عنوان پایان‌نامه

طراحی الگوی تعامل دانشگاه وصنعت درپردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی الگوی تعامل دانشگاه وصنعت درپردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7526;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 7526
    تاریخ دفاع
    ۱۲ تیر ۱۳۹۶
    استاد راهنما
    سیدیوسف حجازی

    تعامل دانشگاه و صنعت در بخش کشاورزی از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و در اتخاذ هر گونه سیاست و راهبرد اصلاحی در این زمینه می‌بایست از نگاه جامع و نظام‌مند برخوردار بود. این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی به انجام رسید. در بخش کیفی پژوهش، با بهره‌گیری از روش نظریه داده‌بنیان، به مفهوم‌سازی و تلفیق داده‌های کیفی گردآوری شده در قالب یک الگوی نظری جامع، برای پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و بنگاه‌های کسب و کار کشاورزی مرتبط با آن پرداخته شد، و بر اساس یافته‌های حاصله، یک الگوی عملیاتی پیشنهاد گردید. به منظور تحقق اشباع نظری، 24 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته مبتنی بر پروتکل مصاحبه با صاحب‌نظران آشنا و مرتبط با موضوع تعامل آموزش عالی کشاورزی و صنعت (در سه جامعه آماری کنشگران دانشگاهی، کنشگران صنعتی، و کنشگران مربوط به دولت یا نهاد حکمرانی) و بررسی داده‌های ثانویه شامل 17 برنامه‌ تلویزیونی به انجام رسید. در نهایت، متن مصاحبه‏ها و منابع چندرسانه‌ای آرشیوی درقالب 453 کد برچسب‌گذاری مفهومی شدند؛ و این کد‌ها، مفاهیم و مقوله‌های مربوط به خود را شکل داده و با بهره‌گیری از الگوی پارادایمی استراوس و کوربین نظام یافتند. بر این اساس، مقوله‌های مربوط به طبقه دانش‌محوریِ نظام اقتصادی به عنوان شرایط علی، مقوله‌های مربوط به طبقه کیفیت انجام کارویژه‌های دانشگاهی به عنوان پدیده یا طبقه محوری، مقوله‌های مربوط به طبقه ساختارمندسازی و تسهیل تعامل‌های فردی و سازمانی به عنوان راهبردها یا کنش‌ها، مقوله‌های مربوط به طبقه عوامل درون‌سازمانی و میان‌سازمانی مؤثر بر تعامل به عنوان بستر حاکم یا زمینه، مقوله‌های مربوط به طبقه عوامل بیرونی مؤثر بر تعامل به عنوان شرایط مداخله‌گر، و مقوله‌های مربوط به طبقه تعامل مبتنی بر اعتماد و ارزش‌آفرینی به عنوان پیامدها تعریف شدند. در بخش کمی پژوهش، به منظور انتخاب راهبرد‌های مناسب تعامل دانشگاه و صنعت از تصمیم‌گیری چندمعیاره مبتنی بر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. بدین منظور با استفاده از پرسشنامه‌ای که بر اساس مقایسه زوجی گزینه‌ها در بازه‌ای نه درجه‌ای طراحی شده بود، دیدگاه 30 نفر از اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در رابطه با میزان ارجحیت راهبردهای مختلف تعامل دانشگاه و صنعت در بخش کشاورزی با توجه به معیارهای امکان‌پذیری اقتصادی، خلق ارزش، شفافیت در چشم‌انداز، و امکان‌پذیری اجرایی و عملیاتی مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های این بخش از پژوهش نشان داد که بر اساس معیار ترکیبی پژوهش، راهبردهای بازنگری و تحول در محتوا و سازوکارهای آموزشی متناسب با نیازهای صنعت؛ انعقاد قراردادهای مشترک بین دانشگاه و صنعت؛ نهادسازی و ایجاد ساختارهای واسط و فصل مشترک؛ آمایش دانشگاه‌ها با توجه به صنایع پیرامونی؛ و اطلاع‌رسانی و بازاریابی خدمات و تولیدات دانشگاهی به ترتیب از بیش‌ترین میزان ارجحیت برخوردار می‌باشند.
    Abstract
    University- industry collaboration (UIC) in agriculture sector is especially complicated and applying any reforming policy and strategy should be based on holistic and systemic approach. This study was consisted of two qualitative and quantitative phases. In qualitative phase, grounded theory method was applied to conceptualize qualitative data to develop a theoretical holistic model appropriate for agriculture and natural resources college of university of Tehran and related enterprises in agriculture sector of studied region. Finally an executive model was developed according to findings. To reach theoretical saturation 24 semi-structural interviews with key informants of UIC in agriculture (actors of university sector, actors of industry sector and actors of governmental sector) were conducted. Furthermore, related secondary data including 17 television programs were analyzed. Finally interviews and television programs scripts, were labeled in 453 codes. These codes made concepts and categories and finally were related to each other based on Strauss and Corbin paradigmatic model. Accordingly, categories related to knowledge-based economy, categories related to the quality of university functions, categories related to systematizing and facilitating individual and organizational interactions, categories related to inter organizational and between organizational factors affecting UIC, categories related to external factors affecting UIC and categories related to UIC based on trust and value creating were determined respectively as casual conditions, core category, strategies, context, intervening conditions and consequences. In quantitative phase, multi criteria decision making based on analytic hierarchy process was applied to determine appropriate strategies for UIC. The questionnaire consisted of 9 degree range scales was developed to examined viewpoints of 30 faculty members of agriculture and natural resources campus of university of Tehran about priority of UIC strategies in agriculture sector in respect of economic feasibility, value creating, clarity in vision and executive and operational feasibility criteria. Findings of this phase revealed that compound criteria of research, reconsidering and revolution in educational content and mechanisms in accordance to industry needs, joint contracts between university and industry, institutionalizing and establishing intermediary institutions, universities spatial planning considering industries and informing about and marketing university services and products had the highest priority.