عنوان پایاننامه
الگوی پردازش خواندن متون درون شاکله با محتوای فرهنگی آشنا / ناآشنا با استفاده از دستگاه ردیاب چشمی در فراگیران زبان انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1532
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- علیرضا آتش پنجه
- استاد راهنما
- مجید نعمتی
- چکیده
- این پژوهش با هدف بررسی الگوهای خواندن متون با طرح واره های فرهنگی آشنا و ناآشنا با استفاده از دستگاه ردیاب چشمی انجام گردید. حرکات چشمی تعداد 16 نفر از دانشجویان فارسی زبان در دو گروه 8 نفره ، مبتدی و پیشرفته از لحاظ سطح توانایی مهارتهای زبان انگلیسی مورد مطالعه قرار گرفت. حرکات چشم شرکت کنندگان در حین خواندن متون تعریف شده برای دستگاه ردیاب چشمی ثبت و ضبط شد. بلافاصله بعد از اتمام خواندن متون ، فیلم مربوط به حرکات چشمی شرکت کنندگان برای هر کدام پخش شد تا در مورد علل حرکات چشمی از طریق برون فکنی اندیشه صحبت کنند در حالیکه صدایشان ضبط گردید. تحلیل کیفی و کمی نتایج به دست آمده از دستگاه ردیاب چشمی در مجموع نشان داد که سطح زبان شرکت کنندگان در تعیین الگوی چشمی آنها نسبت به نوع متن تاثیر بیشتری داشت. از طرف دیگر ، نتایج تحلیل کیفی بخش برون فکنی اندیشه در پاسخ به تعیین علل حرکات چشمی منجر به دستیابی طبقه بندی هفتگانه علل اصلی حرکات چشمی شرکت کنندگان شد. برنامه ریزان و طراحان مطالب درسی می توانند ، در هنگام انتخاب و طراحی متون مربوط به فراگیران فارسی زبان، نتایج این تحقیق را مدنظر قرار دهند.
- Abstract
- Through a triangulation of on-line reading processing measures along with retrospective thinking aloud (RTA), the reading processing patterns of EFL learners were investigated. A number of 16 undergraduate students in two groups of advanced (n=8) and beginner (n=8) were recruited to read two types of reading texts as culturally familiar/unfamiliar schemata-oriented (CF/ CU) tasks defined for the eye-tracker. Upon doing the tasks, EFL learners participated in a Retrospective Thinking Aloud (RTA) session talking about the underlying causes of their eye movements watching their own ‘eye gaze’ videos already retrieved from the eye tracking system. The qualitative data including ‘heat maps’ and ‘eye gaze’ videos indicated that eye movements patterns of EFL learners differed along the groups rather than texts types, that is, their language proficiency was more influential than the type of texts in producing different types of processing patterns. The quantitative data containing fixations, saccades, and regressions scales showed that the two groups differed regarding fixations and regressions scales, but no significant differences were detected regarding saccadic movements. Then, a content analysis (CA) of RTAs’ voice transcriptions was run, and the main underlying causes of EFL learners’ eye movements were inquired and listed under seven categories. These findings also indicated that EFL language proficiency level affected more on the eye movements behaviors rather than the type of texts, wherein the underlying causes of eye movements were asserted to be greatly similar in both reading types. Syllabus designers while designing materials and EFL teachers in their teaching practice might consider the findings of this study. Key words: Eye-tracking, Familiar/Unfamiliar Cultural Schemata, Eye Movements, Retrospective Thinking Aloud