عنوان پایان‌نامه

طراحی الگوی توسعه فرهنگی استان گیلان با تاکید بر نقش محوری رسانه های محلی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مهر ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی الگوی توسعه فرهنگی استان گیلان با تاکید بر نقش محوری رسانه های محلی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1563;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1563
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مهر ۱۳۹۶
    دانشجو
    هاجر آصف
    استاد راهنما
    مجتبی امیری

    توسعه فرهنگی، ارتقای سطح کیفی و کمی فرهنگ و آماده سازی جامعه برای پذیرش پدیده توسعه در سایر ابعاد است. از آنجاییکه رسانه ها نقش بالقوه معناداری در شکل گیری فرهنگ موجود در جامعه دارند، می توانند در پیشبرد اهداف توسعه اثربخش باشند. در واقع یکی از راه های گسترش توسعه فرهنگی در جوامع، شناخت میراث فرهنگی و ارزشهای بومی و محلی آن جامعه از طریق رسانه های جمعی است لذا با توجه به نقش رسانه های جمعی به عنوان یک نهاد مهم و تأثیرگذار، هدف اصلی پژوهش طراحی الگوی توسعه فرهنگی با تأکید بر نقش محوری رسانه های جمعی است. البته با توجه به گستردگی حیطه رسانه های جمعی، در این پژوهش، به صورت مطالعه موردی بر استان گیلان و رسانه های محلی آن تمرکز شده و سعی شده است که الگوی توسعه فرهنگی استان گیلان با تأکید بر نقش محوری رسانه های محلی طراحی شود. این پژوهش با روش تحقیق ترکیبی (کمی و کیفی) بوده و برای همین منظور پس از بررسی وضعیت توسعه فرهنگی استان گیلان به شیوه اکتشافی و تحلیل اسنادی، به کمک روش تحلیل محتوای کیفی و انجام مصاحبه با خبرگان استانی، الگوی اولیه مفهومی طراحی شد. سپس به کمک روش کمی تحلیل عاملی و توسط پرسشنامه محقق ساخته این الگو مورد آزمون قرار گرفت. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد 14 نفر از خبرگان استانی، اصحاب رسانه و مدیران دارای تجربه در حوزه رسانه های محلی و اعضای هیأت علمی رشته های مرتبط مورد مصاحبه های عمیق قرار گرفتند. سپس در بخش دوم به کمک روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 73 پرسشنامه بین نمونه آماری منتخب توزیع شد. یافته¬های پژوهش حاکی از آن است که رسانه های محلی از طریق کارکردهای تخصصی خود می توانند در پیشبرد مؤلفه های توسعه فرهنگی نظیر فعالیت های فرهنگی، آداب و رسوم فرهنگی و ارتباطات و مبادلات فرهنگی ایفای نقش نمایند. این ارتباط در قالب یک الگو به نمایش گذاشته شده است. درپایان نیز، راهکارهایی برای پژوهش¬های آتی و شناسایی ابعاد گسترده تر این موضوعات ارائه گردید.
    Abstract
    Cultural development, is promoting the quality and quantity of the culture and preparing the society to accept the development phenomenon in other dimensions. Since media play a potential significant role on shaping the existing culture in all aspects of human's life, it can be affective on advancing development goals. In fact, one of the ways of expanding cultural development in societies is to recognize the cultural heritage, and the local and indigenous values of that society through mass media. It can be said that media plays decisive role in the fate of comprehensive development of countries, trough the establishment of communication and information transfers. Therefore, considering the role of mass media as an important and influential organ, the main aim target of the study is designing a cultural development model by emphasizing on the central role of mass media. Of course, due to the wide range of mass media in this study, this case study has been focused on Guilan province and its local media and it has been attempted to design the cultural development model of Guilan province by emphasizing on the central role of local media. This study uses quantitative and qualitative research methodology (Mixed Method) to design a model for cultural development in Guilan province by the help of local media. Therefore, after studying the province's cultural development through exploratory and documentary analysis, a conceptual primary model was developed using the qualitative content analysis of provincial experts. Then, using a quantitative factor analysis, a researcher-made questionnaire was used to test this model. In this research, with the using of purposeful sampling and snowball technique, fourteen provincial elites, media representatives and experienced managers in the field of local media and faculty members in relevant disciplines were interviewed in deep interviews. Then, in the second part, using a random sampling method, 73 questionnaires were distributed