عنوان پایان‌نامه

ارائه مدل تداوم زنجیره تامین با رویکرد طراحی بدیهه گرای فازی و اندازه گیری آن در شرکت ایران خودرو



    دانشجو در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدل تداوم زنجیره تامین با رویکرد طراحی بدیهه گرای فازی و اندازه گیری آن در شرکت ایران خودرو" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81787;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81787
    تاریخ دفاع
    ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
    استاد راهنما
    حسین صفری

    مدیریت زنجیره تأمین (SCCM) مجموعه‌ای از رویکردهاست که با هدف یکپارچه نمودن تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محصول در اندازه، زمان و مکان مناسب تولید و توزیع گردد. هدف، برآورده نمودن نیاز مشتریان نهایی به‌گونه کارا و اثربخش می‌باشد. هرچند، در زنجیره تأمین، ریسک‌ها تقریباً در هر مرحله از زنجیره - از منبع‌یابی و تدارکات گرفته تا تحویل کالا به مشتری نهایی- وجود دارند. به‌عنوان یک سیستم، زنجیره تأمین نه‌تنها با ریسک‌هایی در درون زنجیره تأمین سروکار دارد، بلکه با رویدادهایی غیرمنتظره خارج از زنجیره تأمین نیز مواجه است. این ریسک‌ها و رویدادها می‌توانند اثرات منفی بر عملکرد زنجیره تأمین داشته و کارایی و اثربخش زنجیره را کاهش دهند. در چند سال گذشته، احتمال وقوع ریسک‌ها و رویدادها در زنجیره تأمین افزایش یافته است. در نتیجه، زنجیره‌ها بیش از پیش نسبت به اختلال‌ها آسیب‌پذیر بوده و ریسک تداوم زنجیره تأمین افزایش یافته است. توانایی مدیریت کردن ریسک‌ها، جنبه مهمی است که رهبران موفق کسب‌وکارها را از دیگران متمایز می‌سازد. مدیریت تداوم زنجیره تأمین (SCCM) یک حوزه پژوهش نسبتاً جدید به‌شمار می‌رود که بر جذب اختلال‌ها، انطباق با آن‌ها و ارائه پاسخ سریع و مؤثر و در نهایت بازیابی از اختلال‌ها و بازگشت به شرایط کارکردی نرمال یا مطلوب‌تر تمرکز دارد. بازخوانی ادبیات پژوهش نشان می‌دهد پژوهش چندانی در زمینه مدیریت تداوم زنجیره تأمین انجام نگرفته است. در واقع، مفهوم مدیریت تداوم زنجیره تأمین تنها در چند پژوهش تشریح شده است. پژوهش حاضر این شکاف در حوزه پژوهش را مورد توجه قرار داده و به مفهوم‌سازی مدلی نو از مدیریت تداوم زنجیره تأمین پرداخته است. بدین‌منظور، نخست از رویکرد فراترکیب جهت شناسایی قابلیت‌ها و استراتژی‌هایی که مدیریت تداوم زنجیره تأمین را امکان‌پذیر می‌سازند استفاده شده است. در گام بعد، از رویکرد طراحی آگزیوماتیک فازی جهت توسعه مدل نهایی پژوهش استفاده شده است. در نهایت، از سیستم استنتاج عصبی-فازی جهت اندازه‌گیری قابلیت تداوم زنجیره تأمین در شرکت ایران‌خودرو استفاده شده است. پژوهش یک رویه سیستماتیک ارائه نموده و مبنایی را برای بینش‎های بیشتر در زمینه مدیریت تداوم زنجیره تأمین فراهم می‎آورد.
    Abstract
    Supply Chain Management (SCM) is a set of approaches utilized to efficiently integrate suppliers, manufacturers, warehouses, and customers so that product is produced and distributed at the right quantities, to the right locations, and at the right time. The challenge is to efficiently and effectively fulfil the need of end customers. However, every activity that a supply chain conducts has inherent risk that an unexpected disruption can occur. As a system, a supply chain will face not only the risks in the supply chain, but also the unexpected events out the supply chain. These risks and unexpected events can have negative impacts on the supply chain performance and decrease the efficiency and effectiveness of the chain. In the recent years, there has been an increase in the likelihood of the occurrence of the risks and unexpected events. As a result, supply chains are more vulnerable to disruption and the risk to supply chain continuity has increased?.? The ability to manage risks and disruptions is one important aspect that differentiates successful business leaders from others. Supply Chain Continuity Management (SCCM) is a relatively unexplored research discipline that is related to risk management. However, the focus is on firms’ ability to absorb disruptions or enables the supply network to return to stable conditions faster. A review of the supply chain literature revealed that there is a lack of research related supply chain continuity. In fact, few studies have disentangled the concept of supply chain continuity management. This present research therefore attempts to address this significant gap and presents a system-wide approach to conceptualize a novel -to our knowledge- supply chain continuity management model. First, a meta-synthesis approach is used to develop and initial framework and identify and explore appropriate capabilities and strategies that can be employed to improve the continuity of a supply chain. Then, a Fuzzy Axiomatic Design (FAD)