عنوان پایان‌نامه

ارائه چارچوب نظری توسعه دیپلماسی علم و فناوری مبتنی بر قابلیت های نسل های دانشگاهی کمشور (مطالعه چند موردی دانشکده فنی دانشگاه تهران - دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و دانشگاه امام صادق (ع)




    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80840;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80840
    تاریخ دفاع
    ۰۳ تیر ۱۳۹۶
    دانشجو
    خلیل نوروزی
    استاد راهنما
    محمدسعید تسلیمی

    ارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علم و فناوری (دعف) مبتنی بر قابلیت های نسل های دانشگاهی کشور (مطالعه چند موردی دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه امام صادق علیه السلام) دیپلماسی های نوین، بعد از دیپلماسی های دوران باستان و دیپلماسی کلاسیک، موقعیت خود را برای کاستن تنش-های مستقیم بین دولت ها تثبیت کرده اند. در دهه های اخیر، با توسل بر دیپلماسی های مضاف، نظیر دعف، راهکارهای بهبود روابط سیاسی بین الملل برای از سرگیری برخی روابط قطع شده، تاسیس روابط جدید یا تقویت روابط موجود پیشنهاد داده شده است. در این پژوهش و بنابر خلا تئوریکی که از مطالعات اسناد و تولیدات علمی شناسایی گردید، نقش دانشگاه و دانشگاهیان در این نوع دیپلماسی مضاف، به عنوان قوه عاقله ملل، مورد بررسی قرار گرفته است. برای توفیق در این باره، از انواع و نسل های دانشگاهی کشور نمایندگانی انتخاب و مورد بررسی موردی قرار گرفتند. با توجه به نظام آموزش عالی در ج.ا.ایران، دانشگاه ها در بستری از فعالیت های ستادی فعالیت می کنند. وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه، همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین این ستادها محسوب می شوند. پژوهش نشان داد که شناخت دقیق نقش دانشگاه ها در توسعه دعف در گرو درک ارتباط بسیار قوی با ستادهای مذکور است. ضرورت این مهم هنگامی بیش از پیش مشخص گردید که نتایج با لحاظ موقعیت ستادها، کاملا دچار تغییر می شد. در فراگرد پژوهش اختلاف نظرات عمده میان کارگزاران اصلی دعف در طول تاریخ بعد از وقوع انقلاب اسلامی، بروز می کرد که جریان پژوهش را متوجه ضرورت شناسایی اختلافات و دسته بندی ذهنیتی کارگزاران دعف نمود تا برای نزدیک کردن و ایجاد اجماع چاره اندیشی های مناسبی انجام گردد. مطابق با یافته های اصلی پژوهش، چارچوبهای توسعه دعف توسط دانشگاه-های مطالعه موردی ارائه گردید و در یک نگاه کلان و در راستای یکپارچه سازی نتایج، مدل یکپارچه توسعه دعف توسط حوزه صف و ستاد دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چارچوب یکپارچه آن در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور جداگانه ارائه شد.
    Abstract
    New diplomacy, after ancient diplomacy and classical diplomacy, has consolidated its position to reduce direct tensions between governments. In recent decades, with the use of complementary diplomacy, such as investation, solutions to improve international political relations have been proposed to resume some disconnected relationships, to establish new relationships or to strengthen existing relationships. In this research, and based on the theoretical gap identified from documentary studies and scientific products, the role of universities and academics in this kind of diplomacy, as the arrogant nations, has been studied. In order to succeed in this regard, representatives of selected universities and generations of the country were selected and examined. With regard to the higher education system in IR Iran, universities operate in the field of headquarters activities. The ministries of science, research and technology, health, medical and medical education and foreign affairs, as well as the Vice Presidency of the Republic and the Supreme Council of the Cultural Revolution are the most important of these headquarters. The research showed that the exact recognition of the role of universities in the development of invitations depends on a very strong relationship with the headquarters. The necessity of this matter was determined more than once when the results were completely changed in terms of the position of the headquarters. In the process of research, the major disagreement between the main brokers during the history after the Islamic Revolution emerged, which suggested that the current research was about the necessity of identifying the differences and classifying the mentality of the brokers in order to approach and create consensus on alternative thinking. Good to do. According to the main findings of the research, the frames of development of invitations were presented by the case study universities. At a macro perspective and in order to integrate the results, the integrated model of the development of invitations by the quadrant and the headquarters of the universities of the Ministry of Science, Research And its integrated technology and frameworks were presented separately in the Ministry of Health and Medical Education. The role of the Vice President of Science and Technology in the Presidency corresponds to the results of the research, as a major intermediary in the field of science and technology. In the end, the system of problems and strategies for improvement of investation by the universities and the whole system of science and technology of the country along with the proposals and future researches of the scholars of the Islamic Revolution, based on the system of issues and results of the research were presented. The validity and reliability of all research steps are also presented as appropriate.