برخوردار و مدل¬مفهومی تحقیق تایید شد. بنابراین بر اساس یافته¬ها، اخلاق¬ورزشی بیشتر توسط ادراک ارزشمندی و تأثیرپذیری مستقیم بازیکنان از تعاملات موجود در فوتبال و اطرافیان متأثر می¬شود که پیشنهاد می¬شود متولیان فوتبال کشور در شناسایی کدهای اخلاق¬ورزشی، نوع فرهنگ¬سازمانی و عوامل مؤثر در انگیختگی ورزشکاران نخبه ایران تلاش کنند.
- Abstract
- The purpose of the present study modeling role of organizational culture and self-determined motivation was on sports ethics, Iran's elite athletes.The research method is a correlation, and in terms of purpose is applied. The study population, all Azadegan league footballers country (432 person), season, 1396-1395, the statistical sample of 223 players were selected randomly. To collect information was used from questionnaires sport motivation (SMS-II), Sports ethics (MSOS) and questionnaires organizational culture (OCAI). The reliability and validity of them with common methods to determine the validity and reliability of the questionnaire was determined. For data analysis, structural equation modeling, were used in order to determine the relationships between observed variables. Results Showed that between organizational culture and ethics of sports (p< 0/05 & r=0/41), There is a significant positive relationship. Also, between self-determined motivation, and sports ethics (p< 0/05 & r=0/39), was observed significant positive relationship. The results of the test, path analysis, estimation model the relationship between organizational culture and self-determined motivation with sports ethics. All the factor loadings between components and factors was on a reasonable level (More than 0/4) and the model was of a sufficient fit, and approved, the conceptual model. Therefore, based on the findings, sports ethics more by perception value and direct impact players, of interaction existence in football and people is affected that it is suggested country's football custodians try at identification codes of ethics Sports, type of organizational culture and factors affecting arousal Iran's elite athletes.