عنوان پایان‌نامه

مدلسازی رابطه بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ شهروندی وتمایل به داوطلبی در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای



    دانشجو در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی رابطه بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ شهروندی وتمایل به داوطلبی در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82088;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1463;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82088
    تاریخ دفاع
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

    هدف تحقیق حاضر، تدوین مدل ارتباطی بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ شهروندی با تمایل به داوطلبی در المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق 1306752 نفر از دانش آموزان داوطلب شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای کشور تشکیل دادند. نمونه آماری تحقیق 385 نفر بودند که به‌صورت تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه فرهنگ شهروندی (محقق ساخته)، سرمایه اجتماعی (ناهاپیت و گوشال،1998) و تمایل به داوطلبی (می کیم، 2006) انجام شد. روایی صوری پرسشنامه ها توسط اساتید راهنما و متخصص تایید گردید و پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سرمایه اجتماعی 81/0، فرهنگ شهروندی 79/0 و تمایل به داوطلبی 86/0به دست آمد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنی‌داری بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ شهروندی با تمایل به داوطلبی وجود داشت (0.403 = r ، 0.434= r ، 01/0 ( p ?. همچنین الگوی پژوهش از برازش لازم برخوردار بود و فرهنگ شهروندی نقش میانجی‌گری در رابطه بین سرمایه اجتماعی و تمایل به داوطلبی ورزشی ایفا کرد. با توجه به اینکه متغیرهای تحقیق عواملی مؤثر در افزایش تمایل به داوطلبی در المپیاد درون مدرسه‌ای بودند، توصیه می‌شود که مدیران و مسئولان آموزش و پرورش تدابیر و اقدامات لازم به منظور گسترش و افزایش سرمایه اجتماعی ، فرهنگ شهروندی و همچنین تقویت روابط مبتنی بر اعتماد، انگیزش، مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌پذیری دانش آموزان را به عمل آورند تا تمایل به داوطلبی ورزشی را در برگزاری المپیاد درون مدرسه‌ای بهبود و ارتقا دهند. واژه¬های کلیدی: سرمایه اجتماعی، فرهنگ شهروندی، تمایل به داوطلبی، المپیاد درون مدرسه‌ای
    Abstract
    Abstract The aim of this study was to compilation of the relationship between social capital , Culturer Citizen desire to volunteer in the school the Olympic Games. The research method was correlational study was conducted in this field. The statistical population of this study was 1306752 volunteer students participating in the sporting Olympiad in the country. A sample of 385 people who participated in the Olympiad 96-1395 school year school within the cluster were selected randomly. The collection of data through questionnaires, was performed, personal information, Culturer Citizen (self-made) and social capital (Nahapiet and Ghoshal, 1998) and desire to volunteer (Kim, 2006). The formal validity of the questionnaires was also confirmed by the professors and familiar with the subject. Reliability of the questionnaires was obtained through Cronbach's alpha coefficient for social capital 0.81, citizen's culture 0.79 and willingness to volunteer 0.86.The results showed a significant positive relationship between social capital and civic culture with a desire to volunteer there )r =0.403، r =0.434 , p? 0.01). This pattern was also necessary fitness and Culturer Citizen mediating role in the relationship between social capital and desire to volunteer played sports. Given that variables influencing factors in increasing desire to volunteer in the Olympiad in school, they recommended that managers and directors of education measures and actions in order to extend and enhance social capital, Culturer Citizen as well as strengthening relations confidence, motivation, responsibility and participation of students desire to volunteer to take action to improve inter-school sports day in the Olympiad. Keywords: Social capital, Culturer Citizen, desire to volunteer ,Olympiad in school