عنوان پایان‌نامه

ویژگیهای توانایی شناختی،تنظیم عواطف و احساسات و توانایی ادراک دیداری حرکت در شرایط محیطی نویزدار در کودکان دارای نقص توجه



    دانشجو در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ویژگیهای توانایی شناختی،تنظیم عواطف و احساسات و توانایی ادراک دیداری حرکت در شرایط محیطی نویزدار در کودکان دارای نقص توجه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1415;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82086;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1415;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82086
    تاریخ دفاع
    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    استاد راهنما
    محمود شیخ

    نقص در ادراک دیداری حرکت از جمله موضوع¬¬هایی است که امروزه در رابطه با اختلالات عصب شناختی مانند نارسایی توجه/ بیش فعالی مطرح می¬شود. این مطالعه به هدف مقایسه ادراک دیداری حرکت در حضور نوفه و نیز بررسی برخی از ویژگی¬¬های شناختی در دو گروه کودکان با نقص توجه و کودکان سالم انجام گردیده است. نمونه این تحقیق را 25 کودک با اختلال توجه/ بیش فعالی و 25 کودک سالم تشکیل دادند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. آزمون¬¬های تحقیق شامل آزمون ادراک زیستی حرکت و آزمون ادراک نقاط نورانی از آزمون¬¬های ادراک بصری و آزمون هوش وکسلر به منظور شناسایی حافظه کاری، آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم، پرسشنامه کانرز فرم والدین و پرسشنامه تنظیم هیجان می¬باشد. از شیوه آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی مستقل در بررسی تفاوت دو گروه استفاده شد. عملکرد دو گروه کودکان با و بدون نارسایی توجه در دو آزمون ادراکی نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت، تنها در شرایط نوفه¬ای در حد متوسط با انسجام 50% متفاوت است. نتایج بررسی ادراکی در سه شرایط نوفه¬دار در هر گروه نیز نشان داد که این تفاوت در دو آزمون نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت در گروه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه دیده نمی¬شود. وجود نقص در حافظه کاری در این گروه نیز مشخص گردید (05/0p<). همچنین نتایج تحلیل واریانس، وجود نقص شناختی را در کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعال در سه توانایی تنظیم هیجان، حافظه کاری و ذهن خوانی تایید نمود. ارتباط بین توانایی ذهن خوانی و حافظه کاری نیز مشخص گردید (01/0 > p). وجود تفاوت در کودکان با اختلال توجه/ بیش فعالی در زمینه ادراک دیداری حرکت در محیط نویزدار نسبتا پیجیده، نشان می¬دهد که توانایی پردازشی این دسته از افراد دچار ضعف می¬باشد و به توجه بیشتری برای پیشگیری از آسیب¬¬های بعدی نیاز می¬باشد. توجه به توانایی¬¬های شناختی اساسی در کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعال می¬تواند نقطه عطفی برای بهبود و حضور بیشتر این افراد در جوامع باشد.
    Abstract
    Disturbance in the visual motion perception is the subject that is proposed in related to malfunctions such as attention deficit/ hyperactivity disorder. The aim of this study was to evaluate the performance of children with attention deficit disorder and healthy children in visual motion perception tasks in noisy invironments and also some cognitive features. The sample consists of 25 children with attention deficit disorder and 25 healthy children were selected with accessible method. The main tests used include of biological motion perception and point light tests of the visual perception tests and digits spam test of the Wechsler Intelligence Scale to identify the working memory, the mind in the eye test, coners questunair for parents and emotion regulation. The way multivariate analysis of variance and independent t-test was used to examine the differences between the two groups and correlated variables was measured. There is the different performance in two groups of children with and without attention deficit in the biological motion perception and point light tests only in noisy conditions with consistency of 50%. Results of the different performances in noisy conditions in both groups showed that is not seen the significant differences in point light and biological motion perception tests in noisy conditions in children group with hyperactivity disorder / attention (p<0/05). there was the different in the cognitive features (p<0/05). Being functional differences in children with attention deficit in visual-motion perception in complicated noisy environments show that the ability to process in these categories of people is along with weakened.