عنوان پایاننامه
تدوین الگوی بازار بین المللی نقل و انتقالات فوتبالیست های ایرانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1455;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81555;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1455;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81555
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- سیداسفندیار موسوی
- استاد راهنما
- محمد خبیری, محمود گودرزی
- چکیده
- بازار نقل و انتقالات فوتبالیست ها یک بازار جهانی است و گردش مالی هنگفتی در این بازار وجود دارد. این مطالعه با هدف تدوین الگوی بازار نقل و انتقالات بین المللی فوتبالیست های ایرانی در سال 1395 انجام شده است. مطالع? حاضر به روش آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی پی در پی انجام شد؛ در مرحله اول با روش نمونه گیری هدفمند و طبقه ای برفی 20 متخصص حوزه بازار نقل و انتقالات بین المللی فوتبالیست ها مراجعه و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات از آن ها پرداخته شد. داده های حصل در این مرحله با استفاده از تحلیل تم کدگذاری و تحلیل گردید و پرسشنامه ای 94 گویه ای ساخته شد. در مرحله دوم طی دو دور دلفی اجماع بر روی پرسشنامه 62 گویه ای حاصل شد. در مرحله بعد، پرسشنامه ساخته شده بین 70 نفر از مدیر عامل های لیگ برتر و لیگ یگ فوتبال کشور در فصل 1396- 1395، فوتبالیست های سابق یا فعلی نقل و انتقال شده در لیگ های خارجی 20 سال گذشته ، کارگزارهای بازیکنان نقل و انتقال شده 20 سال گدشته ، دبیران فدراسیون فوتبال فعلی و سابق 20 سال گذشته ، رئیس فعلی کمیته آموزش فدراسیون فوتبال، مدیران پیشین ارشد ورزش کشور (وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک) 20 سال گذشته و اساتید مدیریت ورزشی کشور با تخصص همزمان فوتبال و بازاریابی که به روش نمونه گیری هدفمند و طبقه ای تعیین شده بودند، توزیع و جمع آوری شد. پرسشنامه از طریق معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شش عامل عملکرد فنی بازیکن، عوامل غیر فنی بازیکن، دولت، فدراسیون فوتبال، باشگاه و کارگزار بازیکن بر نقل و انتقالات بین المللی فوتبالیست های ایرانی مؤثر است که در قالب الگویی ارائه گردید. در پایان می توان گفت برای حضور فعال در بازار بین المللی فوتبالیست ها، باید تمام ذی نفعان این بازار یعنی فوتبالیست ها، دولت، فدراسیون فوتبال، باشگاه و کارگزار بازیکن بایستی نقش خود را در قالب گویه های استخراج شده به درستی ایفا نمایند.
- Abstract
- The soccer players transfer market is a global market and there is a huge turnover in this market. The aim of this study is to development of international transfer market model for Iranian soccer players. The current study methodology was exploratory mixed method that two successive quantitative and qualitative phase was conducted; At the first stage purposive sampling and snowball 20 expert who specializes in the field of international transfer market and through in-depth interviews were conducted to collect information from them. At end of this stage a questionnaire of 96 statements were made using by theme analysis. In the second stage, at two-round delphi consensus was reached on the questionnaire of 62 items. In the next stage questionnaire was distribute among 70 of chief executive of Persian Premier League and first League 2016-2017,former Iranian international soccer player, current and former teachers Football Association last 20 years, the current chairman of the education committee of the Football Federation, former country's top sports director of the (minister of youth and sport and president of the national olympic committee) last 20 years and faculty members with expertise in marketing and football at the same time using by stratified sampling method . The questionnaires were analyzed by structural equation modeling using partial least squares (PLS). The results showed that six factors of players technical performance, non-technical factors players, government, the Football Association, the club and the player's agent was effective on Iranian international footballer transfers that presented by modeling. In the end, it can be said for active in international transfer market for soccer players, all of the stakeholders must fulfill of their role by do best of their duties that was in the form of statements extracted . Keywords: Transfer Market, Soccer Players, Sport Industry, Human Resources, Footballer Export.