عنوان پایاننامه
طراحی مدل درگیرسازی ذینفعان در خط مشی گذاری عمومی (مورد مطالعه صنعت نفت ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1416;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81291;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1416;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81291
- تاریخ دفاع
- ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
- دانشجو
- زهرا گل دار
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- بررسی ها نشان می دهد اغلب تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت و درگیرسازی ذینفعان در حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت پروژه صورت پذیرفته است. لذا پژوهش حاضر، بمنظور توسعه دانش نظری و همچنین کاربرد پذیری مفهوم درگیرسازی ذینفعان در بخش عمومی، در حوزه خط مشی گذاری عمومی انجام گرفته است. روش شناسی پژوهش، ترکیبی(کیفی-کمّی) است. در مرحله کیفی؛ برای شناسایی ابعاد، مولفه ها و اجزاء مفهوم درگیرسازی ذینفعان در خط مشی گذاری عمومی، به صورت ترکیبی از تحلیل ساختاری و تحلیل تفسیری و در بخش کمّی از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاریSEM))، برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق استفاده شده است. نتایج یافته های پژوهش در مرحله کیفی، طراحی چارچوب مفهومی درگیرسازی ذی نفعان در خط مشی گذاری عمومی، مشتمل بر؛ ابعاد پنجگانه؛ عوامل تسهیل گر و بازدارنده، شناسایی و مواجهه با مسئله عمومی، درگیرسازی ذینفعان در خط مشی گذاری عمومی، وضع خط مشی های مطلوب و عوامل زمینه ای، بوده است که متناسب با هریک از ابعاد پنجگانه مذکور، مؤلفه های بیست گانه آن، شامل؛ ساختار های سازمانی، فرآیند های تصمیم گیری، ابزار های ارتباطی؛ شناخت و درک مسئله عمومی، شناسایی آثار و پیامدهای مسئله عمومی، و انتخاب نوع دستور کار؛ شناسایی ذی نفعان، تجزیه و تحلیل ذی نفعان، تعیین سطح اهمیت و اولویت بندی ذی نفعان و انتخاب استراتژی درگیرسازی ذی نفعان؛ تحقق اهداف سازمان به نحو مطلوب، رضایتمندی ذی نفعان، صیانت از منافع ملّی، و سهولت اجرای خط مشی؛ الزامات قانونی و مقررات، بستر سازمانی، نظام های مدیریتی، ویژگی های ذینفعان، ویژگی های صنعت، شرایط محیطی و تعاملات درونی عوامل مؤثر بر درگیرسازی ذی نفعان با یکدیگر، می باشند. نتایج یافته های تحقیق در بخش کمّی و آزمون مدل در صنعت نفت ایران مبین این است که؛ در بخش برازش مدل اندازه گیری، ضرایب بار های عاملی تمامی سوالات بزرگتر از 4/0 بوده اند، در نتیجه واریانس بین سازه و شاخص¬های آن از واریانس خطای اندازه-گیری آن سازه بیشتر بوده و پایایی مدل اندازه¬گیری قابل قبول است. براساس یافته های تحقیق، مدل مزبور توانسته است؛ فرآیند درگیرسازی ذی نفعان در خط مشی گذاری عمومی را به مراحلی ساده و قابل درک تبدیل کند و از ویژگی جامعیت و مانع بودن برخوردار است. با این حال، بمنظور افزایش سادگی و فهم پذیری مدل، اصلاحات لازم در چارچوب پیشنهادی، با جایگزینی "الزامات درگیرسازی ذینفعان" به جای"عوامل تسهیل گر و بازدارنده" و "عوامل موثر بر درگیرسازی ذی نفعان" به جای "عوامل زمینه"، صورت گرفته است.
- Abstract
- According to research, most studies on stakeholder management and engagement deal with strategic management and project management. The aim of the present study is to expand the theoretical knowledge and apply the concept of stakeholder engagement in the public sector in the field of public policy making. In terms of methodology, the present study uses a mixed method (qualitative - quantitative). To identify aspects, elements and components of stakeholder engagement in public policy-making in the qualitative phase the present study employs a combination of structural analysis and commentary analysis; and in the quantitative phase it uses Structural Equation Modeling (SEM) techniques for analyzing research data. Research findings in the qualitative phase designates designing conceptual framework for stakeholder engagement in public policy-making which includes five dimensions: facilitating factors and inhibitors, identifying and dealing with the public issue, stakeholder engagement in public policy-making, favorable policy-making, and the contextual factors. In accordance with each of the five dimensions there are twenty components which include: organizational structures, decision-making processes, communication tools, recognizing and understanding public issue, identification of the effect and consequences of public issue, and choosing the type of agenda; identification of stakeholders, analyzing stakeholders, determining level of significance and prioritization of stakeholders, and choosing stakeholder engagement strategy; achieving organization’s goals appropriately, satisfaction of stakeholders, protection of national interests, and facilitating implementation of policy; legal and regulatory requirements, organizational context, management systems, characteristics of stakeholders, characteristics of industry, environmental conditions and internal interaction of the factors affecting stakeholders engagement with each other. Results of this research in the quantitative section and the model test in Iran oil industry indicate that in the measurement model fit, factor loadings coefficients of all questions is larger than 0.4. Thus the variance between the structure and its indicators is more than the measurement error variance of the structure, and the reliability of the measurement model is acceptable. Also, convergent validity of all the first order variables is higher than the standard 0.4, which indicates good convergent validity for the first order variables In terms of the fit of the proposed conceptual framework, according to the research findings, the model is comprehensive and has succeeded in turning the process of stakeholder engagement in public policy-making into simple and understandable steps. Nevertheless, in order to increase the simplicity and comprehensibility of the model there are necessary modifications in the proposed framework through using "stakeholder engagement requirements" instead of "facilitating factors and inhibitors" and "factors affecting stakeholder engagement" instead of "contextual factors". Keywords: "Model", "stakeholder theory", "engagement", "policy making", "oil industry".